one knife challenge

Toon je mesvaardgheid!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

one knife challenge

Bericht door janvanloon »

Eerste wedstrijd!

The one knife challenge.
De bedoeling van deze skill oefening is om 10 ( opgegeven ) opdrachten uit te voeren met 1 mes.

Gemakkelijk??? Nee hoor. Tijdens de wedstrijd moet je het doen met 1 mes. De opdrachten kunnen gaan van een “ one stick fire “ tot voedsel bewerking. ( denk eraan dat een zwaar mes goed gaat bij een ones stick fire maar slecht gaat bij heel fijn werk... )

Per opdracht word er 1 sub topic gemaakt. Hier komt van iedere deelnemer 1 foto te staan van de uitgevoerde opdracht.
Vragen zoals: welke mes en hoe ben je dit of dat, komen hier niet bij.
Die kunnen we posten is de andere topics op het forum ( mes vragen in het mes topic enzoverder ).
Op deze manier leren we weer van elkaar en met elkaar.

De beoordelingen gebeuren door wie het beste/mooiste werk heeft gemaakt maar ook wie het meeste groeit met zijn mes skills..
Na de 10 opdrachten krijgt diegene met de meeste totaal punten een Wilma vuur set.

Mensen die willen meewerken om uitdagingen te bedenken mogen gerust een pbtje sturen.

De totale opdracht duurt 20 weken.
Ik heb hiervoor gekozen zodat er per opdracht twee weken zijn.
Dit zodat mensen die het druk hebben ( werk, school ) tijd genoeg hebben voor hun opdracht.

Hieronder komt de lijst van de deelnemers te staan samen met 1 foto van hun gekozen mes.

1.
2.
3.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: one knife challenge

Bericht door michiel »

Johan, gaaf idee!

Hoe kunnen we nieuwe challenges voorstellen?

Mag ik deelnemen?
Laatst gewijzigd door michiel op 25 okt 2015, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: one knife challenge

Bericht door Dabberty »

Ben er bij


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: one knife challenge

Bericht door CommonZense »

Leuk. Ik doe graag mee.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: one knife challenge

Bericht door Waidmann »

Sign me up, nog wel even nadenken wel mes ik ga gebruiken :)


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: one knife challenge

Bericht door Sander2000 »

Ik doe ook mee !


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: one knife challenge

Bericht door madman73 »

Ik doe graag mee!


pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2013, 17:14

Re: one knife challenge

Bericht door pindabrein »

Ik doe mee, ik was meteen al enthousiast over het "uitdagingen" sub-board.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: one knife challenge

Bericht door MichelVH »

Ik doe ook mee :)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: one knife challenge

Bericht door janvanloon »

Dat gaat al goed  ;)

Michiel jij mag zeker meedoen.
Voor de nieuwe challenge Kunnen de organisators het topic uit de voorstel ronde best even nalezen en stuur je idee maar even door via pb  ;)

Als er nog opdrachten zijn die jullie graag willen zien voorbij komen bij de mes challenge mogen jullie altijd het laten weten.

Enkele zijn:
one stick fire,
feathersticks,
voedselbereiding,
...
Als laatste komt mes slijpen met natuurlijke middelen en een papiertje kunnen doorsnijden ( tip van Scono ).


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: one knife challenge

Bericht door Fetzl »

graag... count me in


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: one knife challenge

Bericht door Dabberty »

Vraagjes:
2 weken per uitdaging, maar wordt de lijst vooraf gepubliceerd?
En zou je bijvoorbeeld er meerdere kunnen doen en al posten in plaats van elke keer 2 weken wachten ?
Bijvoorbeeld, ik ben op een weekend / week hike, dan heb ik genoeg tijd om meerdere dingen te doen.

Foto's, maar zijn korte simpele video's ook ok ?

Mag je eventueel een opdracht overslaan ?
Bijvoorbeeld, mes slijpen met natuurlijke middelen, daar twijfel ik bij. Heb een erg goed mes, en wil dat niet vernaggelen door op steentjes te schuren. En om te gaan faken dat ik het slijp om daarna een papiertje te snijden, vind ik ook maar niks.
Een ander mes daarvoor te gebruiken zou een idee zijn die ik wel zie zitten, maar aangezien het allemaal met 1 mes moet, mag dat dus niet.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: one knife challenge

Bericht door Roely »

Ik. Doe ook graag mee.
Laatste opdracht. Snap ik alvast niet..of Arkansas stone mag ook of Bels blauw.?????  mijn rwl_34  gebeurt niet zoveel mee in vergelijking met een gewone koolstof staal welke je op tientallen manieren kunt slijpen of aanZetten.

Gelijk Dieter en een paar anderen hebben wij  top messen waar we graag een uitdaging mee aan zouden gaan. Maar de opdrachten moeten wel zorgvuldig gekozen worden.. ik kan bv de opdracht erbij doen van hak een baksteen doormidden of maak met je mes van een stalen emmer een vuurbak / schaal. Dan weet ik zeker dat 90 % van de mede kandidaten zijn mes in de kliko kunnen gooien terwijl ikzelf er direct opvolgend nog prachtige feathersticks ermee kan snijden.

Of het gaat alleen over je skills.. maak je vooraf alle opdrachten bekend . En kiezen wij daarmee de beste keus uit onze verzameling. Maar hier verwacht ik bij bepaalde kandidaten echt geen progressie.

Of het moet zo zijn dat wij met tientallen jaren ervaring en top all round messen ,alleen gaan jureren.
Terwijl ik zo blij was met de challenge om mijn mes zich te laten bewijzen dat het inderdaad een alleskunner is.
Laatst gewijzigd door Roely op 26 okt 2015, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: one knife challenge

Bericht door Roely »

. , ja ik heb mijn post al drie keer veranderd terwijl dabberty er al weer op reageerde.
Ik schreef in eerste instantie ..dat mijn mes van een aantal featherstick é.d opdrachten echt niet bot gaat worden, vanwege de extreem lange standtijd.. dus dat ik als laatste opdracht het waarschijnlijk niet hoef te slijpen om een papiertje door te snijden. Plus dat het weinig of totaal geen nut heeft om rwl 34 over steentjes glas of tegeltjes te halen enz enz. In tegenstelling tot een koolstof staal.
Laatst gewijzigd door Roely op 26 okt 2015, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: one knife challenge

Bericht door Dabberty »

Dat bedoel ik, mijn mes zal niet zo snel bot worden. Dus dan een goede scherpe snede op te offeren zie ik niet zitten.


Plaats reactie