Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Dabberty »

Hoihoi, hier een videootje voor jullie om te laten zien hoe ik mijn hammock & tarp op zet.
Heb verschillende manieren in het begin geprobeerd, maar deze setup vind ik het makkelijkst en het snelste voor mezelf.
Ik gebruik het nu al enkele jaren in alle 4 de seizoenen, en ben er heel blij mee.
(de hammock veranderd in de wintertijd, maar de manier van opzetten blijft hetzelfde.)

Misschien dat je er wat aan hebt, misschien niet, veel plezier in elk geval en als je vragen hebt, laat het me weten.

My hammock & tarp setup


Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Esmoreit »

Een hele mooie setup. Ik had deze manier (met ringen) nog niet eerder gezien.  :-)
Een vraag: ik zie dat je je tarp over je touw hangt en geen gebruik maak van de lussen die aan je tarp zitten. Loop je hierdoor niet het risico dat, bij hevige regen, je tarp doorlekt?


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door maartieboy »

brrrrrr ik zag een mes in de grond staan .

maar leuke setup


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door oud deelnemer 4 »

Heb bij het klimmen wel eens Racks en Brake Bars gebruikt voor bij het abseilen.
dacht toen is dat niet te gebruiken voor een hangsysteem voor een hangmat, eventjes verder denkend moest ik toen denken aan
die katoenen riemen die ik in de jaren 80 had met twee ringen.
enfin eventjes naar de doe-het-zelver en een stel ringen gekocht omm het een en ander uit te proberen....
ik gebruik het nu al zo'n 10 jaar, werkt snel, hangt zeker, en dat zonder veel knoopwerk.
Deze video doet me eraan denken dat ik nog eens een bezoekje moet brengen aan de sloop voor een stel oude veiligheidsriemen, ik ben toe aan een stel nieuwe treehuggers.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Dabberty »

@ Esmoreit, waarschijnlijk bestaat die kans, maar heb het nog niet mee gemaakt gelukkig. Heb in meerdere regen buien gehangen, en 2x een hele sterke storm onverwachts langsgekregen, en tot nu toe altijd droog gebleven.
Het enige waar ik verbetering in zie is dat gepiel met de ridgeline in het begin van de tarp setup.
Als dat op 1 of andere manier gefixt kan worden door de lussen te gebruiken, zou dat heel mooi zijn :-)

@ maartieboy, mes in de grond... :-)  dat kan me nu echt niet boeien.. :-) Als het gebeurt is het voor eventjes, en voordat het mes wordt opgeborgen maak ik hem altijd schoon. En eenmaal thuis gekomen kijk het altijd nog even na, en scherpen hem als het nodig is.

@ oakleafNL, idd, weinig tot geen knopen, daar hou ik ook van. Ben geen knopen expert, en dat zal ik nooit worden ben ik bang.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door J@siu »

leuk filmpje met een snelle degelijke set-up ... thxs for sharing  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Jandar »

@dabberty, mooie setup, misschien kun je voor je ridge lijn het volgende proberen

http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?t=0

Hoeft niet met soft shackles kan ook met carabiners. Ik had hem eerst ook met carabiners,
ik moet nog even in de praktijk uitproberen wat me beter bevalt...


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Dabberty »

Interessant :-)  Hoe berg jij je tarp op, met de ridgeline er in, dus je hang hem direct op, of gescheiden zodat je eerst je ridgeline door de lussen haalt en dan op hangt ?


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Wälderer »

Interessant filmpje.
Is er een mogelijkheid om ook eens wat foto's te posten met wat uitleg van hoe en welke materialen je gebruikt hebt (eventueel met een tekening of schema van het geheel van lijnen)?

Lijkt me handig om de set-up eens uit te proberen met enkele afdrukken zonder het filmpje te moeten gebruiken of de laptop mee te sleuren ;-)


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Dabberty »

Dit weekend ga ik er weer op uit, zal wat fotootjes maken voor je :-)


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Jandar »

@dabberty, ik berg mijn tarp inclusief de ridgelijn op, ik hou er wel voldoende lengte in dat ik hem zowel over de 4,5m zijde of de 3m zijde kan ophangen, ik kan dus direct vanuit de drybag mijn tarp ophangen.
geen gedoe met schuiven van de tarp over de ridgelijn. en daarna de punten vastzetten,
een snelle opzet, waarbij je in geval van regen snel droog staat, want de punten zou je zelfs met wat gepiel vanonder de tarp kunnen vastzetten.. onder de tarp door heb ik een tweede lijn lopen die ik aan de carabiners vastmaak.
om te voorkomen dat via die lijn er water onder loopt heb ik aan beide kanten 3 shackels van een ketting vastgemaakt, zodat die het water afvoeren.

enne de carabiners zijn blijvertjes, de softshackles zitten in mijn tas als eventuele nood carabiners..


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door J@siu »

Ben weer benieuwd naar je weekend Dieter  ;-) ...
de foto's en filmpjes zijn iedere keer weer interessant om te zien

veel plezier daar ....  ;-)

ps.
laatste Bike - Hike had Cees jouw set-up uitgeprobeerd , zag er allemaal erg goed uit
maar ikzelf was me cam. vergeten, dus geen foto's van je set-up gemaakt
wel van Jos , dus next time ga ik "jouw"  set-up ook eens uitproberen  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door b2b »

@Jan,

inderdaad de dabberty-setup beviel goed, snel op te zetten en bij te stellen.
Ben geen hanger maar was goed te doen alleen de ´originele´  banden van de DD hammock
hadden teveel rek dus ik moet op zoek naar huggers zonder rek.
Heb nog een setje liggen dus ga dat de volgende keer eens uitproberen.

Misschien maar eens naar randeloupe?

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door J@siu »

@Cees , daar zat ik nou toevallig ook aan te denken ..pfff ... :D
effe kijken wat Jos gaat doen komende tijd , want vlgs . mij zit ie nog in Krakow  ::)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Mijn diy hammock & dd 3x3 tarp setup

Bericht door Dabberty »

Hoi, hier een videootje naar aanleiding van de vragen hier en in pb's, hopelijk beantwoord dit alles, zoniet, laat het me weten.

http://youtu.be/Z7Z4QAfu-zg


Plaats reactie