Touw Hoeveelheden

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Touw Hoeveelheden

Bericht door Meatloaf »

Hey,

ik zat me een paar dingen af te vragen:

1. hoe lang en wat voor soort touw hebben jullie standaard mee?
2. waarvoor gebruiken jullie dit vaak, snijden jullie er wel eens in?
3. standaard scheerlijnen aan de tarp of leggen jullie deze er elke keer nieuw in?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door janvanloon »

leuke vraag!

Ik heb altijd 20meter parakoord in de rugzak zitten.
Het meeste gebruik ik nylon koord omdat ik de parakoord probeer aan 1 stuk te houden
( zoveel euro snij ik nu af, denk ik dan  ;D ).
Nylon kost geen drol en is goed voor de meeste bushcraft dingen ( zelf als ridgeline ) en verkrijgbaar in diverse dikte.
De parakoord dient als backup en om de zwaardere dingen zoals herstellingen aan de hangmat of stoel maken.
Aan de tarp heb ik permanente koorden gemaakt die ik kan verstellen ( kwestie van tijd bij slecht weer ).
Bijlagen
9627829.jpg
9627829.jpg (41.45 KiB) 5831 keer bekeken


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door Gerbenvink »

Ik neem altijd 10 meter paracord mee. Maar daar snij ik niet in. Daar gebruik ik vaak touw voor van de action 20 meter dacht voor 3 euro. Kan 20 kg houden. Em aan me tarp zitten standaard scheerlijnen.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door Jeof »

ik neem altijd 20m paracord mee, deze houd ik aan 1 stuk. daarnaast een aantal voorgemaakte lusjes van paracord. en als extra nog sisal/henneptouw, is goedkoop en erg licht, en ook geen ramp als je daar een stukje van zou achterlaten.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door Sander2000 »

Ik heb altijd verschillende lengtes paracord bij me, maar ook dunner en goedkoper touw. Meestal ongeveer 4 lengtes van 3 meter. Soms ook een langer stuk paracord maar die
heb ik eigenlijk nooit nodig. Ik snij er wel in als dat nodig is, maar ik laat liever een stukje extra hangen dan dat af te snijden. De touwen aan mn tarp zitten er altijd aan en zijn netjes
opgerold. In Tsjechie laatst bvb was mn hele zool kapot, toen heb ik veel gehad aan een dun stukje touw.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door oud deelnemer 4 »

aan m'n tarp's zit standaard touw net als aan m'n hangmat...
ik heb altijd 3 a 4 stukken extra touw bij me van ongeveer 6 meter, daar snij ik niet in, laat het liever als een bolletje overhangen dan dat ik wr in snij.
extra bol van de action zit ook in m'n rugzak, daar kan ik dan naar believen in snijden, kost niks dat spul.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door Een pan's hobby kok »

ook ik heb 20 meter para bij me waar niet in gesneden word.
als klus touw heb ik ook draad van de action in de tas ook de vorige snij stukken even de eind in smelten en je heb leuke meters om te hobbyen.
voor de tarp heb ik elastiek koord bij zitten dit vind ik zelf erg fijn werken. 
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 09 aug 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door jenniskens »

Standaard vaak een bolletje parakoord van een meter of 10 (max).
Als het nodig is snij ik dat op.
Touw van de Action vind ik helemaal niks (al is het alleen al om de kleur).
Maar gebruik het zo wel eens voor tijdelijke dingetjes of als ik het vtv weet dat het nodig is. 


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
woodcraftsurvival.com

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door woodcraftsurvival.com »

Voor mijn tarp gebruik ik parakoord wat al op maat is gemaakt.

Verder heb ik bijna altijd een bolletje sisaltouw bij me, hier kan je bijna alles mee bouwen en een rolletje vliegertouw.

Het voordeel van sisaltouw is dat het een natuurlijk product is en dus vergaat. zie onderstaande foto's van mijn slaapplatform op 1,80 m boven de grond

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door EdgeOutdoors »

Cool platform man. Ik neem altijd 550 paracord mee. Dat werkt voor alles...


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
woodcraftsurvival.com

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door woodcraftsurvival.com »

[quote="EdgeOutdoors"]
Cool platform man. Ik neem altijd 550 paracord mee. Dat werkt voor alles...
[/quote]

Ik vind het sonde om paracord te versnijden, in dit platform zit 120 meter sisaltouw, best prijzig als je dat van paracord maakt. En wij bouwen regelmatig banken, stoelen, slaapplatforms etc.

En sisal is een natuurlijk materiaal dat vanzelf vergaat, leave no trace


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door Arne »

Ik laat het afhangen van de bestemming en de wijze van reizen. In de kano is het zoveel gemakkelijker om een paar stukken 8 mm static bergtouw mee te nemen; meestal twee stukken van 12 en 16 meter. Handig om de kano langs lastig begaanbare stroomversnellingen te laten 'treidelen' (Duitse uitdrukking, weet geen Nederlandse). Maar ik heb het ook vaak gebruikt om een bivak te bouwen.

Ga ik te voet dan kies ik voor twintig meter dunner koord, 4 mm. Soms gewoon zo'n pakketje uit de voordeelbak van de gamma. Soms 550 parakoord. 20 meter vind ik ruim voldoende.

Maar eigenlijk heb ik altijd wel een paar kortere stukjes bij me; schoenveters bij voorbeeld, of rest stukjes. En bovendien heb ik in mijn reparatiesetje altijd een aantal meters dik gewaxed garen (dat ik ook gebruik voor het maken van leren schedes)voor een reparatie aan een rugzak of tent. Daar zweer ik bij. 


arjuna

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door arjuna »

Sisaltouw is inderdaad een goed natuurlijk product , maar zijn er geen bestanddelen toegevoegd die het touw een langeleeftijd duur geven
Ik zeg dit omdat je te pas en te onpas in de nederlands bossen Sisaltouw om een boom ziet zitten wel of niet met een knoop

Hier aan heb ik mij ook een schuldig aan gemaakt ,na 10 mnd hing het touw er nog deze heeft de zomer die droog was  de herfts die nat was de winter die koud en nat was overleeft , wel goed spul ;D

Dus het zg,leave no trace, is volgens mij niet van toepassing .
Maar ja je moet toch wat binden als je dat wil doen ^-^

Koen


bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door bj0rn »

ik heb altijd wat meters touw en dan 66 meter paracord


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Touw Hoeveelheden

Bericht door oud deelnemer 4 »

binden met wat je maar wil, als je 't maar weer meeneent als je weg gaat, da's voor mij leave no trace !


Plaats reactie