Boogje

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Boogje

Bericht door Jandar »

Je kunt de rek in paracord verminderen door het ongeveer 20 seconden in warm water te dopen, dan krimpt het wat..


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Die ga ik onthouden voor als de boog aan een nieuw stuk paracord toe is!

Voor nu is de boog klaar. Ik heb de laatste fouten en dergelijke er nu uitgeschuurd, en daarnaast het handvat aan 1 kant erg veel uitgedund. Vanwege het meranti was dat geen enkel probleem. Hierdoor heb je minder last van de boogschutters paradox dan vooreen. Niet echt een issue op lange afstanden. maar wel op korte afstanden. De beukenhouten pijlen doen ook veel beter hun werk dan de volledig alu pijlen. Ik kan nu netjes groepjes schieten, maar ook instinctief schieten gaat veel beter.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Mocht iemand een boog met set hebben:

2 stoelen, bij voorkeur eetkamer stoelen.
Iets zwaars. Ik heb een halter van 30 kg gebruikt in verband met hogere trekkracht, maar voor een 30 ponds boog is 10kg al voldoende.
Wat touw.

Touw knoop je om de halter voorzien van een lus. lus leg je op de plek van het handvat. vervolgens leg je boog ondersteboven tussen de 2 stoelen in met het gewicht naar beneden. 24 uur wachten. Let er wel op dat je dit doet in een warme omgeving. na 24 uur boog bekijken zonder gewichten en je zult zien dat hij rechter is. Zo vaak herhalen als dat nodig is.

Waar je alleen mee op moet passen is dat je de boog niet gaat overstrekken de verkeerde kant op. Nooit meer gewicht erop hangen dat de boog een omgekeerde brace height krijgt van 20cm, want dan wordt het vragen om problemen.

Verder heb ik de boog 2 maanden besnaard gelaten, waardoor de boog zichzelf is gaan zetten. Ik wilde kijken wat het effect was als ik hem lange tijd bespannen zou laten. heel veel van de trekkracht gaat er dan uit. Gelukkig is dat niet iets wat aangedaan gemaakt kon worden. Let er wel op dat als je een gelamineerd handvat hebt, dat je het handvat met klemmen op zijn plek moet houden. Lijmklemmen zijn daar ideaal voor. een gelamineer handvat is namelijk ontzetten sterk als je op de lijmlaag drukt, maar niet als je aan de lijmlaag trekt.

Ik ga 1 dezer dagen beginnen met het ombouwen van de bestaande boog naar een boog met oren. Er ontstaat dan een hybride longbow/asian bow. De mechanica erachter is dat de oren/siyah's als snaarrem gaan werken, waardoor de pijl meer energie mee krijgt. Ik ben benieuwd of dat ook zo is. Ook wil ik gaan proberen om de pijlen over rechts te gaan schieten om te kijken wat het effect dan is. Mooie dingen gezien, maar nooit zelf geprobeerd.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Update: Pijl rechts en met rechts schieten is veel makkelijk. Waar ik met pijl links een paar schoten nodig heb om te stellen heb ik dat met pijl rechts niet.

Tot zover het goede nieuws....

Het slechte nieuws was dat ik gisteren te snel wilde en onnodig risico heb gelopen met de boog. Ik had de siyahs buiten verlijmd ook geschroefd. met als gevolg dat met spannen 1 van de siyahs om mijn oren kwam. gevolg was een scheurtje in de lengterichting van ongeveer 10cm lang. Wat ik nu heb gedaan is de boog verder inkorten waarmee hij nog maar ongeveer 145 lang is. En daarmee dus ook een trekkracht die door het dak heen gaat. Oftewel, ik mag weer gaan schuren. Vind ik ook niet zo er eigenlijk, want recht was hij niet. Dat ga ik binnenkort grotendeels rechtzetten. Daarna ga ik langzaam kijken of de boog mijn trekafstand houdt en of deze backing nodig heeft. Mijn vermoeden is van wel?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

