Welk mes?

Toon je mesvaardgheid!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Welk mes?

Bericht door janvanloon »

Welk mes kiezen jullie voor de challenge ( Thx Michiel voor de tip ).

Graag een fototje en wat uitleg over de snede ( convex, scandi,... ), afmetingen en vooral waarom jullie dit mes kiezen.  ;)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door CommonZense »

Voor mij dus de M.Companion. Waarom? Alleen maar daarom?
Nou, nee. Voor mij is dit prijs/kwaliteit de Opinel onder de vaste messen.
Daarbij niet te zwaar, scandi en eenvoudig vlijmscherp te maken.
Je kent het wel...

EDIT:
Op BCUSA zijn ze met de derde one-knife-challange bezig.
2. Carry your knife with you everywhere you go. This excludes places where your particular knife may be prohibited. You should consider this when selecting a knife.

Een vrije interpretatie spreekt mij wel aan, dus mss ga ik wel voor de Opinel of m'n Wenger Ranger. Dat betekend dan ook een persoonlijke challenge om 20 weken niet van EDC te wisselen. Hier tegenover staat dat er ten allen tijden en overal aan de challenge gewerkt kan worden :)

Woensdag...
Laatst gewijzigd door CommonZense op 26 okt 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Welk mes?

Bericht door MichelVH »

Afbeelding

Ik ga met deze omdat commonzense de companion al heeft, en deze nog niet flink getest is. Ook is het lemmet dunner, hoger en korter, dus wel echt anders dan een companion. Ook is het carbonstaal. Uit de doos geloof ik puur scandi, maar licht convex gestropt. Ik vind het tot nu toe een erg fijn mes. Gideontactical vond de guard achter irritant bij de backhand grip, maar met mijn kleine handjes gaat het probleemloos :D geen idee of ie echt hard werk aankan, maarja, als je een mora sloopt ben je een hele knappe ;D

Michel
Laatst gewijzigd door MichelVH op 26 okt 2015, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door madman73 »

Pfoe.......... lastige keuze.

Het moest sowieso één van mijn eigen M-knives worden. Waarom? Omdat ik het leuk vindt om te kijken wat ik ermee kan. En omdat ik van mijn eigen creaties hou.

Maar ja, welke van de volgende?

Afbeelding

Kiezen is voor mij erg lastig (niet alleen nu, maar met alles in het dagelijks leven idem dito).

Klein, middel of groot......???

Weet je wat, ik pak gewoon de meest gebruikte. Mijn Explorer (woodlore clone). Ik zal hem nog even schoonmaken, er zit nog fatwood-schraapsel op de snede zie ik  ;D. Jullie begrijpen wel dat ik meer een gebruiker dan een poetser ben waar het om mijn eigen mes gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Zal lastig worden misschien met het kleinere prutswerk, maar ik hou ervan om mezelf uit te dagen en daar gaat het mij om.

Ik heb er zin in.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Welk mes?

Bericht door michiel »

Tot nu toe heb ik m'n Bark River Bravo en Gunny veel gebruikt. Maar ik denk dat de Bravo te lomp is voor de kleine taken. De gunny gebruik ik niet omdat ie te koop is ivm materiaal aanschaf voor tarps en tipis.

Mijn Mora heb ik ook veel gebruikt en ik heb sinds enige tijd een Mora kloon van Mark Hill in rwl34.

Een scandi snede lijkt me voor de challenges de meest bruikbare snede...

Ik wil twee messen beter leren kennen: Mark Wohlwend puukko (de kleine) en de M.O.R.A. van Mark Hill.

De Mora kloon is breder inzetbaar. Voor de challenge kies ik voor de Mark Hill Mora kloon.

Afbeelding

Ik heb er ook zin in en vind het best spannend. Mijn vaardigheden rondom het kamp zijn ok, maar houtsnijden en andere snijtaken heb ik niet eerder heel bewust gedaan.

Ik laat me maar gewoon uitdagen zodat ik kan leren  :)
Laatst gewijzigd door michiel op 27 okt 2015, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door Dabberty »

Ben geen messen verzamelaar, gebruik er maar 2, een nek mes, de linkse op de foto, en een echt mes, rechtse op de foto.
De rechtse wordt het mes die ik ga gebruiken.
Specs:
- oud zaagblad, geen idee welk ijzer
- houd snede belachelijk lang
- zwarte liners, van een oude plasticke map van m'n werk
- handvat, 1 of ander tropische burl via ebay

Afbeelding


pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2013, 17:14

Re: Welk mes?

Bericht door pindabrein »

Ik heb nooit de behoefte gehad om meer dan 2 messen te hebben. Voor mijn idee kan ik daar alles mee wat ik zou moeten kunnen maar dat gaat nu op de proef gesteld worden. Ik heb al heel lang een merkloos RVS zakmesje met een redelijk spitse drop point, het is een full flat grind met een secondary grind. Deze is niet super scherp te maken en blijft dat ook niet lang, hij ziet niet veel gebruik maar ik zou hem enorm missen als ik hem niet elke dag in m'n broekzak had.
Voor de challenge ga ik mijn andere mes gebruiken. Het is een Mora alround 711, carbonstaal, scandi grind met een clip point. Deze vind ik in alle opzichten beter maar is niet geschikt om dagelijks mee te hebben. Hij is goed scherp te krijgen en schoon te maken. Ik heb hem al heel veel gebruikt, op de foto is nog net te zien dat er een klein hapje uit het snijvlak is, dat komt door een spijker die in hout zat. Ik heb zelf de rug vlak geslepen.

http://postimg.org/image/v7z6w02zn/


Deerbetah
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:50

Re: Welk mes?

