Hoe goed slaap je in het bos?

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door willem zuyderduyn »

Als ik in het bos slaap wordt ik altijd snel wakker van langs lopende beestjes, krakende taken en piepende uilen en dergelijke. Ergens diep van binnen zit toch iets in mij wat mij extra alert houdt.

Nu was ik afgelopen vrijdagavond in de Biesbosch op de Paardekop, en daar sliep al iemand. Op de kant lag een witte kano en een snurkend persoon lag  onder een tarp te slapen. Toen ik aankwam (mijn kano lag aan de andere kant, dus ik kwam uit het bos) heb ik vrij luid staan roepen omdat ik weet dat als daar plotseling iemand uit het bos komt, dan schrik je je lam, want daar komt nooit iemand anders vandaan. Ook toen ik bij het kampvuurtje stond heb ik nog even tegen de tarp staan praten, maar de persoon was niet wakker te krijgen. Uiteindelijk ben ik maar gewoon weggegaan, maar ik was wel enigszins verbaasd over hoe vast hij sliep.

Hoe diep en rustig slapen jullie? Ik ben al wakker als er iemand 50 meter verderop langsloopt, terwijl ik thuis met een emmer koud water nog niet wakker wordt


Gebruikersnaam
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 jun 2013, 07:23
Locatie: 0475

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Gebruikersnaam »

Ik slaap ook wel redelijk vast geloof ik, terwijl ik ook wel merk dat ik bij zwakke geluiden wakker wordt. Dat wakker worden merk ik zelf, dat doorslapen hoor ik 's morgens als mijn maatje 's morgens vertelt dat zij 2x op is geweest om te plassen. Niets van gemerkt, want over het algemeen doet ze dat niet muisstil, want een beetje geluid maken verjaagd mogelijke enge dieren  ;D
Zij slaapt heel licht en wordt van vanalles wakker blijkbaar.

groet, Roel


Bushcraft liberates and empowers
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Dabberty »

In het algemeen slaap ik erg licht, wordt buiten en thuis van het minste geringste geluid wakker, en dan duurt het altijd wel even voordat ik weer in slaap val. Wordt weer wakker als het licht wordt.
Ik heb geen alarm nodig, wordt altijd rond 06.00 / 06.30 wakker, uitslapen zit er nooi in voor mij.  :-(


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door J@siu »

Ook ik slaap redelijk licht,
ben niet echt bij het minste geluid wakker, maar als er uilen bezig zijn  ;-) pleeg ik daar graag naar te luisteren  ... thuis daarintegen slaap ik 8 tot 10 uur, redelijk vast ... !
slaap nog steeds met de F16 Mask !!
en raar maar waar , ik heb in de buitenlucht minder last van ademstops ... (!)
op dit moment gaat het de goede kant weer op , voor zolang het duurt  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door jaspertimm »

Ik slaap best vast. Vaak de eerste nacht wel weer het minst van alle nachten omdat het dan even wennen is aan de omgeving of waar ik op slaap.

Meestal slaap ik op een zeer dun matje, of laatst.... Helemaal geen!


Als er geluiden zijn die niet kloppen dan word ik wel snel wakker en ook echt in een keer! Met een bonzend hart vol adrealine.
Maar als het de normale geluiden zijn dan blijf ik lekker tukken! Veel te lekker.

Zo werd ik dus wakker van een iphone waar me maat op lag. De telefoon ging telkens piepen en roepen dat hij niks gevonden had. Had ik nog nooit gehoord dus ik was met een klap wakker!

Eigenlijk zoals thuis dus, ff wennen aan de geluiden (als ze anders zijn) En dan word je daar alleen nog maar wakker van de rare geluiden. Heel relaxed!


