Waar bouw jij je kamp op?

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
thijsschetters
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 sep 2013, 12:53

Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door thijsschetters »

Ik merk aan mezelf dat ik me absoluut niet prettig voel in naaldbos, tenminste om er te slapen dan. Als ik een plek uit moet zoeken zal ik dus ook nooit voor een stuk puur naaldbos kiezen. Gemengd gaat prima, en loofbos al helemaal. Merken jullie dat je een voorkeur hebt voor een bepaald soort plek? Of nog meer, dat er iets aan een omgeving is wat je standaard vermijd?


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Arjendej »

Ik persoonlijk ben gek op naaldbossen. De grond is lekker zacht door alle gevallen naalden en de geur vind ik ook echt heerlijk. Enige nadeel is dat er vaak weinig lage begroeiing te vinden is en wildkamperen vrij lastig is.

Ik vermijd zelf het liefste aangeplante bossen waarbij je uit een aantal hoeken al vanaf een paar 100 meter te zien bent. Probeer ook altijd de paden in de gaten te houden en zo ver mogelijk van alle paden af te zitten.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Dabberty »

Elk bos is prima voor mij, heb maar 1x gehad dat ik perse ergens niet wilde hangen omdat ik er een raar gevoel van had.
Voordeel van naald bossen is dat ze altijd goed materiaal bevatten voor een kampvuur.
Als ik kan kiezen qua omgeving, ga ik echter voor loofbossen op een helling, of in een kasteel ruine, zodat je een prachtig uitzicht hebt.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Roely »

Afhankelijk  van het jaargetijde en afhankelijk van het weer kies ik voor een bepaalde vegetatie en vermijd ik andere.
Het voorbeeld naaldbos, is momenteel best ideaal omdat er veel toppen en takken eruit gebroken zijn met de sneeuw hier , dus heel veel materiaal voorhanden om te camoufleren.
Bij normaal weer , vermijd ik de mos ondergrond, omdat dit snachts en smorgens veel ste vochtig is.
Bij regen zal je me sneller vinden onder een flinke eik.
In een natuurlijk bos of oerbos zal ik een plek zoeken met flinke nieuwe aanwas aan vegetatie.

Verder zoek ik altijd een natuurlijke (hoger gelegen) kom in het terrein, zodat ik uit de wind ben en mijn vuur aan het oog verdwijnt.
Bij open vuur span ik een zeiltje erboven, zodat je geen reflectie krijgt hoog in de bomen waaronder ik vertoef.
Ik zit ook graag indien mogelijk goed verdekt , aan de goede kant op of tegen een heuvel aan.
Een echt perceel met voornamelijk beuken vermijd ik.
Heel vaak in de zomer , veeg ik de directe omgeving aan. ( heb een hekel aan beestjes)
En ik vermijd natuurlijke grotten om in te overnachten.
Ik vermijd ook de plaatsen waar te veel reeën hebben gerust of overnacht.
Ik heb heel vaak de omgeving aangepast door vegetatie te verplanten.

Ik zit nooit in de buurt van paden, en zoek juist in de uithoeken van een terrein waar de gemiddelde mens niet komt. 
Verder kies ik er voor om onzichtbaar te zijn in het terrein en op te gaan in de omgeving. Met mijn oude maten communiceerden we onderling met vogelfluitjes .
En zoals ik eerder heb vermeld in andere topics, slaap ik ook weleens onder de grond en heb ook een boomhut gehad, het mooiste compliment dat ik ooit gehad heb , was van een vriend die mijn boomhut niet kon vinden terwijl we er intussen gewoon onder stonden.

Het zijn niet allemaal succes verhalen, ik heb ook weleens me eigen de tering gelopen voor een goede plek en sávonds pas gesetteld,  in de ochtend bleek dat ik veel ste ver doorgelopen had en op een 20 meter van een fietspad uit was gekomen.
Een andere fout is mijn laatste ondergrondse hut, in een verwaarloosd bos. Hut was amper klaar , toen staats bosbeheer ineens besloot tot groot onderhoud.

