hammock vs groud dweling

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door jenniskens »

[quote="arjuna"]
Hier bij het voorgestelde topic van een van de leden

Ik wil daar graag een spelregel aan verbinden , als ik zo vrij mag zijn

laat ieder zijn verhaal en motivatie optypen ,en dat we dan een week niet op elkaar reageren
mooie taak voor de moderators

Dan zou het mooi zijn om je ervaring te delen over het onderwerp
dwz voor en nadelen ,gewicht en vervoers gemak(past het in je rugzak) en de afstand waar over je het mag dragen

waarom zo veel vragen en spelregels ,simpel ,dan kunnen we de gelezen kennis eens laten bezinken en dan een goede vraag stellen
Wie gaat met mij de uitdaging aan

Koen
[/quote]


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Sander2000 »

[quote="Riffraff"]
@Sander, ja, een M90 kan meer hebben dan de -15 die ik nu schets, maar wees gerust, je kunt met een uq en tq nog veel dikker gaan dan ik heb, en het kan dus ook dan kouder worden, en dan nog steeds tegen een fractie van het gewicht en pakvolume van een M90. Da's nu eenmaal een pokkezwaar ding!
T.a.v. je nestelen in een tq, heb je er wel eens een geprobeerd? Je trekt dat ding nl. gewoon over je heen, da's nu net het voordeel t.o.v een slaapzak. En geloof me, ook inclusief afstellen ben ik met mijn hangmatsetup sneller klaar dan met mijn ground setup  8-)
[/quote]

Ja heb er zelf een en ik weet dat het een stuk makkelijker is dan in een slaapzak, maar dan nog steedsvind ik het een stuk onhandiger dan op de grond. Het schuin gaan liggen, topquilt lekker over je nek heen etc. bedoel ik daarmee.

Ik begrijp dat het voor jou sneller is omdat jij alles in een keer inpakt. Ik doe dat niet omdat ik het graag gescheiden heb omdat ik dan de samenstelling kan veranderen, verschillende uq's gebruiken, soms alleen de hangmat als zitplaats, en bovenal de quilts opgeloft en stofvrij kan opbergen.
Je kan natuurlijk, en misschien doe je dat wel, je hele hangmat incl quilts uit elkaar halen en apart opbergen als je thuiskomt. Wel wat extra werk thuis maar je bent wel veel sneller weg outdoor.

Dat je nog veel dikker kan gaan met de quilts klopt, alleen jij maakte een vergelijking met je eigen quilts en die vond ik niet helemaal eerlijk. Het maakt natuurlijk niet zoveel uit maar ik vond dat je dat wel moest noemen.

:-)


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Sander2000 »

[quote="jenniskens"]

[/quote]

Je hebt helemaal gelijk, ik was het helemaal vergeten. Maar ik denk nu dat het te laat is. En de discussies zijn wel met inhoud en op een aardige manier toch?


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door jenniskens »

:-X ;-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door remone »

Hangmat zonder enige twijfel.
Genoeg op de grond geslapen maar vind dat zeer veel minder comfort hebben.
Het in en uitstappen, het gewichtloos zweven, gemakkelijke plek vinden, geen teken, makkelijker mugvrij blijven, sta-ruimte, enz enz, maken voor mij de hangmat onbetwist onverslagen.
Ook de ervaring mbt natuurbeleving vind ik niet onderdoen tov grond-slapen. Ik vind het juist wat meer beleving hebben door op ' ooghoogte' te hangen op een of andere manier.
Kortom hangmat fan zoveel als het maar kan.


arjuna

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door arjuna »

we zijn een week verder en is leuk en eerlijk gereageerd .
Mijn voorkeur is gewoon op de grond ,maar dat iedereen al begrepen .
ben regelmatig uit een hangmat gevallen of kon er niet goed inkomen ,het laatste heeft te maken met dat ik het niet vertrouw
verder is het een gedoe om je slaap spullen  elke keer weer te schikken zodat je na een nachtelijk plas uitje gewoon je slaapzak weer in kan
ik kan wel wat leden die er op dit forum rond hangen en die zijn ,laten we zeggen , iets zwaarder dan mij maar die hebben er geen probleem mee dus het is duidelijk mijn (klein) probleem
Voor de koude zijn er inderdaad goede spullen voor de hangmat en voor op de grond verkrijgbaar ,maar ik kan mij niet van de indruk onttrekken  dat de hoeveelheid slaapspullen best wel veel bulk als je in een hangmat gaat slapen .
Er zal in het hangmat geval best veel verschil zijn in de zomer+20 of hartje winter -10  uitvoering maar hoe kan je deze spullen allemaal dan verplaatsten al je 3 km mag lopen of misschien wel meer . Voor mij is de basis slaap uitrusting zowel in de winter als in de najaar en voorjaar gelijk.
Maar als ik weet dat de auto 200 meter verder staat zal ik misschien in de zomer geen bivi meenemen in de rugzak ,maar zal deze in de auto laten liggen
en hopen dat het niet nodig  is om te halen