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Rien »

Bij mij hangt het sterk af van de activiteit tijdens de dag.
na een trektocht van 20 - 25km met rugzak wordt wss nog niet wakker als mijn hangmat uit de boom valt :-)
als ik echter nog niet al te moe ben en eerst een half uurtje rond lig te kijken en te luisteren naar het bos slaap ik veel alerter. nog nooit een vreemde midden in het bos naast mijn hangmat gehad dus geen idee hoe ik daar op reageer


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Robbe »

Net als bij Jasper selecteert ook mijn onderbewuste waar ik wel en niet wakker van moet worden.
Als thuis de kat zit te kokhalzen (al is het op een andere verdieping) ben ik altijd meteen klaar wakker en spring ik uit bed om hem naar buiten te jagen. Andere zelfs hardere geluiden slaap ik gewoon doorheen.

Ik denk dat ik buiten ook onbewust in m'n slaap wel onderscheid maak tussen een geluid dichtbij en een geluid ver weg. Los van het volume.
Een knappend takje vlakbij is een echte alarmbel, een gans of uil in de verte niet.
Maar zeker weten doe ik dat niet. Moeilijk te zeggen waar je niet wakker van wordt.

Meestal slaap ik buiten erg goed. Uiteraard door de beweging en de buitenlucht, maar ook om dat ik dan de tijd neem om te slapen. Doordeweeks thuis zit ik nogal eens tot half twee te prutsen of te internetten terwijl om kwart over zes de wekker weer gaat. Van een weekendje hiken kom ik altijd wel bij.

Met Pinksteren heb ik met een maat in een gebied gebivakkeerd waar van die schotse hooglanders lopen. Als ik dan overdag die diepe hoefafdrukken heb gezien slaap ik 's nachts toch iets lichter. Er zou maar zo'n grote jongen over je bivakzakje banjeren....


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door jenniskens »

Ik slaap super licht en wordt overal wakker van.
Daarom slaap ik altijd met oordopjes in.
In mijn hangmat slaap ik super goed.
Ik heb een DD en een TT, de TT vind ik het beste liggen.
Tijdens de basis cursus een aantal jaren geleden sliep ik een week lang op de grond met een dun matje (3cm) op het zachte mos.
Ik heb nog nooit zo goed geslapen als toen, elke avond keek ik naar de sterren terwijl ik in slaap viel.  :-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Calhovin »

NONDEJU was jij die tamme idioot die me wakker stond te brullen?! Man, ik scheet zeven kleuren en hield me maar slapende, omdat ik dacht dat ik een ontsnapte gek aan mijn tarp had staan!

;-)

Nee hoor, geen idee wie dat was, maar leuke vraag wel. Ik heb geloof ik nog nooit helemaal alleen zonder bescherming buiten geslapen. Meestal een tentje, soms achter in de auto. Geeft toch allebei een vals gevoel van veiligheid. In mijn kajakdagen wel een zeiltje dubbelgevouwen, en daar met paar lui naast elkaar tussengekropen met de mat en slaapzak. Wel eens midden in een meanderende schaapskudde wakker geworden, dus ik ga er maar van uit dat ik prima geslapen heb altijd. Meeste kajaktripjes werd einde van de vaardag gevierd met een biertje, en soms namen we er daarna nog wel eens eentje...  #016# dus het kan zijn dat mijn slaap wat extra diep was hier en daar #014#  ;D

Ga op mijn eigen postzegeltje waarschijnlijk voor het eerst 'echt' buiten slapen, dus ben benieuwd

Thuis, overigens, slaap ik héél diep. Ik kan ook actief worden, gewoon slapende. Heb mijn dochter een keer een poepluier verschoond, zonder wakker te worden. Mijn vrouw vond het de volgende dag wel een beetje slordig gedaan. Had geen idee waar ze het over had  ;D


Vrijbuitert

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Vrijbuitert »

Ik slaap redelijk goed altijd. Als er al iemand in de buurt komt wekt de hond me wel.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Bill »

De eerste keer dat ik alleen kampeerde denderde ook zo'n hooglander uit de bosjes net toen ik m'n bivakzak had geïnstalleerd. Ben toen op zoek gegaan naar een nieuwe stek. Dat werd een kooiconstructie van een omgevallen den waar ik net onder kon maar de hooglander niet.

