" Sanitaire voorzieningen"

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door MichelVH »

Ik graaf gewoon een gaatje en doe het hurkend. Met scouting moet je op een balk zitten waar 25 anderen op hebben gezeten, en da's echt ranzig. Ten tweede is de kuil zo groot dat je met je benen niet bij de grond kan, en er zo invalt (gebeurt eens in de 2/3 jaar dat er iemand in valt  ;D) verder zitten je bilhelften imo te dicht bij elkaar waardoor je hele kont smerig wordt. Of je maakt een "business bucket". Zoek naar op yt, is handig als gewicht niet veel uitmaakt :)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door janvanloon »

Als het der maar uit komt is het goed  ;D

Wel opletten ( de meeste hebben een mes aan de riem ) dat je riem niet ineens los schiet uit de lussen en
dat je mes niet in de shit zit  8)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Trailtraveller »

[quote="janvanloon"]
Als het der maar uit komt is het goed  ;D

Wel opletten ( de meeste hebben een mes aan de riem ) dat je riem niet ineens los schiet uit de lussen en
dat je mes niet in de shit zit  8)
[/quote]

Klinkt als "ervaring"  ;D


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door janvanloon »

;) ;) ;) ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door oud deelnemer 4 »

Als je met een groep weg bent voor een langere tijd op dezelfde plaats verblijft zoals bv. met scouting vaak het geval is dan werd er altijd een HUDO gemaakt... zo'n gat met een of andere balken constructie erboven en een doek erom heen (zoiets als 'De Bushman' laat zien).
Tegenwoordig mag je op veel terreinen waar je met scouts zou willen kamperen helemaal geen gaten meer voor je HUDO graven.... er is dan al 'n sanitaire voorziening aanwezig of je moet op een zelf geregeld chemisch toilet.

als ik alleen op pad ben of met een groep op hike dan is het vaak van het pad af, de struiken in, gat maken en joepiii de poepiiii ...klaar...gat dicht.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door herman744 »

Inkoppertje Jos,

"joepiii de poepiiii ...klaar...gat dicht.................."


Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Bastiaank »

Ik las laatst ergens dat hurkend poepen anatomisch gezien veel beter is dan zittend. Je rectum zit beklemd als je in een 90 graden houding zit, op je hurken kan eea rechtdoor.

(kan de link niet meer vinden, facebook....)
Toch wat gevonden van dezelfde strekking:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1518986/2012/10/17/Hoe-hurken-op-toilet-risico-op-darmkanker-vermindert.dhtml
Laatst gewijzigd door Bastiaank op 15 okt 2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Tim »

Hey,

Toeballig laatst met iemand over gehad (tsja, waar gaat het leven over ;D)

Het is het proberen waard. Ik heb ooit in een land gewerkt waar geen pot was. Even wennen, maar niks mis mee!

Geen bok, dus opletten dat je niet in het gat stapt ::)

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Cobber »

Ja, hurken heeft ook mijn voorkeur en schoonmaken met water.
Jarenlang zo gedaan in de tropen. Zo heb je het minste contact met alles. Daarnaast is wcpapier ook bacterie gevoelig.
Al is het hier met het koude water minder prettig 8)
Trouwens staand eten is weer beter dan zittend. Maar das offtopic
Koning, keizer, admiraal.................


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door J@siu »

Jaja , er is een hele "studie" aan vooraf gegaan om in het bos te Kunnen/ mogen poepen

als je moet, dan moet je .... !!!  Toch  ?


"Dont copy me, by yourself"
Sosteve
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 sep 2018, 23:34

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Sosteve »

Mauro Verbuyt schreef:Hallo allemaal !

Ik heb een misschien ietwat rare vraag, maar, in veel boeken die ik heb gelezen staan nooit iets over het onderwerp 'je behoefte te doen'.
Gewoon achter een boom? In een put? Maak je een beschut plekje met een bankje? Zou 't wel willen weten omdat ik van de zomer een week ga bushcraften hier in Zweden, en zullen waarschijnlijk niet veel van plaats veranderen.

Alvast bedankt !
putje,hop alles erin ,wc papier ,als je dat hebt gebruikt ,even weg branden
Putje dicht en niet bij een water stroom


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door janvanloon »

Ik moet even denken aan een aflevering van The island.... Vinden ze eindelijk zoet water, springen er enkele in en zegt er ene " oh dit water is zalig, zo lekker koel dat ik er spontaan moest van pissen " . :o :o


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Roely »

Hahaha wat een prachtige verhalen.
Hier mijn visie :
Ik denk dat het pas een probleem wordt als je met een grote groep mensen bent. Dan kun je overwegen iets van een latrine te bouwen. Belangrijk is gewoon om het niet op je loop route te doen. Verder vind ik wc papier een prima markering voor anderen.

Dus ja ik snap totaal niet waarom je wc papier zou moeten verbranden. Als er iets snel verdwijnt in de natuur dan is het wel wc papier. Hetzelde als die persoon die denkt zijn stront op te ruimen, sorry hoor maar dan sta je echt ver van de natuur af mijn inziens. Aan jouw stront kunnen echt heel veel diertjes lekker aan knabbelen en eten, en niet te vergeten de overgebleven en omgezette stoffen en mineralen worden dankbaar gebruikt door de planten.

Heel overdreven stel je eet vanalles uit het bos en neemt je stront mee. Dan onderbreek je de voeding kringloop, en haal je dus belangrijke bouwstoffen en mineralen weg uit de cyclus. Als 100000 man dit doet wordt het gebied steeds schraler. En heb je een ecologische ramp.

Maar ja voor mij is het makkelijk lullen omdat ik 12 jaar lang dagelijks in de bossen vertoefde. Ik adviseer sommige van jullie echt serieus om eens je eigen stront op te zoeken na een paar dagen en een week. Ik denk dat dit heel verhelderend kan zijn, ( er moet wel wat regen zijn gevallen) het hoe wat en waar zal echter niet langer meer een issue zijn.

Het probleem van Jan ken ik ook. Dus zoek zelf ook altijd iets om aan- of overheen te hangen. Om mijn kleren en Schede schoon te houden. Verder pis ik bewust in cirkels rond mijn bivak/verblijfsplek, mijn territorium ;D

Tot slot aan dit schijt verhaal, voor wat betreft de vraagsteller. Ik ben ook een paar keer een weekje weg geweest, en kan je zeggen als je geen stront vliegen aan je kont wil in de zomer, is het handiger om van meerdere plekken gebruik te maken >:D en niet te lang van het uitzicht te genieten ;D

Have fun
Roely


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door Tim »

Hey,

Ik ga voor 1 tempo pakje per 4 a 5 dagen. Tipke van m'n mattie Martin. Werkt prima.

Cathole, let it go, burn the paper, close it down.

Nog een tip, met name fijn bij veel mozzies: Steek een klein stukje wc-papier in de fik en blaas het direct weer uit. Leg het smeulende papier bovenwinds van je kont. De rook verdrijft je vliegende stingers.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: " Sanitaire voorzieningen"

Bericht door ger010 »

@Roely, wc papier blijft lang hangen en is slecht afbreekbaar
of je moet eco papier hebben dat is wellicht sneller weg geen idee.

Zelf hebben we in het kamp een leeg blikje waar soep in zat.
In de onder kant gaatjes gemaakt, wat berkbast er in papier er op
en er blijft niets over :)

Disclaimer, ik laat geen wc papier achter kan dus niet 100% zeker
zijn dat het echt zolang duurt als mensen beweren volg de instructies
op van locals waar we bij op "bezoek" zijn.


Afbeelding
Plaats reactie