De boog zelf is behoorlijk uitgedund. Zoals het er nu naar uit ziet heeft de boog backing nodig. Ik ga daarom eens kijken of ik hondenbotten kan uitkoken om als backing te gebruiken.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Ik heb besloten om eens een experimentje te wagen met de boog. Gewoon eens kijken wat er gebeurt als ik van de rug materiaal afhaal. Vrij weinig, behalve dat de algehele spanning op de curve vermindert, waardoor de boog prima rekt. Zoals hij nu schiet is hij voor het goede dan ook prima. Ik ga hem binnenkort afwerken en opnieuw in de olie zetten.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Zomaar wat random shit die me te binnen schiet, waarvan ik hoop dat mensen er wat aan hebben. Noem het een brainfart. Voor mij dingen die vanzelfsprekend zijn, maar die lang niet altijd vanzelfsprekend zijn voor iedereen:

Boogarmen:
-Ideale vorm is rechthoekig. De reden is dat de rek en compressie evenredig door de armen heen verspreid worden. De D vorm zoals de meeste self bows is in dat opzicht minder efficiënt, omdat er minder materiaal aanwezig is aan de compressiekant. Is tevens ook de reden dat moderne bogen zoals die in de olympische spelen ook vlakke armen hebben.
-Gewicht is een belangrijke factor. Niet zo zeer omdat een boog sneller wordt van minder gewicht in de armen: Dat is onzin. De enige reden waarom een boog sneller wordt is omdat er minder oscillatie ontstaat als de boog weer op brace height is als je een pijl hebt gelost. Minder gewicht in de armen hebt daarbij, omdat er sprake is van een lagere massatraagheid. Om die reden wil je zo min mogelijk gewicht in de punten van de armen hebben.
-Schok gaat hand in hand samen met boogarmen. Hoe langer de boogarmen zijn, hoe minder schok er ontstaat. Hoe verder je een arm moet buigen, hoe meer schok er ontstaat. ideale boogvorm zonder schok bestaat niet. Maar het meest schokvrij is longbow.
-Vorm van de boog is enkel bepalend voor het hefboomeffect. Een recurve is enkel bedoeld om aan het begin van het spannen de mechanische inspanning te vergroten. Als de snaar de boog nog raakt trek je in feite aan een boog die korter is dan de daadwerkelijke lengte van de boog, dus heb je een hogere initiële trekkracht. Dit wordt gedaan om de kracht langer aan de pijl mee te geven.
-Mate van buigen is verantwoordelijke van een boog trekt. Kort buigen zoals een long bow is een curve die sterk in kracht toeneemt. lang doorbuigen zoals een recurve of reflex is geleidelijke opbouw. Compound is een hoge opbouw met daarna een verlichting van de mechanische kracht om de boog vast te houden.

Snaar:
-Gewicht is een belangrijke factor. Veel belangrijker dan rek. Voorbeeld is een staalkabel. nagenoeg geen rek, wel relatief zwaar. Massatraagheid speelt daarbij wederom een rol. Energie die erin gaat is een remmende factor als de snaar voorbij braceheight is. Hoe meer gewicht, hoe meer de pijl wordt afgeremd tijdens het loslaten van de snaar.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Boogje

Bericht door Meatloaf »

