DD Tarp, Superlight of standaard?

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Alder »

Even een adviesvraagje:

Doedje heeft een tijd geleden al advies gevraagd over de DD superlight serie of de gewone serie voor hangmat en tarp: http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?p=176855#p176855

Uit de reacties bleek al snel dat de meesten voorkeur hadden voor de standaard serie (prijs, comfort en dubbel-laags). Ik heb eigenlijk dezelfde vraag, maar dan alleen voor de tarp. Ik zal deze vaak te voet meenemen in de backpack, dus die paar honderd gram vind ik eigenlijk wel fijn, ookal is het niet zo veel. Wel vind ik het belangrijk dat het materiaal sterk is en lang meegaat. Ik wil het ook als tentje kunnen gebruiken. Heeft iemand ervaring of deze superlight tarp sneller slijt? Lijkt me dat  het lage gewicht toch ten koste moet gaan van iets anders?

Alder


Gebruikersavatar
yöpyä
Berichten: 553
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:15
Locatie: Enschede

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door yöpyä »

De standaard tarp 3x3 van DD is al aan de lichte kant en voldoet prima op langere tochten, maar het kan altijd lichter. 
Een verschil van 230 gram, en vergeet het pak volume niet, is wel degelijk een punt als je lang te voet onderweg bent. Ook voor iemand die niet zo op de grammen let.
Maar ja ik heb al 5 tarpen dus mijn rugzak bijft voorlopig 230 gram zwaarder.
    Die super light tarp is volgens mij nog niet zo lang uit iig te kort om te verslijten.
En dan is er nog altijd de service van de bc shop en DD mocht er wat fout gaat.
Zelf heb ik de ervaring hoe lichter je materiaal hoe voorzichtiger je er mee moet omgaan.

  Als je nog lichter wil (en duurder) google maar eens op cuben


alles wat je thuis laat is mooi meegenomen
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Waidmann »

Daar ik ook wat op de grammen, uiteindelijk kg's probeer te letten heb ik er ook naar zitten kijken. Kwalitatief is het absoluut een goede tarp alleen hij is wel wat meer kwetsbaar dan het origineel, hij is net wat minder vergevingsgezind dan de normale versie. Maar bij normaal gebruik en een beetje voorzichtigheid moet dat geen probleem zijn.  Zelf heb ik uiteindelijk voor de normale versie gekozen omwille van de prijs en daar ik nog wel eens wat ruw wil zijn :)


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door michiel »

Hoi Alder,

de vraag is of het gewicht echt ten koste gaat van iets anders.

Ik heb zelf een silnylon tarp die 7 jaar oud is en al vaak is mee geweest. Silnylon is duurder maar niet minder sterk dan een PU tarp. De standaard tarps van DD worden van PU gemaakt. Bij de Bever hebben ze een keer drie stalen neergelegd van een stuk PU doek, een zwaardere variant silnylon en een lichter silnylon doek.

Het idee van de drie stalen is dat PU vrij makkelijk te scheuren is, het lichte silnylon doek kostte een sterk persoon al moeite om te scheuren. Het dikke silnylon was bijna niet te scheuren.

Silnylon is een nylon doek geïmpregneerd met siliconen. Volgens mij is de draad waarmee geweven wordt gedrenkt in siliconen.

De PU lijkt steviger omdat deze dik en stevig als canvas aanvoelt. PU rekt ook niet als het nat wordt en daardoor blijft een PU tarp mooi strak staan als deze nat is.

PU scheurt als er iets doorheen steekt sneller uit dan silnylon.

Ik heb mijn tarp al een paar keer in stevige wind met harde regen gebruikt. Ook heb ik 'm niet alleen als A-setup boven mijn tarp geprobeerd, maar ook als tent opgezet met de randen tegen de bosgrond vast gezet met haringen.

Afgelopen weekend hebben we de tarp opgezet als een flying diamond. De meeste spanning stond op de middelste lus op de ridgeline. De lus die in het midden de tarp omhoog houdt. Deze lus stond flink onder spanning door de regen, wind, tak die 'm omhoog spande en de haringen in de grond.

http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?t=2

Een PU of een silnylon tarp moet je allebei niet lomp gebruiken. Geen idee wat iemand met lomp gebruik bedoelt, maar beide tarps zijn af te spannen op de grond.

