Challenge 5

Toon je mesvaardgheid!
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door Dabberty »

[quote="CommonZense"]
Mooi man. Heb je bewust voor een stuk Den gekozen?
[/quote]
Nope, eerste stuk hout dat ik vond in het bos zag er goed uit, geen idee meer wat het was maar toen ik het wilde splijten brak het in 5 delen.. van binnen rot.. Dus om niet weer alles op te zetten heb ik van de eerste de beste omgevallen / afgebroken boom (1 week geleden flinke storm gehad) wat dus een den was, een stuk afgezaagd.
Ik hoopte wel dat ik een berk zou tegenkomen die plat lag, maar helaas geen berk gezien.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door madman73 »

Challenge 5 is klaar, de film nog niet.

Computer stopte ermee na 45 min renderen. Pfff
Dan eerst maar alleen de foto's en wat tekst. Het filmpje houden jullie tegoed.

Ik heb voor mijn mok gekozen voor een mooi stukje Berk wat ik in het bos had gevonden gelijktijdig toen ook het hout voor challenge 4 ging halen.
De diameter en lengte waren al perfect. Handig als er veel gerooid word. Dan liggen de stukken voor het uitkiezen.
Ik heb er voor gekozen om de vorm iets anders te maken dan het voorbeeld. In mijn geval leek het me leuk om meer een kroes (zoals de ridders en Vikingen hem in mijn beleving hadden). Eerst wilde ik meer voor het model wijnglas gaan, maar dat leek me een erg grote uitdaging met zo'n smalle nek en plat voetje. Wellicht dat de ridders dit ook al wisten en hem daarom iets forser maakten. Afijn, ik ben absoluut geen historicus, dus niet lullen maar snijden......

Het hout, het mes en een lekker vuurtje voor tijdens dit snertweer.
Afbeelding

Ontdaan van de bast
Afbeelding

Even de maatvoering aftekenen
Afbeelding

En met een flinke baton de basisvormen erin zetten
Afbeelding

Na veel snij, baton en pulkwerk, heb ik de vier delen van de kroes gevormd.
Helaas heb ik hier geen foto's van maar enkel film.
Ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb het stammetje in 4 delen geklieft.
Dit om het aantal naden zoveel mogelijk te reduceren.
Elk kwart deel heb ik aan de binnenkant weer met een flauwe binnenhoek uitgehold.
De kroes is hierdoor na in elkaar zetten van buiten rond en van binnen een octagon (achthoek).
In de film is dit beter te zien.

Om de randen wat dunner te maken (drinkt beter), heb ik de rand van de beker uitgedund en voorzien van een in- en uitwendige vellingkant.
Ik hoop dat jullie het nog snappen. Hierdoor ontstaat een redelijk dunne rand zonder de kroes/mok of whatever zwak te maken.

Om de delen samen te voegen heb ik gebruik gemaakt van eigen gemaakte lijm van berkenbast (birch bark tar). Eerst wilde ik hars gebruiken naar het voorbeeld van Dabberty, maar vind hier in Noord-Oost Groningen maar eens een naaldboom....... Ik heb in de pauze van mijn werk gisteren nog wel een uur door het Kniphorsterbos gelopen (Drenthe) maar als je het nodig hebt.......... Toen ineens kwam ik op het idee van de berkenbastlijm.
Dit heb ik al een jaar of 2 in mijn rugzak zitten op een mooi gesneden stokje, en dit was een uitgelezen moment om er wat van te gebruiken.
Dit spul is 1 van de oudste lijmsoorten uit de geschiedenis (volgens mij.....) volgens internet werd dit 80.000 jaar geleden al gebruikt. Ik was er toen nog niet bij, dus geen idee of dit waar is. Maar het zal vast een oude methode zijn.

Ik heb eerst steeds 2 delen aan elkaar gelijmd door de lijm op het stokje te verwarmen bij het vuur en dit dan op de delen te smeren, vervolgens weer opwarmen en de delen tegen elkaar aan gedrukt.

De lijm op het stokje
Afbeelding

Een kwart insmeren
Afbeelding

Telkens opwarmen om het vloeibaar te maken
Afbeelding

Klaar om de delen samen te voegen
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik nog een stuk touw gemaakt van wilgenbast gebruikt om de kroes samen te binden. de uiteinden van het touw en wat kiertjes aan de bovenkant heb ik nog met het berkenbastlijm afgezegeld. Eerst wilde ik het smalle deel van de voet ook nog omwikkelen met het touw, maar dit werd te bulky.