Kevin, goeie brainfart maar heb nog wel wat extra info voor je ;) wel vanuit moderne glasvezelbogen beredeneerd.
Kevski-Style schreef: 22 feb 2022, 16:08 -Ideale vorm is rechthoekig. De reden is dat de rek en compressie evenredig door de armen heen verspreid worden. De D vorm zoals de meeste self bows is in dat opzicht minder efficiënt, omdat er minder materiaal aanwezig is aan de compressiekant. Is tevens ook de reden dat moderne bogen zoals die in de olympische spelen ook vlakke armen hebben.
-Gewicht is een belangrijke factor. Niet zo zeer omdat een boog sneller wordt van minder gewicht in de armen: Dat is onzin. De enige reden waarom een boog sneller wordt is omdat er minder oscillatie ontstaat als de boog weer op brace height is als je een pijl hebt gelost. Minder gewicht in de armen hebt daarbij, omdat er sprake is van een lagere massatraagheid. Om die reden wil je zo min mogelijk gewicht in de punten van de armen hebben.
hoeveelheid materiaal in je lat bepaald hoe fijn de boog uittrekt. type materiaal ook trouwens(bij laminates). veel materiaal zorgt voor een stroever uittrekken dan wanneer je (bijna) niks hebt. dit ongeacht het pondage.
gewicht zorgt wel degelijk voor een snellere boog, want je hebt minder energie nodig om de lat naar voren te bewegen dus meer energie voor de pijl.
je hebt tevens 2 manieren om een lat te vormen voor een bepaald pondage. je kan een lat dunner maken en breder houden, of smaller en iets dikker. de smallere latten hebben minder luchtweerstand waardoor ze eveneens iets sneller Kunnen zijn. de Holmegaard boog had dit principe al in haar design.
Kevski-Style schreef: 22 feb 2022, 16:08 -Schok gaat hand in hand samen met boogarmen. Hoe langer de boogarmen zijn, hoe minder schok er ontstaat. Hoe verder je een arm moet buigen, hoe meer schok er ontstaat. ideale boogvorm zonder schok bestaat niet. Maar het meest schokvrij is longbow.
handschok is afhankelijk van enkele factoren, waaronder gewicht van het handvat en de werparmen, gpp van de pijl(grain per pound, voor selfbow rond de 10-12). zelfs de vorm van de latten kan uitmaken, want daarmee wordt de krachtverdeling over de werparm bepaald. dit zie je alleen als hij afgespannen is. de zogenaamde reflex/deflex bogen hebben dit.
maar ook de combinatie werparm-handvat is van belang. hoe meer gewicht je van het handvat voor de "lijn" van de latten hebt, hoe minder handschok je gaat krijgen. want je hebt dan meer massa wat de latten nog naar voren moet duwen dus minder energie die over heeft om echt handschok te bieden.

longbow is niet het meest schokvrij, ik heb er hier een aan de muur hangen die je hand eraf zou trekken, maar ook een die bijna dood in de hand ligt na een schot. beide hebben reflex/deflex in de latten maar de een wat extremer dan de ander. een klassieke longbow heeft dit vaak niet en alleen al daarom meer handschok.
Kevski-Style schreef: 22 feb 2022, 16:08 Snaar:
-Gewicht is een belangrijke factor. Veel belangrijker dan rek. Voorbeeld is een staalkabel. nagenoeg geen rek, wel relatief zwaar. Massatraagheid speelt daarbij wederom een rol. Energie die erin gaat is een remmende factor als de snaar voorbij braceheight is. Hoe meer gewicht, hoe meer de pijl wordt afgeremd tijdens het loslaten van de snaar.
klopt, je wilt een lichte pees. maar je hebt ook 2 soorten rek. je hebt de rek die na verloop van tijd optreed en eigenlijk niet wenselijk is. maar je hebt ook de initiele rek van een pees tijdens het schot. die heb je ook nodig om je boog te ontlasten. je latten hebben ook een remweg namelijk, die je moet opvangen door de pees een klein beetje te laten rekken.
jouw staalkabel kan prima, maar bij elk schot krijgt je boog een gigantische optater. en de pees ook. vroeger waren compounds uitgerust met staalkabels maar die braken na een paar honderd schoten al omdat ze die optater nooit konden opvangen. latten stonden te snel stil dus alsof je een elastiek ineens op volle kracht uittrekt.