Ik ben erg tevreden met het gewicht en pakvolume van m'n silnylon tarp. Ik denk er over om er 1 zelf te maken, maar de DD silnylon tarp is iets slechts iets duurder dan alleen het silnylon doek.

Kortom; PU doek lijkt sterker maar is het niet. PU is inderdaad goedkoper, spant mooi af, maar is zwaarder en heeft een hoger pakvolume. PU doek is ook minder UV bestendig en wordt eerder dan silnylon broos. PU heeft wel een hogere waterkolom en wordt daarom vaak gebruikt voor grondzeil.
Silnylon is lichter, heeft een hogere treksterkte en is UV bestendiger. Het is inderdaad duurder maar gaat langer mee dan PU doek. Silnylon heeft een lagere waterkolom maar is nog steeds volledig waterdicht. Silnylon kan ook veel vaker gevouwen worden dan PU doek. Als je PU doek vaker vouwt dan ga je vouwen zien. Vervelender nog is dat het doek op de naden minder waterdicht wordt.

Silnylon vouw je niet op om in de zak te doen, maar je propt het en thuis haal je het uit de zak om het in een ruime tas te bewaren. PU doek vouw je meestal in de zak en bewaar je ook in een ruime tas/opbergzak.

Nu kost een silnylon tarp mss meer dan een PU tarp, maar een tarp (ook een PU tarp) gaat jaren mee als je er normaal mee om gaat.

Succes met je keuze :-)
Laatst gewijzigd door michiel op 14 apr 2015, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
AlfredB
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 mei 2016, 00:43
Locatie: Gelderland omgeving Nijmegen

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door AlfredB »

Beste,

Wat is de meest handige maat voor een tarp!!
Wil er een aanschaffen maar twijfel aan de maat!

Hebben jullie voorkeur, en welke kan ik het beste kopen?

Hoor het graag,

Met vriendelijke groet,
Alfred


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door MichelVH »

Ik heb een 3x3 gekocht omdat ik die met een hangmat wilde gebruiken. Na een paar keer met een A-setup en een Diamond setup te hebben geslapen ging ik van hangmatslapen naar grondslapen en nu zt ik hem altijd op als diamant met 3 punten naar de grond en eentje naar een boom. Lekker ruim en voldoende frisse lucht. Je kunt Erik van de Bushraftshop ook vragen om een nachtje proefslapen dan weet je welke je nodig hebt.


Vollgas Voraus!
AlfredB
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 mei 2016, 00:43
Locatie: Gelderland omgeving Nijmegen

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door AlfredB »

Ik zat aan deze tarp te denken

DD Hammocks Superlight Tarp - Olive Green

Superlichte en zeer compact op te bergen Tarp 3x3. Weegt slechts 490 gram.

DD Hammocks Artikelnummer:DD-TAR-ULT


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Tim »

Hey,

3x3 is een mooie maat. Ik pak hem nog steeds wel eens mee.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Alder »

Hoi, ik heb na mijn oorspronkelijke vraag en de reacties ook gekozen voor de dd 3x3 ultralight. Nu 2 en n half jaar later ben ik er nog erg blij mee. Heb er tientallen nachten onder geslapen. Hier mijn bevindingen:

- Erg licht en klein, dus makkelijk mee te nemen.
- Zakje is wel erg klein, proppen werkt beter dan vouwen, maar kost wel wat moeite.
- Ik probeer de tarp niet te dicht bij het vuur te spannen, maar soms bij regen is het praktischer. Ik heb geen brandgaatjes van vonken ed, dus dat gaat goed.
- Maat 3x3 is heel veelzijdig. Je zou met minder toe kunnen als je alleen bent. Maar ik vindt t perfect zo, hoeveel ruimte je ervoor krijgt.
- Echt harde stortregen en storm houdt hij prima.
- De stof laat inmiddels wel vocht door naar de binnenzijde, maar dat heeft nog geen problemen gegeven. Regen komt er niet doorheen, maar als ik iets over de ridgeline hang (ik span mn ridgline altijd onder de tarp, ipv door de lussen) wordt het vochtig bij harde regen. Misschien dat n soort spray goed zou zijn, weet ik niet.
- Ik doe er voorzichtig mee, en heb er uiteindelijk nooit ingewikkelde tentjes mee gevouwen. Gewoon de simpele basisvormen zoals de A, de diamant en de diamant op de grond zoals Michel beschrijft. Bij exotische origami ben ik bang dat hij sneller uitlubbert dan de standaard tarp. Ook gebruik ik hem nooit als grondzeil, daarvoor neem ik een stuk gamma bouwzeil van 70 g/m2 mee als het nodig is.

