Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
mavri
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2015, 19:11
Locatie: Amsterdam

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door mavri »

Tot nog toe niets meegemaakt tijdens een overnachting. Maar ik ben wel heel erg voorzichtig. Ik zorg altijd dat mijn kamp zoveel mogelijk onzichtbaar is en draag zelf meestal camo kleding. De slaapplaats is bij voorkeur zo gelegen dat er maar één weg is waarlangs iemand kan komen. Ik heb nu ook een alarmsysteem gemaakt dat ik nog moet testen. Bijl, mes en stok liggen voor mij voor het grijpen en aarzel niet om te gebruiken.

Het klinkt misschien allemaal erg paranoia, maar goed, ik heb dan ook in een park ooit in de loop van een doorgeladen pistool mogen kijken en alles af moeten geven. Het trauma is verwerkt, maar het heeft me wel veranderd.

Ook was er op YouTube ooit iemand die uit probeerde te vissen waar en wanneer ik meestal buiten ging overnachten. Ik zou hem bijna meer daarover hebben verteld totdat ik zijn YouTube kanaal eens ging bekijken...... Deze persoon had geen enkel filmpje van zichzelf maar wel heel veel toegevoegd met propaganda van Russische neo-nazi's, een kanaal met de beste SS marsliederen en meer van die smerige troep.
Ik wil niet weten wat zijn bedoeling was om mijn slaapplaats en dagen te achterhalen.... Het maakt me wel voorzichtig!


Enjoy nature but leave no trace!
Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Silverback »

Afgelopen BC weekend nog beroofd! Gelukkig werd ik wakker en zag ik de dader... Eer dat ik mijn slaapzak uit gekropen was had de boef mijn kaas al uit de boom gejat 😳 . Profiel van de dader: wit haar, vier poten en een staart, bekend als de Felidae Felis Catus 😝.....

Ik hoop dat tie ergens in een donker hoekje flink aan de schijt is gegaan. Verder mag ik het afkloppen, gelukkig nog steeds niets meegemaakt!


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Wälderer »

Silverback: stuk kaas te dicht bij de boom of tak gehangen?
Tijdens bushcraftweekend in België keken er enkele raar naar het zakje die aan een stuk touw over een tak ging boven mijn tarp. Touw was lang genoeg om geen ongewenste gasten te hebben. Doe dit zowel voor afval waar eten in zat als voor etenswaren die niet goed verpakt zijn.


Take less, do more.
Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Silverback »

wälderman,

Volgende keer wordt het idd aan een touwtje halverwege de tak en de grond😊 gelukkig smaakten de pannenkoeken met spek maar zonder kaas ook wel als ontbijt


Gebruikersavatar
fireflo
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2015, 00:03
Locatie: Zuid Holland

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door fireflo »

Als beginneling loop ik ook met dit onderwerp. Ik zie mensen in een hangmat hangen en dan de rugzak tegen een boom? Of doe je die in een losse hangmat, of hang je hem op in een boom. Lig je in een bivaktentje/zak...met je rugzak met spullen er naast. Maak je die vast met een (vis)lijntje? Zet je om je kamp op een meter hoog een draadje? Maak je een alarmsysteempje vast aan je spullen (zo een pinnetje wat uittrekt bij spanning)?

Nu heb je denk altijd wel een risico dat iemand je spullen interessant vind. De kans zal klein zijn maar toch. Ik zie het al voor me, wakker worden en je rugzak met je spullen is weg. Maar goed, dit topic lezende gebeurd het eigenlijk nooit.
En goede camo/verbergen van je kamp + evt. simpel beveiliging dingetje kan een hoop gedoe schelen. (Wat ik hier zo lees). Ik hoop dat ik snel de overnachting ervaring mag meemaken.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Tim »

Hey,

In het bos krijg je eerder bezoek van een dier in je tas, dan een mensch. Meestal gewoon op de grond. Als ik grounddwell, ligt ie bij mn hoofd. Hangmat pas een paar keer geslapen, opgehangen aan boom, maar ook gewoon op de grond laten liggen.

Ik heb wel gehoord dat op events spul gejat wordt. Wat mij betrefd proberen ze het maar. Maar als ik het zie snij ik m'n tas van de dief z'n hand.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door MichelVH »

Even een vraagje: Hoe zit het met stelen op georganiseerde weekendjes zoals het BC weekend over twee weken? Ik zal namelijk mijn tas met wat gear in mijn hangmat laten liggen, kan dit? Vroeg het me af want er lopen ook mensen rond met messen van honderden euros die je zo in je mouw schuift en mee wegloopt...


Vollgas Voraus!
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb nog niet gehoord of meegemaakt dat er iemand bestolen was of dat er spullen verdwenen. Kan natuurlijk dat men dat hier dan niet post, maar ik geloof dat het wel meevalt. Dat houdt echter niet in dat het niet zou kunnen gebeuren, die kans hou je altijd.
Dus dat wat je niet kwijt wil raken bij je dragen of heel goed verpakken op je kampje, dus in rugzak etc. alles wat snel mee te pakken is is eerder slachtoffer aan ongewenste verdwijningen dan dat waar men moeite voor moet doen.

wat ik wel zie gebeuren is dat als je met elkaar dicht bij elkaar kampeert en er een rommeltje van maakt dat dan wel eens iets in een verkeerde rugzak of pakzak terecht komt, dit komt thuis dan weer tevoorschijn en vindt de weg dan wel weer terug naar de rechtmatige eigenaar. of zaken blijven achter op een weekend en wordt dan door de organisatie gevonden... ook die dingen komen dan wel weer bij de eigenaar terug.


Vrijbuitert

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Vrijbuitert »

Het enige onveilige wat ik tot nog toe meegemaakt heb zijn twee zwaarbewapende systeemknechten met bonnenboekjes van de georganiseerde systeemmisdaad uit Leeuwarden. Ze konden ook maar niet begrijpen waarom ik hen als vuurwapen gevaarlijke lieden beschouwde.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door michiel »

Tim schreef:Hey,

Maar als ik het zie snij ik m'n tas van de dief z'n hand.

Tim
Hoi Tim,

Ik snap het sentiment, maar dit soort opmerkingen achterwege laten of anders formuleren svp.

Michiel, namens het NBF moderatorteam


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door michiel »

@ Vrijbuitert: je post is off topic, wat beladen en licht opruiend. In de toekomst graag reageren met een constructieve bijdrage.

Michiel, namens het NBF moderatorteam


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door arjuna »

niet op de persoon maar om de gedachte

Mensen zijn nieuwsgierig en hopen een geheime bergplaats te vinden (of een andere dwaze fantasie).

Dit doen we onszelf aan, en wat we denken dat doet een ander ook geen vertrouwen in je medemens en denken dat iedereen een dief zou kunnen zijn
We slapen op een plek waar maar vermoedelijk 0.00001 % van de bevolking de nacht door brengt en dan misschien daarvan 200 per weekend
en dat is ruim geschat
Wat het illegaal jagen betreft die kans is groter dat die je kamp plaatst tegen komen ,maar als wij ze zien en de stropers ons niet, zal er niks gebeuren .

Koen


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Jennekes »

Ben wel eens overvallen door Ali Baba en zijn 40 rovers. Angstvallig bewaarden we ons verse brood tussen ons in terwijl de rovers in de buitentent rond renden. De volgende ochtend zat er een gat in de binnentent en was het mooie verse brood helemaal uitgehold...
De schrik zit er nog steeds in, een buitengewoon traumatische ervaring... ;D


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Trailtraveller »

Tot nu toe nog geen rare dingen meegemaakt. Wel een kraai die met mijn zakje noodlesoep er vandoor ging, die sprong achter een boom vandaan. Die kroop in de bosjes en liet het daar liggen voor later. Ik kon er niet bij natuurlijk, heel slim...

Ik denk dat het meer de gedachte van het alleen zijn is. Dan ben je meer op je hoede. Een natuurlijke reactie.


Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: Veiligheid van je kamp en gekke mensen

Bericht door Esentim »

Ben afgelopen weekend beroofd door een vos! Eigen schuld, had ik mijn eten maar op moeten hangen. Maar de aanblik van de vos was het me waard. Wat een prachtbeest!


Plaats reactie