Bericht door Deerbetah »

Hey Allemaal

Ik ga mijn Buck MaxTM Small knive voor deze challange gebruiken.
de reden om deze te gebruiken is simpelweg omdat ik geen andere vast mes heb.

- Lemmet 8,3cm lang
- 420HC Stainless Steel
- Drop point
- Convex geslepen
- Full tang
- Heft van rubber 

Verder ben ik erg benieuwd wat de uitdaging me op gaat leveren aangezien ik nog maar weinig fijn werk met een mes heb gedaan.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welk mes?

Bericht door Sander2000 »

Ik kies voor mijn Enzo Necker. Omdat ik het handvat zelf heb gemaakt vind ik het leuk om hem te gebruiken en wil hem graag wat testen. Scandi is heel goed voor houtsnijden, en zorgt ook voor een sterk lemmet voor batonnen. Hij is wel redelijk kort maar weet dat ik er toch wel een splitwood vuurtje mee kan maken.

AfbeeldingIMG_5800 by Sander Althuis, on Flickr

AfbeeldingIMG_5802 by Sander Althuis, on Flickr


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door CommonZense »

[quote="CommonZense"]
Voor mij dus de M.Companion. Waarom? Alleen maar daarom?
Nou, nee. Voor mij is dit prijs/kwaliteit de Opinel onder de vaste messen.
Daarbij niet te zwaar, scandi en eenvoudig vlijmscherp te maken.
Je kent het wel... [/quote]

Het wordt de Martiini. De derde van onder. In Helsinki gekocht. Het is een beetje een toeristenmerk, maar ik waardeer dit model wel heb ik gemerkt. Ze gaat steeds vaker mee ten koste van de Mora Black. Of beter gezegd, de Mora blijft vaker in de tas ;) Ik ben benieuwd wat ik eruit kan halen.
Afbeelding


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door madman73 »

Erg leuk om te zien dat iedereen zijn lieveling heeft en.er zoveel zin in heeft!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Welk mes?

Bericht door Waidmann »

Ik ga ook voor een Enzo, alleen dan de trapper. In O1 staal, Scandi geslepen. Nog even zitten twijfelen om een Mora te pakken, maar ik ga toch voor de Enzo omdat dit m'n 'go to' mes is en ik wil weten of ik alle uitdagingen ermee kan volbrengen.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Welk mes?

Bericht door Roely »

Mijn alleskunner blijft in de tas.
Door  commonzense weer wakker geschud met zijn bcusa, val ik weer door de mand dat ik geen echte bushcrafter ben maar survival-man.
Ik verwachte een heel andere challenge met mijn mes. Dus wat nu !?
Je zal maar zoveel keus hebben dat je er wakker van ligt  :-[

anyway met enig extra voorkennis besloten me in te schrijven met de western+ r2 full usa model.
Diep gravend in mijn geheugen 440 staal dacht ik gelijk aan de oude buck messen en dan  met de western heat treatment.
Rubber handvat en een 95 mm lemmet, hollow grind met 25 graden snij hoek.
Let the games begin....




Afbeelding

Waarom; zoals ik vertelde heb ik mijn beeld bij moeten stellen voor wat betreft de opdrachten, dan vind ik 9.5 cm een mooie maat en hollowgrind snij eigenschappen spreekt me wat meer aan dan scandi zoals bekent...  Een stevig handvat waar je flink gecontroleerde kracht mee kunt zetten, een smaller lemmet wat handig voorkomt bij wat pilie werk.
Mocht er iets heel geks mee gebeuren ligt er een reserve in de kast. Al mijn messen staan scheermes scherp en ik heb er liggen die deze scherpte vele malen langer nog zouden behouden, maar in tegen stelling van wat ik in eerste instantie verwachte, mag je je mes tussendoor naar hartenlust slijpen dus vandaar dat deze lagere staal keuze voor mij gerechtigd is. 
Laatst gewijzigd door Roely op 28 okt 2015, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Welk mes?

Bericht door Roely »

Volgens mij doen er 13 personen mee en hebben er pas 8 of 9  hun mes getoond ?
Zijn deze personen al afgevallen ?


Gebruikersavatar
Camelz
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 aug 2013, 14:20
Locatie: geersdijk

Re: Welk mes?

Bericht door Camelz »

Afbeelding

dit word mijn mesje voor de komende uitdagingen.
een mora houtsnijmes ( de lange versie ) met eigen handvat.

omdat een dergelijk mes nog niet in de lijst stond dacht ik dat het wel een leuke aanvulling was.


camelz

Zal ik het doen of laten?
Of zal ik ik het laten doen.
Plaats reactie