Ik zou m direct weer kopen als hij het nu zou begeven, heb er veel plezier van. Aanrader dus.


Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Bubberbushman »

Sorry om dit topic opnieuw open te breken.. maar is zeker on topic. De superlight voelde wat fragiel. Ik zag al eerder lichtpuntjes door de naden van de lussen. Ik tilde vandaag de lus op om de middenstok eronder te schuiven en toen trok de lus eraf met een stuk tarp eraan! :'(

Ik wilde een slecht weer set up maken. Om volgend weekend te kunnen gebruiken als er inderdaad regen komt. Hopelijk heeft the Bushcraft shop voor vrijdag een oplossing. Tot nu toe altijd top service! Dus heb wel goede hoop.

Edit: na contact met Bushcraft shop bleek dat de tarp ouder was dan een jaar. Helaas geen garantie vanuit DD. Wel kwam de bushcraft shop met een super oplossing. Conclusie. Ik ga nu de normale versie uit proberen. Zwaarder maar hopelijk robuuster. Vooral bij de lussen hoop ik.
Bijlagen
IMG_20210306_143916_423.jpg
IMG_20210306_143916_423.jpg (167.16 KiB) 3227 keer bekeken
IMG_20210306_143919_674.jpg
IMG_20210306_143919_674.jpg (112.43 KiB) 3227 keer bekeken
IMG_20210306_143923_681.jpg
IMG_20210306_143923_681.jpg (85.9 KiB) 3227 keer bekeken


Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Bubberbushman »

Van t weekend heeft mn dd hammocks superlight me alweer in de steek gelaten.
Ik had een lean-to gemaakt en met een pittige wind(zou t geen storm noemen.) Scheurde een hoek af. Dit was een punt op de grond. Dus niet aan de rigdeline. Had waarschijnlijk de 3 andere punten ook moeten vastzetten. Dan had de kracht over 5 verschillende punten verdeeld geweest,

Het was niet de beste beschutte plek. Niet totaal op een open veld maar zeker niet in een mooi beschutte plek. Dus zou wel pittig geweest zijn voor de tarp.

Maar toch wel teleurgesteld in de superlight.
Ook lijkt t doek erg rekbaar. Dat je de tarp strak zet maar het doek zo door de wind beïnvloed wordt dat de ruimte eronder aanzienlijk minder wordt door de bolling in de wind. Nog geen idee of dit bij de normale dd hammocks niet is.

Ik zal een ander topic beginnen over tarp set-ups als je niet een goede beschutte plek he, maar je wel je tarp wil gebruiken tegen de wind en regen. Tips daarover lijkt me niet handig in dit topic omdat t niet specifiek of de tarps van dd hammocks gaat.
Zie link hieronder.
viewtopic.php?f=126&t=16046&p=227204#p227204
Bijlagen
20210315_110736.jpg
20210315_110736.jpg (2.1 MiB) 3175 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Dabberty »

Mijn DD is een paar jaar geleden ook langs een naad gescheurd in de winter onder een lading sneeuw.
Teveel stress kunnen ze niet echt hebben.


Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Bubberbushman »

Dabberty schreef:Mijn DD is een paar jaar geleden ook langs een naad gescheurd in de winter onder een lading sneeuw.
Teveel stress kunnen ze niet echt hebben.
Ook de Superlight?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Dabberty »

Nope, de gewone 3x3


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: DD Tarp, Superlight of standaard?

Bericht door Roely »

Gebruik een elastiek / veer of flexibele stok. Hiermee vang je veel kracht op.
Of gebruik je omgeving beter.


Plaats reactie