Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door janvanloon »

Via het amerikaans bushcraft forum...
Vind het een apart idee, wat vinden jullie?


Staying Alive Cold Kit. ( SACKIT ) Steve Isaac
Het past in een kleine tas en met deze kit weet u dat u een nacht buiten kan overleven in vrijwel alle weersomstandigheden , zelfs bij nat en koud weer en slecht gekleed en onvoorbereid.
Je hebt nodig:

1 Normaal Space Blanket
1 Modified Space Deken ( zie onderstaande instructies )
3-4 thee lichtjes
1 goede lucifers
3 Packs van Power Gel om te eten

De bedoelling is dat u een kleine tipi maakt rond u waar u de kaars kunt in branden. Met het andere deken bedekt u het hoofd. U zit op de grond met de knieën omhoog en steek de kaars aan in uw tipi .
U zult versteld staan hoe warm je het krijgt.
De meeste waxinelichtjes branden 4-5 uur dus met 3-4 van hen kunt u eenvoudig wachten op de grote storm.

WAARSCHUWING Onnodig om te zeggen - Mylar ruimte dekens zijn licht ontvlambaar . Houd de kaarsvlam precies tussen je benen en weg van het deken. Houd uw hoofd buiten de poncho, zodat je niet kunt verstikken.

In principe willen we het standaard Mylar / aluminium space deken wijzigen , zodat het gemakkelijk kan worden gebruikt als een poncho of een shelter.
Begin met een standaard deken.
Zoek het midden van het deken .
Knip een stuk duct tape ongeveer 40cm lang .
Tape het op het deken waar u wilt dat uw hoofd door komt.
Draai het deken om en plaats een ander stuk duct tape op dezelfde locatie , dus je moet duct tape aan beide zijden van het deken hebben.
Leg een stuk duct tape op elke hoek en over het midden van iedere zijde. Snij een stuk ongeveer 10-15cm lang en vouw het over de rand , zodat de helft aan de ene kant is en de andere helft aan de andere kant. Gebruik een perforator of een spijker om een gat in elk van de acht stukken (4 hoeken en 4 zijden) te maken.
Vouw het deken in de helft langs het midden stuk van duct tape (waar je hoofd door komt).
Gebruik de perforator en maak twee gaten, ongeveer 40cm uit elkaar.
Snijd tussen de twee gaten met een schaar om een nek hole.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Sander2000 »

Had m ook gezien daar, leuk idee. Ben benieuwd of het een beetje goed werkt. Het lijkt me wel onhandig dat die dekens zo dun en kwetsbaar zijn. Ik zou eerder met een Mountain Serape (Hill People Gear) of gewoon een wollen deken gaan. Al zijn die twee wel stukken groter en zwaarder dan de space deken.

(Al is eigenlijk het hele idee in mijn mening al fout. Je zou nooit in een situatie moeten komen dat je dit nodig hebt en altijd gewoon een goed onderkomen bij je hebben als je misschien moet overnachten.)


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door jaspertimm »

Ik vind het wel een cool idee.

er zijn zo veel survival kitjes op de markt. Maar ze zijn eigenlijk allemaal om te janken.

Als je zelf een survival kit maakt kom je al een stuk verder. Maar probeer het maar eens 2 dagen uit met je kitje.
Bos in stappen en pas over 2 dagen terug je auto in!

Dan merk je gauw genoeg hoe heftig het is.

Ik denk persoonlijk ook niet dat dit heel erg top is. Hoe krijg je echt slaap als je zit? Ik zou de hele nacht geen oog dicht doen.
Kan je niet veel beter een hutje bouwen en vuur stoken voor je. Achterje span je die reflector deken. Je ligt op sparrentakken en achter het vuur staat een reflector wand.

Ik zou het persoonlijk zo een nood onderkomen bouwen.


ETEN MEE?
3 Packs van Power Gel om te eten

Chek je regel van drie?

3 min. zonder lucht
3 dagen zonder water (na 24 uur voel je je al super kut!)
3 weken zonder eten

Dus, neem 1L water mee of iets om water drinkbaar mee te maken!
Dat heeft een hogere prioriteit dan eten?!!

Vergis je niet, anders zie je er uit zoals ik:

Afbeelding
24 uur lang zonder eten en drinken. Het drinken maakte het zo verschrikkelijk! (probeer het niet ff zo maar)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door janvanloon »

[quote="Sander2000"]
(Al is eigenlijk het hele idee in mijn mening al fout. Je zou nooit in een situatie moeten komen dat je dit nodig hebt en altijd gewoon een goed onderkomen bij je hebben als je misschien moet overnachten.)
[/quote]

Dus iets onverwacht kan niet gebeuren?
Of draag je standaard een tarp of tent mee iedere dag naar school/werk?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Sander2000 »

Als ik naar school ging in een omgeving waar ik in zulke problemen kan raken wel ja. ;-)


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door jaspertimm »

[quote="janvanloon"]
Dus iets onverwacht kan niet gebeuren?
Of draag je standaard een tarp of tent mee iedere dag naar school/werk?
[/quote]

een kleine risico analyse is natuurlijk wel gepast.

In de stad loop ik met een telefoon en portomoney in me broekzak. (geen nood deken).
In de bergen in Noorwegen met een nooddeken in topvak..... en portomoney en telefoon 'ergens in mijn rugzak'


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door stekker »

:o


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Meatloaf »

verander de lucifer voor een aanstekertje zou ik zeggen, lucifer kapot of zeiknat en je kaarsje kan niet aan...

ik krijg al last van mn knieen als ik eraan denk om op die manier te gaan zitten, zijn er geen andere houdingen mogelijk?


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Silverback »

Zo'n kaarsje werkt ook al goed in een kleine (2 persoons) iglo tentje, dus in een mini tipi om je eigen lichaam heen krijg je vast een sauna ;-)


Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Esmoreit »

[quote="Sander2000"]
Als ik naar school ging in een omgeving waar ik in zulke problemen kan raken wel ja. ;-)
[/quote]

Inderdaad! En anders is er in de school in de EHBO-kit vast wel een nooddeken te vinden.  ;D


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Martin Outdoors »

Een storm afwachten met een waxine en een iso deken?
Dat waait toch van je kont af, of is het de bedoeling dat je dit in een shelter gaat gebruiken?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door Esmoreit »

[quote="Zandhaas"]
Een storm afwachten met een waxine en een iso deken?
[/quote]

Beter iets, dan niets!


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
typhoon623
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:42

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door typhoon623 »

Dit zou een goede oplossing kunnen zijn tegen onderkoeling bij die casus in de Wiede en Weerribbe die in het verleden een keer gepost is.

Maar mocht ik in zo'n situatie terecht komen dan snij je even een snee in het midden van je space blanket en je hebt een poncho. Ik denk dat het onnodig is om deze van te voren al te maken plus het neemt zo extra ruimte in.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door janvanloon »

akkoord, maar dan moet je ducktape bij hebben... anders scheur het deken gewoon uit denk ik...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staying Alive Cold Kit ( jullie idee )

Bericht door jaspertimm »

[quote="janvanloon"]
akkoord, maar dan moet je ducktape bij hebben... anders scheur het deken gewoon uit denk ik...
[/quote]

Die moet je er wel bij hebben dan inderdaad. Maar hoe goed kan je hem snijden als je zit te bibberen van de kou?

http://shop.vtarmynavy.com/blizzard-survival-jacket-p13126.aspx < Er zijn ook al voor gemaakte jassen van.


Plaats reactie