reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Plaats reactie
Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Bericht door Bastiaank »

Heel vaak zie ik een laag reflecterende folie in slaapsystemen. Ik gebruik het zelf ook vaak.

Wat ik me dan steeds af vraag:
Als die folie werkt door reflectie dan heeft het toch geen enkele zin om erop te gaan liggen?

Is het niet beter zo'n iso-reflectie-matje met de folie naar onderen te leggen zodat de luchtbubbels in het foamlaagje de afstand geven waardoor het folie kan reflecteren?

Heeft iemand hier ideeën over?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Bericht door Martin Outdoors »

Als grondmatje

Ik heb een paar filmpjes gezien waar mensen in Rusland bushcraften en die matjes gebruiken met die zilvere reflecterende kant.
Die zilveren kant leggen ze op de grond kant en gaan zelf op de andere kant liggen anders helpt het niet maar en krijg je het zelfs kouder.

Als tarp
Maak je een lean to van een isodekentje krijg je het alleen maar warm als je een vuur hebt die dichtbij genoeg is om de warmte terug te reflecteren.

2 kanten ,
Dan heb je nog 2 kanten een goude en een zilveren  Gebruiks aanwijzing;

Ter bescherming tegen kou-zilverkleurige zijde tegen het lichaam,lichaamswarmte word teruggekaatst en opgevangen waardoor onderkoeling kan worden voorkomen.

Ter bescherming tegen hitte-Goudkleurige zijde tegen het lichaam Zonnestralen worden terug gekaatstzodat de hitte het lichaam niet kan bereiken.


Op yt staan 100.000 filmpjes daar over echter zijn de meningen verdeeld over het gebruik van reflectie materiaal.
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 01 dec 2015, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Bericht door oud deelnemer 4 »

IK heb regelmatig zo'n verwarmings reflecterend zilverfolie ding gebruikt (ook wel eens zó'n zilverfolie ding voor je autoruit-- zelfde spul) alleen zo'n ding is toch nog erg koud, ik gebruik ze nu dus als extra onder mijn isomatje of als extra laagje in mijn hangmat. zo'n isodekentje alleen als reflector bij een vuurtje (nog nooit nodig gehad in een nood-situatie om je in in te wikkelen).
of dat extra laagje helpt... ik ga ervan uit van wel...maar echt merken... ???


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Bericht door Martin Outdoors »

Het extra dunne laagje kan net het verschil maken tussen onderkoeling of hittestuwing , vaak gezien dat het gebeurde en met een dekentje  ook vaak gezien dat men niet naar het ziekenhuis hoefde, uiteraard zijn er meer handelingen nodig om iemand weer op de been te krijgen maar zo'n dekentje is standaard aanwezig bij het snelle herstel .

Dit zijn dan ook nood situaties inderdaad.
Of je zo'n dekentje als vaste uitrusting moet gaan gebruiken tja.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Bericht door bjorri »

Bij mij zit het vast in de nooduitrusting. Het is heel klein en licht natuurlijk. Sowieso houdt het je uit de wind en de reflectie doet ook echt wel iets aan de temperatuur. Een rol ductape doet wonderen om een en ander op de plek te houden.
Er moet ook een versie bestaan met mouwen, die kan je dus als jas aantrekken. Wat ik me herinner was dat de leverancier idioot hoge verzendkosten rekende. Het past namelijk  in een enveloppe (44 cent?) en er werd € 6,50 gerekend.

Voor mij ook van belang dat het in noodgeval ook nog een beetje kan werken als radarreflector. Als je door mist wordt overvallen en je moet echt een oversteek maken om aan vaste wal te kunnen komen. Door als groep allen een deken om de nek te knopen of losjes in je kajak te proppen ben je een beetje zichtbaar op radar. Naast dit zal je dus veel in de marifoon moeten blèren om te laten weten waar je ongeveer uithangt. Het weerbericht in de gaten houden is natuurlijk veel veiliger.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: reflectie folie isolatie - hoe gebruiken?

Bericht door Roely »

Stroming Straling Geleiding  / de weg van de minste weerstand.  Het is natuurkunde.

Aldus de luchtlaag op de grond, de folie aan de kant van het lichaam. Zonder deze fysiek te raken.

Waarom  ( als je het interessant vindt om te lezen) ;  Warmte streeft gelijk aan alles naar een evenwicht , of een gelijke verdeling in de omgeving.
Feitelijk gelijkt dit op een eenwegverkeer omdat altijd de warmte energie trekt naar de koude zijde en niet andersom ( zoals in de volksmond) Uhm gelijke verdeling van energie zeg maar ,  het warme deel heeft meer energie dan het koude dus om de energie in balans te krijgen trekt deze van de warme kant richting de koude.

Aldus de folie voorkomt de warmte overdracht of verplaatsing op drie manieren in deze;  het zorgt dat er geen stroming is omdat het luchtdicht is, het voorkomt geleiding omdat in deze de folie aan beide zijde is voorzien van een soort gesloten luchtlaag ( bij jou aan de ene kant de stilstaande lucht in het foam, en aan de andere kant de stilstaande luchtlaag van je kleding. Als laatste de straling : dit deel klinkt het simpelst maar is de meest ingewikkelde in deze, het gaat hier om een bepaalde elektromagnetische straling.
Dus die energie in de vorm van elektromagnetische straling komt van de warme zijde richting het koude deel en wordt daar partieel
geabsorbeerd en omgezet in warmte.  Deze straling veroorzaakt door jou lichaam in deze situatie straalt dus alle kanten uit. Naar boven en naar onder.
Nu komt het..... omdat warmte streeft naar een gelijke verdeling en dus ook kiest voor de weg van de minste weerstand, En we er even vanuit gaan dat jou lichaam in een gesloten isolerende  omhulsel ligt waardoor warmte overdracht door stroming ( passerende luchtlaag/ lees wind) bemoeilijkt is. Wil het dus voornamelijk maar een kant op. Namelijk die van de bodem. En omdat de bodem een mega groot medium is kun je daar immense hoeveelheden energie aan kwijt.  De warmte energie die jij uitstraalt  kun je hierin verhinderen door de warmte straling reflecterende folie Te plaatsen tussen jou lichaam en het medium waarmee het in balans probeert te komen.

Dan jou idee om de afstand tussen lichaam en folie te vergroten.....  dit betekend dus dat je de warmte omgeving vergroot.
Uhm je hebt je eigen lichaam zeg maar en daar een laag van 5 cm eromheen als voorbeeld.  Dit betekend dus dat de omgevingsvolume vergroot wordt ,  warmte energie streeft naar een gelijke verdeling bla bla.. dus feitelijk kost het jou lichaam ( de warmte bron) meer energie om deze grotere volume op aangename temperatuur te houden.  Theoretisch is het dus beter om deze folie zo dicht mogelijk rond het lichaam te gebruiken.  Om het beter te begrijpen kun je het sterk uitvergroten.

Dan het verhaal van zandhaas over Rusland en de folie zijde op de grond.
Allereerst gebruikt men in koude landen vaak een meerlaags systeem dus meerdere isolerende luchtlagen en meerdere reflecterende folie lagen.  Dit is omdat er nog steeds geleiding plaatsvindt. dus die folie laag geleid zeer goed de warmte. omdat er zon groot potentiaal energie verschil is en de tijdslimiet groot is. Gaat dus de warmte energie uiteindelijk toch door de z.g. stilstaande isolerende luchtlaag heen. En probeert men deze te optimaliseren door meerdere barrières aan te leggen.
Als je begint met een luchtlaag op bevroren grond, bevriest deze luchtlaag ook vrij snel, dus het heeft weinig nut om te beginnen met een isolerende luchtlaag omdat deze luchtlaag slechts een heel beperkte tijd isolerend is, dus dan kom je bij stap twee .. warmte verlies door straling, dan begin je met de folie op de grond , dan een luchtlaag enz ( deze luchtlaag wordt dan verwarmt door je lichaam en door de reflecterende folie kan het minder snel ontsnappen aan de grond. En heeft deze luchtlaag ook daadwerkelijk een functioneel nut..
Dan speelt in zon omgeving nog iets heel anders mee,  namelijk het potentiaal verschil.. De grond in die landen is meestal bevroren en vrij stabiel van temperatuur ( ik verwacht zelf rond de min 4 graden Celsius)  De lucht daarentegen kan makkelijk de min 40 graden Celsius halen.  Dus zijn ze daar meer gefocust op het verlies naar boven toe.  De meeste energie vraag komt van deze koudere kant.

Btw het goud /zilver verhaal is een fabeltje over het algemeen is bij sommige dekens de zilverkant sterker reflecterend daar waar de gouden kant doffer is , dus in sterk zon licht doe je de meest blinkende kant aan de buitenkant. Er zijn dekens met ook hoogglans gouden deel daar is het verschil heel minimaal.
Een zogenaamde folie reddingsdeken koelt het lichaam nooit af mits deze niet direct op de huid gebruikt wordt.
Lees bovenstaand verhaal. ( het reflecteert de elektromagnetische straling ( warmte ) terug naar de bron.
Goud zou wel beter zichtbaar zijn met gebruik op het water. En zou vooral zijn functie hebben in de zichtbaarheid.
Nogmaals bij beide hoogglans versies van deze dekens is de mate van elektromagnetische stralings reflectie van een verwaarloosbaar verschil tussen goud en zilver.


Plaats reactie