hoe omgaan met storm?

Alles wat niet in één van de andere sub-boards past.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

hoe omgaan met storm?

Bericht door janvanloon »

Hoe gaan jullie om met storm?
Hier in BE, Limburg was het gisteren zwaar! hagelbollen van 8 cm, windhozen, rukwinden ( veel ontwortelde bomen ) en veeeeeel neerslag.
Maar wat doe je dan als je juist in een bos zit met je tarpje op tig kilometer van je wagen of van vaste beschutting?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door rude »

Kan betweterig klinken maar ik ga er gewoon altijd van uit dat er 's nachts regen en wind wordt verwacht. Ik hou mijn scheerlijnen zo kort mogelijk om de tarp zo strak mogelijk te houden, ik opteer voor vaste ankerpunten ipv pegs indien mogelijk, al mijn materiaal wordt, voor de duisternis valt, opgeborgen in men rugzak (die onder mijn hangmat ligt), mijn Petzl blijft ten allen tijde om men hals hangen om direct te kunnen lichten, waterdichte kledij ligt klaar om erin te springen etcetera.

Heb eens een hele zware nacht beleefd in Ierland, de volgende ochtend lagen er tientallen bomen om (waaronder enkele van meer dan 15 meter hoogte). Mijn vriend werd door opkomende boomwortels uit zijn tent gelicht! Dus ik kijk ook altijd op voorhand naar eventuele gevaren. Tijdens de storm zelf is het, mijn inziens, afwachten en hopen dat je voorbereiding afdoende was.

In het uiterste geval is het: Buffalo aan, waterdichte kledij aan en nog een extra poncho en de storm uitzitten tegen de beschutting die voorhanden is.

Psychologisch hou ik het meestal wel uit door mezelf van bovenaf te bekijken en vervolgens 'uit te zoomen'. Op de duur zie je dat je slechts een miniscuul puntje bent in de hele omgeving: "wat is de kans dat precies daar iets voorvalt?" :D


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Jeof »

ik ben een grondslaper, als er slecht weer/veel wind op komst is maak ik meestal een shelter met een boom van ongeveer armdikte als ridgepole.
mocht er dan iets naar beneden komen, dan wordt het in ieder geval een stuk afgeremd en krijg je het niet direct op je.
Vooraf het directe gebied goed verkennen.

denk dat het beste om te schuilen dan rotsen/grotten zijn. Mochten die niet in het gebied zijn, kun je denk ik het beste een sleuf graven en deze afdekken met dikke takken/stammen. Op die manier, mocht er iets vallen dan vangt de grond bijna alles op, je bent beschut van de wind. Regen zal alleen dan weer een probleem zijn, maar mocht je een bivakzak hebben, dan komt dat ook wel goed.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Martin Outdoors »

Pffff , gewoon ondergaan .
Doe ik ook ,sterker nog ik hoop dat het lekker gaat onweren regenen en waaien a.s. zondag op maandag want dan ga ik lekker weer eens solo .
Ook grondslaper trouwens en als ik mijn tarp niet storm proof kan opspannen hoor ik niet in het bos thuis maar kan ik beter thuisblijven..

Hoe harder het tekeer gaat hoe beter dan voel je je lekker nederig als de bliksem in de buurt inslaat en bomen en takken naar beneden vallen.
Natuurlijk mag het ook eens mooi weer zijn.

Ik kan het iedereen aanraden. ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door janvanloon »

" als ik mijn tarp niet storm proof kan opspannen hoor ik niet in het bos thuis maar kan ik beter thuisblijven.. "

Als er bomen ontwortelen vrees ik dat je tarp echt niet blijft hangen zunne O0


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Martin Outdoors »

Haha ja als dat ding aan een boom geknupt zit die omvalt heb ik pech klopt helemaal!
Misschien kan ik het in een aankomend filmpje laten zien wat ik bedoel met spannen in ieder geval niet aan staande bomen. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door eric »

Ik heb de storm van gisteren ook meegemaakt hier in Heerlen (zuid-limburg).
Binnen 15 minuten leek het wel alsof er een orkaan overtrok.. partytenten vlogen door de lucht, bomen om, takken overal en modderstromen. Ik had op een centimeter na, bijna het water binnen staan.. toen ik op de slaapkamer uit het raam keek, leek het alsof er iemand met een hogedrukspuit op het raam spoot... En ik overdrijf niet. Was ook binnen een half uur weer weg en droog..

Ik denk dat als je met dat weer in het bos zit, je echt je leven niet zeker bent. Al kun je knopen leggen en graven als de beste. Ik zou toch zo snel mogelijk het bos uit zijn gegaan en ergens onderdak zoeken, in ieder geval zoveel mogelijk de bomen vermijden. Ik ben niet snel onder de indruk, maar deze keer toch wel..