Tot slot over de aangeplante bossen , is het heel afhankelijk van de leeftijd en de soort andere vegetatie die er groeit, in een vrij jong aangeplant naaldbos ben je nog niet eens op 5 meter afstand te zien. In een aangeplant loofbos vind je vaak natuurlijke camouflage in de vorm van koningsvarens of rododendrons, en wat denk je van de prunis met zijn dichte scherm groei als ie genoeg licht heeft.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Het maakt mij ook niet zo veel uit waar ik uithang.

alleen niet onder een vlier of kersenboom als die vrucht dragen    1  om dat de vruchten vlekken geven
2 om dat je helemaal onder gescheten wordt door de vogels die er van eten 3 er zitten altijd erg veel muizen en ratten  die de vruchten ook eten maar ook je tas jas en andere spullen.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Een pan's hobby kok"]
Het maakt mij ook niet zo veel uit waar ik uithang.

alleen niet onder een vlier of kersenboom als die vrucht dragen    1  om dat de vruchten vlekken geven
2 om dat je helemaal onder gescheten wordt door de vogels die er van eten 3 er zitten altijd erg veel muizen en ratten  die de vruchten ook eten maar ook je tas jas en andere spullen.
[/quote]

Helemaal mee eens....
onder een Lindeboom kun je ook een lekkeer plakkerige tarp oplopen.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door ger010 »

Ik het liefste lekker aan het water :)


Afbeelding
thijsschetters
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 sep 2013, 12:53

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door thijsschetters »

Grappig dat toch blijkt dat iedereen andere voorkeuren heeft. Ik zit/lig verder inderdaad ook wel graag in een natuurlijke kom. Liefst in oud bos sowieso, nieuw/aangeplant bos heeft vaak veel bodembegroeiing, waardoor er erg veel beestjes zitten. Aangezien ik op de grond slaap heb ik dat liever niet.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Meatloaf »

heb mn vaste stekkie aan het water, maar als ik ergens anders zou gaan liggen zou ik wel een vrij open plek proberen te vinden. dat als het bewolkt is je niet direct in het donker zit.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Arne »

Ik kies een plek die vlak is en groot genoeg voor een bivak. Het hangt altijd af van de omstandigheden. Maar als ik door omstandigheden onder bomen sta is een blik omhoog , op zoek naar dode takken die door een storm, regen of onweer naar beneden kunnen komen een levensreddende routine. Die gewoonte heeft me een keer het leven gered.

Verder:
- Eiken loofbossen zijn geliefde broedplaatsen van teken.
- Naaldbossen - zeker de aanplant voor houtproductie - zijn vaak donker en herbergen vaak 'knoeten'.
- Dicht onderhout en lang, oud gras wemelen vaak van de muggen.
- Na regen druppen bomen nog uren lang na.

Een plek die min of meer open is - al is het maar aan één zijde - heeft mijn voorkeur. Een lichte bries houdt insecten weg. Water is altijd een eerste levensbehoefte, dus als ik in de buurt van water kan staan - hoger op de oever - dan doe ik dat.

Groet,
Arne


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Jeof »

een dicht naaldbos heeft wel iets sinisters, maar een open naaldbos met hoge bomen vind ik prima, genoeg hout te vinden in ieder geval indd. Ik zoek altijd een open vlak genoeg stukje want ik slaap op de grond (mijn mede bc-ers ook) en verder een beetje beschutting rondom, als dat niet voldoende aanwezig is dan camoufleer ik het kamp altijd met takken/stammen en begroeiing om zo mooi te verdwijen :)
wel dicht genoeg bij water (max 5 tot 10 min lopen) maar niet te dichtbij ivm insecten.

verder maak ik meestal mijn kamp of in ieder geval mijn slaapplek 'zwijnenproef' ik heb sinds de 1e keer altijd het idee gehad dat er tijdens mijn slaap zomaar een zwijn naast mijn hoofd komt staan te briesen :P Waarschijnlijk gaan die beesten totaal de andere kant op, maar het is toch wel lekker voor de gemoedsrust :p
ik zorg ervoor dat er grote takken/stammen rond het kamp liggen in een cirkel, zodat grotere beesten er liever omheen lopen dan er dwars doorheen


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb een plek midden in bijna ondoordringbaar naaldbos , het open stukje waar ik de shelter heb gebouwd is 3 bij 3 meter hooguit .
Lekker beschut.
Bijlagen
mijn stekkie , een norel.jpg
mijn stekkie , een norel.jpg (153.47 KiB) 6479 keer bekeken


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Unknown
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:22

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Unknown »

Ziet eruit als een gaaf plekje zandhaas.

Mvg
Sander


Je ziet alleen je reflectie in stilstaand water.
thijsschetters
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 sep 2013, 12:53

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door thijsschetters »

Dat is nou juist een plekje waar ik me minder op mijn gemak zou voelen. Ook al snap ik de voordelen van de beschutting wel.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waar bouw jij je kamp op?

Bericht door Martin Outdoors »

Daar heb ik beeld bij Thijs, ik ben gewend om weg te kruipen om zo maar te zeggen.
Een open loofbos vind ik ook heel gaaf.

@Unknown, ik heb hier wat meer foto's van de stek mocht je het leuk vinden.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?t=8


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie