licht gewicht hammock of bivak

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Plaats reactie
Hanssie
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2015, 14:19

licht gewicht hammock of bivak

Bericht door Hanssie »

hallo mensen,

in de zomervakantie wil ik 2 weken gaan backpacken. vorig jaar heb ik dat met een lichtgewicht tent gedaan, in de Belgische Ardennen, maar wil nu wat anders proberen.

met 3 vrienden wil ik dit jaar naar Schotland gaan, of naar de Vogezen. Maar die kunnen wel dat lichtgewicht tentje gebruiken, is namelijk voor 3 personen.

het gewicht en kwaliteit voor een complete bivakzak of een hammock met tarp en undercuilt is dan vooral belangrijk (geld kost het toch wel, 200 of 300 euro?) Maar kunnen jullie mij helpen met de voor en nadelen van deze dingen?

verder heb ik geen sterke rug, dus met een bivakzak heb ik wel een betere mat nodig dan een foliemat van 8 euro. maar met een hammock heb ik denk ik wel een undercuilt nodig tegen de kou.

verder zijn alle tips welkom; merken, type en/of verkoper


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door b2b »

tsja, als eerste is het lichtgewicht tentje wel voor 3 personen?
Maar goed, wat dacht je van een dd Hammock met gewoon een 3x3 tarp. De Hammock kun je ook gebruiken op de grond (ook bugnet)
met de tarp.

Je kunt dan hangen en op de grond slapen. Relatief goedkoop.

Het belangrijkste is een zeer goede (lucht)matras. Exped of Thermarest en een goede slaapak.

Succes en have fun, gr
Cees


Hanssie
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2015, 14:19

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door Hanssie »

Cees, bedankt voor je reactie.

volgens tekening is de tent van 3.8 kilo wel voor 3 personen. van het merk pulsar. de maten zijn 220 bij 170, dus je hebt p.p net geen 60 cm.

bedoel je met een goede luchtmatras, een matras die je onder de hangmat gebruikt?

en aan welk merk slaapzak moet ik denken?


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door arjuna »

Een hangmat schijnd goed te slapen ,maar dat is niet van belang nu.
bomen wel zijn er altijd bomen waar je bent.
Mijn advies is gewoon een tarp slaapzak en een matje ,misschien 2.5 kg .
een goede nachtrust heb je dan altijd ,en het is zomer dus een 2 jaargetijden slaapzak doet zijn werk.

Koen


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door jenniskens »

Schotland,.... zorg dat je een goed muggennet hebt dat ook midgets tegen houd.
Goed slapen is goud waard.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door Tim »

Hey,

Ik vind beide okay. Hangen of dwellen. Ben wel blij met de bivi, gebruik een USGI. Houdt de boel schoon, droog en opgeruimd.

De bivi weegt 1 kilo en een DDtarp 3x3 720 gram. Dat is de helft van een tent of gedeeld door drie veel zwaarder dan een tent.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door b2b »

@Hanssie, Er is in het verleden hier al enorm veel gepubliceerd over dit onderwerp, probeer eens de zoekfunctie.
gr
Cees


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door janvanloon »

Denk er wel aan dat in Schotland plekken zijn waar je dus geen boom gaat vinden voor je hangmat ;-)

Denk er ook aan dat een tent voor 3 personen is voor 3 personen die als haringen samen liggen... Zonder al je gear.

Een dd hangmat is altijd handig.
De frontline vind ik het beste omdat de condensatie weg kan. Maar ze is niet waterdicht.
De underquilt van DD werkt goed. En een tarp van DD werkt ook altijd :D ( je kunt ze op diverse manieren opstellen, tot zelfs een Robbe tipitentje ervan plooien.

Als matje: een thermarest ( en een herstellingskitje ).

Je kunt ook een lichtgewicht setup laten maken door Michiel hier op het forum. kwaliteit en lichten dan DD ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door J@siu »

Indd. Michiel heeft voor mij een persoonlijke Hammock gemaakt , de Tarp had hij al gemaakt , deze is weliswaar "zandgeel"
maar in een groen bos valt ie minder op 8-)
Ik zou zeggen , neem eens contact op met Michiel , mogelijk kan hij voor jou een persoonlijke lichtgewicht set maken 8-)


Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door yöpyä »

Mijn lichtgewicht zomer hangmat setup, als het nier kouder word als 7/8 graden
DD superlight tarp
Plannet hammock (kleinereTTTM) met extra strong webbing van DD
Snugpak Jungle bag
Joga matje (van de aldi lidl of xenos)


casper937
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jan 2016, 20:34

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door casper937 »

Ik zou dit jaar ook naar Schotland gegaan zijn en heb bewust voor een hangmat gekozen.

Aanvankelijk zouden wij in Bothies (Of is het Bothy's) gaan slapen, maar vijf man die de hele dag geMTBed hebben ruiken niet meer heel fris. Daar komt bij dat het kan zijn dat de bothies vol zitten. Ook zouden we een nacht moeten gaan wildkamperen. In Schotland regent het vaak dus zou de ondergrond nat zijn. Nu heb ik weinig ervaring met een tent of een bivvy, maar het leek mij niet heel fijn.

Ik heb de route zo gemaakt dat er op de geplande rustplekken bomen zijn waarin ik kan gaan hangen. Iemand anders heeft mijn hangmat gemaakt en incl UQ, tarp en alle andere benodigdheden zit ik op 800ish gram

De man die hem heeft gemaakt zit hier geloof ik ook op het forum.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: licht gewicht hammock of bivak

Bericht door Alder »

800 gram voor hangmat, tarp en underquilt is wel erg netjes hoor! Dons?


Plaats reactie