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Tim »

Hey,

Ach, beetje relativeren is ook hier op z'n plaats. Elke dag rij ik naar m'n werk, waar het risico op een ongeluk veel groter is. Verder maak ik me niet zo druk. Bij erg slecht weer een lage, jonge bomen plek opzoeken of een dicht begroeid dennenbos. Daar zwiepen vaak alleen de toppen.

In geval ven Eric z'n verhaal diep in de bivi kruipen en over laten vliegen. Laat de tarp maar vliegen of trek hem naar binnen.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Martin Outdoors »

Het zal inderdaad een schouwspel geweest zijn, schijnbaar moeten we als Nederlander er mee gaan rekening houden dat het vaker zal gebeuren.
In ieder geval ga ik zo min mogelijk verplaatsen als het zo erg stormt als bij jullie .
En mocht het in de weersverwachting zitten dat het er aan komt tja dan goede maatregelen treffen of niet het bos in gaan ,maar het laatste zal ik niet doen want ik zit al te weinig in het bos dus weer of geen weer ik ga :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door MichelVH »

Zeikesnatte groetjes van het outdoor cooking weekend. Sander en ik liggen lekker droog maar veel bewegingsruimte is er niet hahaha :P


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Tim »

Hey,

Ooit op Lauwersoog in een storm weekeinde gestaan. Voortenten, caravans, alles ging om. De tent begon net niet te drijven. Gemiddeld 5cm water op het gehele terrein. Wij stonden in een de Waard Albatros. Het enige nodig was een telegraaf.......als voetveeg achter de ingang.

We worden als volkje steeds banger. Code onzin na code onzin. Als je je verstand gebruikt valt het allemaal wel mee. Dus ook hier houdt de verwachting me niet tegen. Ik neem hooguit wat voorzorgsmaatregelen (dry bag, extra setje kleding).

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Vrijbuitert

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Vrijbuitert »

Met storm heb ik geen ervaring, wel met een heftige onweersbui en een enorme hoosbui.

Toen met die onweersbui had ik het bewust opgezocht door in een natuurgebied te gaan zodat ik goed naar het onweer kon kijken. Maar behalve een tarp spannen tussen twee bomen heb ik niet gedaan en dat was toen ook voldoende. De bijbehorende regen was niet dermate dat ik er nat van geworden ben.

Dat was anders toen ik eens een militair oefenterrein bezocht om wild te gaan kijken. Omdat er regen in mijn verwachting lag had ik een regenjas aangetrokken, maar de hoosbui die ik op mijn dak kreeg, daar hielp geen regenjas meer tegen. Ook onder bomen staan was zinloos geweest en een tarp had ik niet bij me. Toen ik uiteindelijk bij de auto kwam was ik dermate nat alsof ik met mijn kleren aan de rivier was over gezwommen.

In het geval van heftige storm weet ik niet wat je zou moeten doen, maar persoonlijk ben ik niet heel erg bang voor storm.
0d9ef011_IMG_20160623_WA0021.jpg.jpg
Maar ik vroeg me wel af wat je moet doen als je een hagelbui tegenkomt zoals deze duif. Vermoed dat wij mensen dan ook wel een klein probleem hebben.


Vrijbuitert

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door Vrijbuitert »

Tim schreef:We worden als volkje steeds banger. Code onzin na code onzin. Als je je verstand gebruikt valt het allemaal wel mee. Dus ook hier houdt de verwachting me niet tegen. Ik neem hooguit wat voorzorgsmaatregelen (dry bag, extra setje kleding).
Als er in de provincie flinke regenbuien zijn en er 80 mm regen valt, dan zeggen we; 'dat is veel regen' en blijven we binnen om het weer af te wachten.

Als er in de randstad een flinke regenbui is waarbij er 50 mm regen valt, dan horen we; 'hororregen, waterramp, code oranje' en gaat iedereen in de file op de (snel)weg staan huilebalken dat alles onder water loopt. En heel het land moet vooral weten hoe zielig die arme mensen in de randstad wel niet zijn.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door janvanloon »

:) ik wilde een dag/nacht weg.
Alles beneden gedaan ( en juist bij het boven komen, knak weeral eens door de knie).
Dus dan gaan we binnen een paar dagen wel.
Dezelfde avond was dit dus: http://www.tvl.be/nieuws/noodweer-met-h ... burg-30933


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: hoe omgaan met storm?

Bericht door madman73 »

Gevalletje van "geluk bij een ongeluk". Succes met de knie!


Plaats reactie