Koen


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door jenniskens »

Ik denk dat de hoeveelheid extra spullen wel mee valt.
eigenlijk alleen de hangmat.
Maar als ik de hangmat en underquilt tel is dat net zoveel als een matje.

Ga ik wel eens een nacht alleen op pad dan slaap ik op de grond en neem alleen de tarp en slaapzak mee.
In het begin nam ik mijn slaapmatje wel mee maar had dan net zoveel als nu met de hangmat.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door riffraff »

Koen, als ik er binnenkort eens aan toe kom zal ik proberen om het op de foto in beeld te brengen wat het verschil is. Ik zal hierbij proberen zo eerlijk mogelijk te werk te gaan, dus setups voor vergelijkbare temperaturen, en dat zou met mijn spullen dan een setup zijn die goed is tot ongeveer -6, waarbij je gegarandeerd uit het water ligt. Dat betekent in mijn optiek:

Grond-setup: Goretex bivakzak, matje, herfst/lenteslaapzak uit de modulaire slaapzak (ik laat de dunne zomerslaapzak dan thuis) en tarp
Hang setup: Hangmat, topquilt, underquilt en tarp

Ik zal dit zo goed mogelijk comprimeren en fotograferen. Kun je zelf zien wat het verschil is, ik denk dat je verrast zult zijn. Hierbij zal ik ook de verschillende opties proberen in beeld te brengen, dwz bivakzak met slaapzak in 1 compressiehoes, maar ook los van elkaar, zo ook bij de hangmat, alle zaken los van elkaar verpakt, maar ook mijn laatste combi, de hangmat met topquilt en underquilt bij elkaar in 1 compressiehoes.

Hoop dat ik er snel even de tijd voor vind...


arjuna

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door arjuna »

Graag laat maar er zien ,er zijn vele foto,s van de opgezeten hangmatten maar volgens mij(?) nooit van de
hoeveelheid in de rugzak.

koen


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Rien »

Na alle posts gelezen te hebben draag ik ook graag een steentje bij.
Het is belangrijk dat je gelijkaardig materiaal met elkaar vergelijkt (zeker niet gemakkelijk). Een grondsetup met een M90 en leger pup tent zal natuurlijk veel meer wegen
dan een state of the art, space age hangmat met cuben fiber tarp enzo.... Ik ben een jaartje geleden overgestapt op de hangmat maar gebruik zeker ook nog mijn grondsetup.
Even een korte vergelijking van gewicht.

grondsetup (3090gr):
dd-tarp = 660gr
m80 (3seizoen) slaapzak = 1900gr
schuimmatje = 230gr
grondzeil (2X1.2m) = 300gr

hangmat (3205gr):
dd-tarp = 660gr
m80 (3 seizoen) slaapzak = 1900gr
schuimmatje = 230gr
hangmat (incl alles, geen muskietennet) = 415gr

Het hangmatsysteem is dus idd iets zwaarder, echter is er wel nog een groot verschil in comfort (enkel schuimmat voor op de grond te slapen  :o )
Voor mij is het verschil tussen hangmat en grondslapen niet zozeer het gewicht of volume verschil (zeer gering) maar gaat het meer over comfort
en zichtbaarheid (wildkamperen met hangmat lijkt me wel wat extra risico).

En zolang je maar buiten bent maakt het niet uit wat je gebruikt, het is de beleving die nog steeds het belangrijkste is (voor mij toch)


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Anneke »

Hangers, slapen jullie allemaal in je uppie?


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Sander2000 »

Ja of met mijn vader onder de zelfde tarp.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Rien »

altijd alleen in de hangmat, maar ook geregeld met twee onder 1 tarp


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="Anneke"]
Hangers, slapen jullie allemaal in je uppie?
[/quote]

Ja heerlijk rustig kan ik lekker door zagen.  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
arjuna

Re: hammock vs groud dweling

Bericht door arjuna »

@anneke

Leuke vraag ,hoe bedoel je deze.

koen


Plaats reactie