Wat ook nog een belangrijk aspect is, is de hoek van de pees ten overstaande van de lat. er is een ideale hoek waaronder je de boog zo efficient mogelijk gebruikt. trek je hem voorbij die hoek ga je op een gegeven moment stacking krijgen. op https://www.youtube.com/watch?v=koJNVnFqX6I krijg je hier nog wat extra informatie


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Hey meatloaf, thanx voor de input, ik doe het even in korte stukjes, want de vorige keer was heel mijn reactie weg, nadat ik waarschijnlijk te lang erover had gedaan.
-Ideale vorm is rechthoekig. De reden is dat de rek en compressie evenredig door de armen heen verspreid worden. De D vorm zoals de meeste self bows is in dat opzicht minder efficiënt, omdat er minder materiaal aanwezig is aan de compressiekant. Is tevens ook de reden dat moderne bogen zoals die in de olympische spelen ook vlakke armen hebben.
-Gewicht is een belangrijke factor. Niet zo zeer omdat een boog sneller wordt van minder gewicht in de armen: Dat is onzin. De enige reden waarom een boog sneller wordt is omdat er minder oscillatie ontstaat als de boog weer op brace height is als je een pijl hebt gelost. Minder gewicht in de armen hebt daarbij, omdat er sprake is van een lagere massatraagheid. Om die reden wil je zo min mogelijk gewicht in de punten van de armen hebben.
hoeveelheid materiaal in je lat bepaald hoe fijn de boog uittrekt. type materiaal ook trouwens(bij laminates). veel materiaal zorgt voor een stroever uittrekken dan wanneer je (bijna) niks hebt. dit ongeacht het pondage.
Eens!
gewicht zorgt wel degelijk voor een snellere boog, want je hebt minder energie nodig om de lat naar voren te bewegen dus meer energie voor de pijl.
Deze ben ik het dan weer niet mee eens: De mate van versnelling is sneller, maar beide uiteinden halen dezelfde snelheid. De opbouw is enkel minder direct. Probleem is eerder het loslaten van de pijl op de snaar. Massa zorgt voor extra traagheid, waardoor de pijl meer afgeremd wordt tijden het loslaten. Hoger snaargewicht (en uiteinde boogarmen) zorgt voor meer massatraagheid, en dus meer remmend vermogen aan het einde van de voortstuwing van de pijl.

Zie het als modder onder je schoen. Wanneer je schopt en je stopt je been abrupt, laat modder goed los. Wanneer je je been helemaal omhoog zwaait met dezelfde snelheid zonder je been tegen te werken blijft alle modder zitten.
je hebt tevens 2 manieren om een lat te vormen voor een bepaald pondage.[/b] je kan een lat dunner maken en breder houden, of smaller en iets dikker. de smallere latten hebben minder luchtweerstand waardoor ze eveneens iets sneller Kunnen zijn. de Holmegaard boog had dit principe al in haar design.
Luchtweerstand speelt amper een rol. het is er, maar de snelheiden zijn er te laag voor evenals het oppervlakte. Cd en Cw waarde zijn van insignificante rol. Bij de pijl is het vanwege de afstand wel een ding. Dunner maken is absoluut waar, maar met een toevoeging: De lat fysiek dunner maken in de breedterichting heeft minder effect op de trekkracht van de boog als de lat dunner maken van buik naar rug. Oppervlakte spanningen hebben namelijk een grotere rol in het geheel als totaal oppervlakte. Hoe dikker materiaal is, hoe meer compressie en rek er aan weerskanten is, met grotere verschillen onderling. Met een relatief dunne afstand van buik naar rug is dat minder het geval, en wordt materiaal keuze belangrijker. mate van laminates kan wel een grote rol spelen in betrouwbaarheid van de boog. Meerdere afzonderlijke lagen bewegen meer van elkaar zonder scheuren, waardoor een boog minder snel breekt.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

-Schok gaat hand in hand samen met boogarmen. Hoe langer de boogarmen zijn, hoe minder schok er ontstaat. Hoe verder je een arm moet buigen, hoe meer schok er ontstaat. ideale boogvorm zonder schok bestaat niet. Maar het meest schokvrij is longbow.
handschok is afhankelijk van enkele factoren, waaronder gewicht van het handvat en de werparmen, gpp van de pijl(grain per pound, voor selfbow rond de 10-12). zelfs de vorm van de latten kan uitmaken, want daarmee wordt de krachtverdeling over de werparm bepaald. dit zie je alleen als hij afgespannen is. de zogenaamde reflex/deflex bogen hebben dit.

maar ook de combinatie werparm-handvat is van belang. hoe meer gewicht je van het handvat voor de "lijn" van de latten hebt, hoe minder handschok je gaat krijgen. want je hebt dan meer massa wat de latten nog naar voren moet duwen dus minder energie die over heeft om echt handschok te bieden.

longbow is niet het meest schokvrij, ik heb er hier een aan de muur hangen die je hand eraf zou trekken, maar ook een die bijna dood in de hand ligt na een schot. beide hebben reflex/deflex in de latten maar de een wat extremer dan de ander. een klassieke longbow heeft dit vaak niet en alleen al daarom meer handschok.

Grotendeels eens, maar bij reflex/deflex is er een ander probleem: Massatraagheid en oscilatie van de snaar. Eenergie wordt niet enkel bij de tips doorgegeven maar in het hele uiteidne vand e boog. Dat werkt versterkend.

Longbow had ik beter moeten duiden. Klassieke longbow. Daar zit nagenoeg geen handschik in. Mits uiteraard groot genoeg en niet te ver uitgetrokken. Dat gezegd hebbende: Uiteraard wel als je het vergelijkt met verder vergelijkbare factoren. Dus zelfde draw length, en draw weight.

Dat van dat gewicht voor de lijn moet je me echter uitleggen, want die snap ik niet helemaal?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

-Gewicht is een belangrijke factor. Veel belangrijker dan rek. Voorbeeld is een staalkabel. nagenoeg geen rek, wel relatief zwaar. Massatraagheid speelt daarbij wederom een rol. Energie die erin gaat is een remmende factor als de snaar voorbij braceheight is. Hoe meer gewicht, hoe meer de pijl wordt afgeremd tijdens het loslaten van de snaar.
klopt, je wilt een lichte pees. maar je hebt ook 2 soorten rek. je hebt de rek die na verloop van tijd optreed en eigenlijk niet wenselijk is. maar je hebt ook de initiele rek van een pees tijdens het schot. die heb je ook nodig om je boog te ontlasten. je latten hebben ook een remweg namelijk, die je moet opvangen door de pees een klein beetje te laten rekken.
jouw staalkabel kan prima, maar bij elk schot krijgt je boog een gigantische optater. en de pees ook. vroeger waren compounds uitgerust met staalkabels maar die braken na een paar honderd schoten al omdat ze die optater nooit konden opvangen. latten stonden te snel stil dus alsof je een elastiek ineens op volle kracht uittrekt.


Wat ook nog een belangrijk aspect is, is de hoek van de pees ten overstaande van de lat. er is een ideale hoek waaronder je de boog zo efficient mogelijk gebruikt. trek je hem voorbij die hoek ga je op een gegeven moment stacking krijgen. op https://www.youtube.com/watch?v=koJNVnFqX6I krijg je hier nog wat extra informatie
even de rek van de snaar over tijd buiten beschouwing gelaten: Staalkabels breken niet zozeer door de rek. Die zit er namelijk nog best wel in. Meer als dyneema bijvoorbeeld. Niet zo gek ook. Meeste staalkabels zijn rond de 1085 staal, wat verenstaal genoemd wordt. Het breken is dan ook te wijten aan oscilatie. Niet zozeer waar het tegenaan klopt, maar van het staal zelf vanwege het gewicht van de snaar. Oplossingen zijn er wel, zoals een nylon mantel, waardoor ze niet meer breken. Maar dat verergerd de massatraagheid alleen maar meer en dus ook het remmende vermogen van de snaar op de pijl. Je pijlen worden er langzamer van en de handschok neemt alleen maar verder toe.