Sindsdien ben ik geleidelijk gewend geraakt aan alleen slapen in de natuur. De eerste nacht ben ik altijd alerter dan volgende nachten. Ik slaap dan soms zo slecht dat ik er de volgende dag hoofdpijn van heb. Ben de volgende dag dan ook ronduit brak en ben dan blij dat het weer bedtijd is. De tweede nacht is een heerlijke nacht. Ik slaap dan goed en de nachten daarna ook. Ook als het onweert val ik daarna gewoon weer lekker in slaap. 

Pas na een eerste nacht, een volle dag en wederom een nacht loopt mijn ritme synchroon met die van de natuur. Voel me dan soms echt herboren.

Heb een slaapzak gemaakt van een oude wollen deken. Deze is geruisloos in tegenstelling tot het synthetisch spul van de meeste slaapzakken. Een stille slaapzak is goed voor de nachtrust en kan daarnaast goed tegen vonken. En de slaapzak is hufterproof; kan er op een zelfgemaakt bed gaan liggen van sparrentakken zonder schade omdat die kwetsbare synthetische tijk niet omheen zit.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Dabberty »

[off topic]
"Heb een slaapzak gemaakt van een oude wollen deken", met dat idee speel ik ook al een tijdje. hoe heb je de zijkanten aan elkaar gemaakt, met naald en draad, van die office klemmetjes, een rits er in genaait, ....?
[on topic]


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door randoloup »

Meestal slaap ik goed in de natuur. Als ik een plek niet vertrouw, slaap ik er ook niet. Ik heb een hekel aan plekken waar je tot laat in de avond verkeer of mensen hoort. Die vermijd ik ook.

De lokatie vind ik erg belangrijk, wat heeft m'n slaapplek de volgende ochtend te bieden? Mooi uitzicht, dieren in de buurt, drinkwater of strategische, gunstige trailhead?

Afbeelding

foto:
Hoog op een helling op het oosten gericht, zodat de eerste zonnestralen je lekker opwarmen!


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door jenniskens »

[quote="Bill"]
De eerste keer dat ik alleen kampeerde denderde ook zo'n hooglander uit de bosjes net toen ik m'n bivakzak had geïnstalleerd. Ben toen op zoek gegaan naar een nieuwe stek. Dat werd een kooiconstructie van een omgevallen den waar ik net onder kon maar de hooglander niet.

Sindsdien ben ik geleidelijk gewend geraakt aan alleen slapen in de natuur. De eerste nacht ben ik altijd alerter dan volgende nachten. Ik slaap dan soms zo slecht dat ik er de volgende dag hoofdpijn van heb. Ben de volgende dag dan ook ronduit brak en ben dan blij dat het weer bedtijd is. De tweede nacht is een heerlijke nacht. Ik slaap dan goed en de nachten daarna ook. Ook als het onweert val ik daarna gewoon weer lekker in slaap. 

Pas na een eerste nacht, een volle dag en wederom een nacht loopt mijn ritme synchroon met die van de natuur. Voel me dan soms echt herboren.

Heb een slaapzak gemaakt van een oude wollen deken. Deze is geruisloos in tegenstelling tot het synthetisch spul van de meeste slaapzakken. Een stille slaapzak is goed voor de nachtrust en kan daarnaast goed tegen vonken. En de slaapzak is hufterproof; kan er op een zelfgemaakt bed gaan liggen van sparrentakken zonder schade omdat die kwetsbare synthetische tijk niet omheen zit.
[/quote]

Kan je daar eens een foto van laten zien?
Is dat niet zwaar en groot om mee te nemen?
En tot wat voor temperaturen gebruik je die dan?
Ben benieuwd, heb ook al eens met dat idee gespeeld maar het lijkt me niet zo geschikt.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door janvanloon »

de eerste nacht word ik snel wakker... meestal ben ik dan ook al rond 6 uur uit mijn slaapzak  ;D
maar als ik echt een paar dagen op 1 plek blijft... dan knor ik de tweede en derde dag feller dan een everzwijn  ;D
geen angst van dieren want die beesten zijn toch lopen door het gesnurk en geknor  #025#

de eerste dag ( zoals men hier al zei ) het onderbewust zijn wat je alert houdt. Maar als je op een vertrouwde plek zit gaat dit bij mij snel weg...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie