Nieuwe uitdaging

In dit board worden bushcraft uitdagingen gehouden. Geen wedstrijd, maar wel een plek om vaardigheden te zien, te leren en te verbeteren.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door MichelVH »

Ja, ga ook niet alles NOS halen, sommige dingen kunnen ze nu gewoon veel beter maken. Maar als ik moest kiezen tussen een "Mahle Superbreitwand" of een "King Thai", dan wist ik het wel


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Kevski-Style »

MichelVH schreef:Ja, ga ook niet alles NOS halen, sommige dingen kunnen ze nu gewoon veel beter maken. Maar als ik moest kiezen tussen een "Mahle Superbreitwand" of een "King Thai", dan wist ik het wel
Dat kan je nog wel eens tegen gaan vallen in de praktijk. Beetje apart voorbeeld ook. Mahle maakt ze nog steeds, dus NOS hoeft helemaal niet?

Ik koop eigenlijk nooit onderdelen die bij de motorfiets/brommer/auto horen en de leverancier maakt me evenmin wat uit: Maar ik ben dan ook raar! ::)

Ik kijk naar onderdelen om wat ze zijn en om wat ze kunnen worden. En staat daarbij dat het niet voor het merk is wat ik heb dan maak ik het pas. Voorbeeld: Mini A-series motor, BMW cilinderkop, Volvo lagers, VW drijfstangen en Honda zuigers. Wat krijg je dan: Racemotorblok die het 100.000km vol houdt voor op straat 8-)
Maar in alle eerlijkheid moet je dat wat ik doe ook niet willen zonder een berg kennis en ervaring.

Het enige wat ik ermee wil zeggen is dat alles met wielen een compromis is. Niet alleen door de tijd, maar ook door dde kosten die ermee gemoeid zijn. NOS koop je daarom alleen als er echt geen ander alternatief is, maar anders is het bijna nooit de beste keuze, tenzij je voor 100% origineel gaat. Maar van die mensen krijg ik altijd jeuk....


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door MichelVH »

Mahle maakt nog steeds motordelen, maar geen Kreidler cilinders hoor... Ik heb toegang tot een draaibank, frees etc dus iets pas maken kan ik zeker wel, maar als ik het gewoon zo kan kopen van een goed merk en het past, voor geen cent meer: waarom niet? Maar voor Kreidler is NOS gewon echt de graal voor de meeste dingen. Tenzij je zoals P. van der Gaag bijvoorbeeld een watergekoelde Malossi cilinder af-freest en de wand in een AC cilinder perst, dat is beter dan wat dan ook. Maar voor een laagtoerige 50cc setup van zo'n 10 pk hoef je echt geen gekke dingen te doen. Een membraaninlaat of grotere cilinder kan dan altijd nog.

Maar ontzettend offtoptic ::)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Kevski-Style »

MichelVH schreef:Mahle maakt nog steeds motordelen, maar geen Kreidler cilinders hoor... Ik heb toegang tot een draaibank, frees etc dus iets pas maken kan ik zeker wel, maar als ik het gewoon zo kan kopen van een goed merk en het past, voor geen cent meer: waarom niet? Maar voor Kreidler is NOS gewon echt de graal voor de meeste dingen. Tenzij je zoals P. van der Gaag bijvoorbeeld een watergekoelde Malossi cilinder af-freest en de wand in een AC cilinder perst, dat is beter dan wat dan ook. Maar voor een laagtoerige 50cc setup van zo'n 10 pk hoef je echt geen gekke dingen te doen. Een membraaninlaat of grotere cilinder kan dan altijd nog.

Maar ontzettend offtoptic ::)
Die maken ze echt nog wel hoor. Hij staat alleen niet in de productcatalogus meer. Ze maken daar zelfs special order als het moet, waarbij je de autocad tekeningen kunt aanleveren en het soort alu kunt specificeren. Voor 10pk hoef je inderdaad niet veel moeite te doen. Ik heb het over 28,6pk uit 49,5cc ;-) Meer cc is voor mietjes >:D Want als je het doet moet je het goed doen. En nee, hoor het is niet beter dan wat dan ook: Denk aan aluminium magnesium legering met een meer dan over vierkante boring met langere drijfstang.
Frezen kan iedereen, onderdelen in elkaar prakken ook die je koopt uit het schap. 10pk haal je nog makkelijk met een dremel bijvoorbeeld. Maar goed, wat je zegt, behoorlijk offtopic!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Martin Outdoors »

Nos ? Dat injecteer je in je cilinders als je op een simpele manier wat sneller van je plek wil komen ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Roely »

Update, Goed en slecht nieuws.

Het nieuws door elkaar genomen, houdt in dat we bij de laatste van de verplichte opdrachten zijn beland.
Maar zoals ik bij het begin had verteld, stond voor anderen de optie open om ook eventueel een opdracht in te leveren.
Dit is gebeurd, aldus zal er één bonus opdracht er achteraan komen. Deze is niet verplicht, maar betekent dus wel een week extra tijd , voor alle opdrachten in te zenden.
( Tim bedankt !)

Op zich hebben allen deelnemers dus nog twee weken om tot acht opdrachten en eventueel de bonus opdracht te maken.

In principe zou je aan 14 dagen ruim de tijd moeten hebben , om aan alle opdrachten te voldoen.

Als ik bedenk dat waneer ik met de kids een nachtje de bossen in ging.
Dan werd er fatwood gezocht, vuurtje gestookt en we maakten een kook opstelling of een Dakota fire pit (zelfde principe als een rocket stove). Een bakske thee met dennen naalden, mint of kamille. En lekker bij het kampvuur een boog uit snijden, of met de meegenomen elastiek een katapult of kruisboog. En of werden er allerlei speren gemaakt, die soms boven het vuur ook nog recht gemaakt of gehard werden. Naast geknutsel met allerlei constructies om heerlijk relax te zitten natuurlijk.

Aldus het moraal van het verhaal; in een dagje bos, kun je met gemak al zes van de uitdagingen realiseren.
Dan thuis nog wat uurtjes pielen met lucifers en een beetje knutselen aan een oud keukenmes....8 opdrachten klaar!

Ik hoop dus echt nog wat concurrentie te zien voor Dabberty en Tim.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Tim »

Hey Roely,

De laatste opdracht kost echt, echt veel tijd. Een boog maken kost niet veel tijd, maar als alle buurtkinderen mee willen doen, wordt je ineens leraar ;D ;D

Ik heb hierdoor niet veel op film, maar wel veel geknikte bogen. Booghout moet rijpen, dat geduld is er niet bij de jeugd ;-)

Hij komt er van de week.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Dabberty »

Je moet ook niet de buurt kinderen als bewegende schietschijven gebruiken :)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Roely »

Aah leuk toch.met de kids...
beetje erin verdiepen dan vindt je ook wel opties voor hout wat direct toepasbaar is.
Maar als je thuis knutselt mag je ook andere materialen gebruiken. En niet te vergeten, dankzij je eigen inzending heb je 14 dagen de tijd toch ! En het is een survival boog he ..je hoeft niet te gaan lamineren :P


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Tim »

Hey,

Ik las het zondag nog eens en zag toen pas 't thema prepper/survival. De boog is al klaar. Nu nog even een pijl maken.

De pogingen van de kids zal ik proberen te verzamelen. Er worden al onderbroeken gesloopt voor't elastiek ;D

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging

Bericht door Dabberty »

Zacht oplopend tromgeroffel...


Plaats reactie