Het voordeel van berkenbastlijm (in tegenstelling tot hars) is dat het enigszins flexibel blijft.

Het touw, de kieren en de lijm in close-up
Afbeelding

Het eindresultaat
Afbeelding

En nog bruikbaar ook.
Afbeelding

Weer een lekkere middagbesteding.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door Dabberty »

Hij's mooi geworden kerel. Goed werk !


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door madman73 »

Thanks,  nog 1 te gaan en dan weer wachten tot de 18e


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Challenge 5

Bericht door Roely »

Dabberty en madman ...dat zijn weer prachtige originele creaties ....tof


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door madman73 »

Na het zien van jouw Thor Roely,  verwacht ik dat jij je tas 'Octoberfest'  noemt.  Of gebruik je dit keer een kleiner stukje beuken?  :D


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door madman73 »

Na vanmorgen nog 2 pogingen ondernomen te hebben geef ik het voor deze keer op wat het filmpje betreft.
Beide keren loopt de computer vast tijdens het renderen. Misschien te grote bestanden
(6,5 GB voor 6 minuten film). Misschien een volgende keer maar wat kleinere bestanden maken.
Mocht ik ooit nog zin hebben in dit filmpje, dan volgt het nog, anders deze keer maar niet.

Martijn


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Challenge 5

Bericht door Sander2000 »

Hij is af. Gemaakt uit een stammetje eikenhout, was wel erg moeilijk te splijten met mijn kleine mes, maar heb het uiteindelijk met een wiggetje doorgekregen. Wilde al bijna gaan vals spelen en de bijl pakken. Heb hem gelijmd met houtlijm, en bij elkaar gebonden met een stukje jute touw. Moest nog wel wat waterdichter maken achteraf met wat meer houtlijm, maar nu is hij bijna helemaal waterdicht. Alleen een paar druppeltjes blijven achter.


AfbeeldingIMG_5934 by Sander Althuis, on Flickr

Hier zie je een dikke naad met houtlijm, nadat het stuk hout droogde is deze naad erg uit elkaar gaan staan, dus die moest ik opvullen.
AfbeeldingIMG_5933 by Sander Althuis, on Flickr

AfbeeldingIMG_5935 by Sander Althuis, on Flickr


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Challenge 5

Bericht door MichelVH »

Mooi gedaan! Drinkt ie ook lekker?


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Challenge 5

Bericht door Sander2000 »

Mwah ik kan er uit drinken maar daar blijft het ook wel bij  :P


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Challenge 5

Bericht door MichelVH »

Ik zeg een portie whiskey in zetten en 2 jaar laten staan ;D ;D ;D


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door CommonZense »

Die zit erop. Was niet mijn meest favoriete opdracht. Deels ook omdat het resultaat me nogal tegen valt. Misschien moet ik het om die reden sowiezo nog eens doen.

Als uitgangsmateriaal heb ik een droog stuk berk genomen (dit zou ik een volgende keer met vers hout doen). Deze gespleten en versneden tot mok. Dan de stukken tegen elkaar geplaatst en opgebonden (zonder lijm/teer). Daarna heb ik deze in het water gelegd met het idee dat ze wat zou opzwellen en zich binnen het touw zou dicht drukken. Ik heb er dan water uitgedronken. Ze bleef lekken, dus als 'snelle' drinkbeker ok, maar niets voor opslag of hete dranken. Die zijn eruit gelopen tegen de tijd dat het is afgekoeld.

Daarna heb ik er nog wiskey ingedaan. Dat verdween ook in het hout. Ruikt nu lekker, maar had het liever opgedronken.
Leuke back-up skill, maar ik denk dat er betere methoden zijn die een beter resultaat geven zoals de kuksa.

Afbeelding


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door madman73 »

Toch een mooie beker.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door Dabberty »

Eventueel een leren riempje er om heen, en dat overgieten met kokend water, dan zou het leer iets moeten krimpen...
Dacht ook ergens gelezen te hebben dat ook parakoord krimpt met kokend water, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Maar, je hebt de beker gemaakt, en er staat in de opdracht nergens iets over of je er snel of langzaam uit zou moeten kunnen drinken, dus ik vind hem helemaal prima en volwaardig :-)


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Challenge 5

Bericht door CommonZense »

Dank mannen. En ja leer. dat is een goed punt. Ik heb ook nog nat touw geprobeerd erom heen te binden. Met het idee dat dat krimpt bij het drogen. Maar niet voldoende. Het hout krimpt nl mee...


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Plaats reactie