Die compound bogen van vroeger is waar ik mee ben begonnen met boogschieten voor de jacht trouwens!

de latten moeten echter zo ontworden zijn dat de remweg goed is. Dat is dus materiaal dikte van rug naar buik. En wederom oscilatie en massatraagheid. Het is op te vangen als je een boog goed ontwerpt, maar uitsluiten kan je het niet.

de term Stacking kende ik niet, maar het gaat dus om een overschrijding van de efficientiecurve. Niets tegenin te brengen, en klopt helemaal. Ik ben alleen wel benieuwd waar die 60 graden vandaan komt? Want daar kan ik nergens wat concreets over vinden. Enige wat ik mij voor kan stellen maar wat niet hetzelfde is, is een snaarhoek gemeten vanaf de pijl van 90 graden gemeten van snaar naar snaar. Dat is het punt dat de horizontale afstand verder toeneemt als de vertikale afstand van de boogarmen afneemt. Maar dat is hypothetisch van mijn kant af. Het enige wat ik als ik nadenk aan die 60 graden kan koppelen is een penduleberekening, maar dat zou geen enkele correlatie hebben met boogschieten in mijn ogen.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Volgende projectje is overigens een boog klassieke longbow maar dan net even anders. rechte armen, maar wel taps toelopend, maar naar voren gebogen vanuit het handvat met een een hoek van 20 graden. Die ga wil ik zo gaan doen dat de handvaten de curve al hebben, en dat de armen verder kaarsrecht zijn behalve op het stuk waar ze niet kunnen buigen in het handvat. Ik moet alleen nog een geschikt stuk hout vinden. en zoek eigenlijk essen latten. Bij gebrek aan beter wordt het echter eiken ivm verkrijgbaarheid


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Boogje

Bericht door Roel »

@Kevski-Style
Hoe gaat het nu met die beukenhouten pijlen?
Mijn ervaring is dat beuk een te korte vezel heeft en sneller breekt.
Net als bij b.v. het gebruik als bijlsteel.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boogje

Bericht door Kevski-Style »

Eigenlijk helemaal geen last van als ik eerlijk ben. Maar ik behandel mijn pijlen op de zelfde manier als mijn bijlstelen eerlijk gezegd: Ik polijst eerst het hout met een vilten schijf. Daarna olie, dan nog eens polijsten. Gebeurt eigenlijk niet echt wat mee? Oppervlaktespanning verminder je er behoorlijk mee, waardoor de kans op breken veel kleiner wordt. Ik heb er nog geen 1 gebroken, en schiet er nu met 10. Nog steeds met ductape trouwens ::)

Ik zeg er wel uitdrukkelijk bij dat ik andere punten schiet: Ik gebruik geen bodkin, maar maak gebruik van inserts staal die je erin of eruit kunt schroeven. Dat zou alleen voor het hout niet uit mogen maken. Wel is het zo dat omdat het ronde punten zijn als lans vorm, dat ze ook niet krassen als ze ergens langs gaan. Alleen de absolute punt kan dat doen.

beuken voor een bijlsteel gaat trouwens wel, mits niet te lang, en bij voorkeur als de bijlsteel van voor naar achter dieper is als dat hij breed is. Tenzij je klooft met een twist heb je daar geen dikte in de steel nodig.


Mungo Jerry
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mei 2017, 23:58

Re: Boogje

Bericht door Mungo Jerry »

Het trekgewicht is een belangrijk kenmerk voor de boog en is gerelateerd aan de schutter. Voor het trekgewicht
en persoon kunnen de volgende gewichten aangehouden worden:
- jongeren 15# - 25# (6,8 kg. - 11,3 kg.)
- vrouwen 25# - 35# (11,3 kg – 15,8 kg.)
- mannen 30# - 45# (13,6 kg. – 20,4 kg.)

groetjes
MJ


Plaats reactie