zelf een boog maken waar op te letten

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

ik wil zelf gaan proberen een boog te maken
hout soorten is geen probleem door me werk kan ik aan vrijwel ieder type hout komen

maar nu de vraag na veel google ben ik nog steeds niet wijzer geworden waar ik nu precies op moet letten met bv hoe de nerf moet liggen
moet die bv in de gehele boog zitten of bv kern aan binnenkant boog en buitenste ringen aan de buiten kant ??

wie kan me kort samengevat een kleine uitleg geven

gr remco


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door Meatloaf »

Als je kijkt naar de engelse Warbows van Yew, die hebben de buitenste ring op de rug van de boog, en op de buik het zachtere sapwood. deze hebben allebij ook een andere kleur dus steken af tegen elkaar

bij mijn weten moet de nerf niet uit de boog komen, dan word dit een zwakke plek. dit soort stukken houd vinden is redelijk lastig
vermijd ook knoesten, ook een bekend breekpunt.

ik meen ook dat je het beste de rug zoveel mogelijk met rust laat en zoveel mogelijk aan de buik iets weghaalt.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door Arne »

google eens op 'houtkoorts'. Zo heet het boek van een Nederlandse bogenbouwer. Hij heeft ook een site, die kun je googelen met: 'zelf bogen bouwen'.

Ik hoop dat de link werkt:
http://home.planet.nl/~veen0804/

&

http://home.planet.nl/~veen0804/houtkoorts/html

Succes,
Arne
Laatst gewijzigd door Arne op 06 sep 2014, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.


remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

zeer goede site staat gigantisch veel informatie op
bedankt voor de tip


remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

na goed de site hebben doorgelezen nu me eerste longbow
uitgesneden uit een essen stam

nu eerst maar hele poos laten drogen en over ruime tijd maar weer verder kijken
wat me snij en gedult me brengt


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door CommonZense »

Hoi Remco,

Ik heb vorig jaar mijn eerste boog gemaakt. Van een plank Robinia. En ik heb ook veel van Houtkoorts opgestoken.
Hij is te koop bij De Baptist in Arnhem.
Ik heb daar ook mijn trekmes gekocht, en dat is practiscch het enige stuk gereedschap dat ik heb gebruikt.
Ja, nog een rattestaart dan voor de nokken en een iets grotere vijl voor de pijlsteun.

Het is flatbow model, op het idee gebracht door boogbouwer Ed Scott. Die man is echt de max. De onversneden versie van zijn verhaal over zijn levensmissie is helaas door de uploader offline gehaald. Gelukkig staat de edited versie nog online als playlist: must see. Ook voor wie dit leest en niet van plan is een boog te maken, gewoon kijken. Zijn materiaalliefde, respect voor het proces en een enorme passie voor zijn werk en alles samengevat maakt het een echt 'skill-sharing' document.

Er is uiteraard veel Engelstalig materiaal te vinden over het maken van bogen.
Nummer 1 naslagwerk is denk ik wel The Traditional Bowyers bible (3 delen).

Verder ben ik nu lekker op dreef aan het raken met het schieten. Scores worden steeds beter en het toffe is dat ik met mijn eigen boog instinctief schietend beter schiet dan met mijn industriële recurve instapboog :-)

Nog een tip: Wees naar het einde van de afwerkring toe erg voorzichtig met het wegnemen van materiaal. Voor je het weet verlies je teveel pondage bij het tilleren... De mijne is op mijn treklengte ca 28lb en ik had graag een iets zwaarder gehad, maar kon moeilijk stoppen. Het is nu wachten tot een volgend stuk booghout zich aanbiedt...

Gr.
Bas
Laatst gewijzigd door CommonZense op 12 sep 2014, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

ik weet niet waar je vandaan komt maar hout is geen enkel probleem
ik heb op het werk nog 2 stammen van sierappel liggen
doorsnee schat ik 20 cm lengte schat iik 160
en ook nog een stam van een esdoorn

als ik je er plezier mee kan kan doen of een ander wie dit leest en uit de buurt van gelderland komt
het is gratis op te halen

ik kom wel vaken mooie stammen tegen ligt vaak wel voldoende geloof ook nog wel wat berk


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door CommonZense »

[quote="remco"]ik kom wel vaken mooie stammen tegen ligt vaak wel voldoende geloof ook nog wel wat berk[/quote]
Hoi Remco, mocht je eens bij toeval tegen een taxus aanlopen (figuurlijk ;-)), dan ben ik wel geïnteresseerd deze te komen afhalen. Ook tegen een vergoeding wanneer gewenst. Essenhout (Fraxinus, niet Acer) gaat ook goed inderdaad, eigenlijk kan het van alle houtsoorten, maar sommige gaan nu eenmaal beter.

Waar op te letten:
- fijne opeen volgende jaarringen;
- niet-getordeerde stammen;
- Geen tot zo min mogelijk noesten (jong opgekroonde stammen zijn ideaal, want noesten diep in het kernhout zijn geen probleem);

Stammen van 1.60-2m lengte zijn goed. Tot een stamdiameter van 30-40cm ideaal.
Hier zit bijna altijd wel ergens een noestvrije boogstaaf in :)

Ik wil de stam(men) ook komen opslitsen in boogstaven voor andere geïntresseerden natuurlijk.

Gr.
Bas
Laatst gewijzigd door CommonZense op 16 sep 2014, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2012, 14:24
Locatie: Hippolytushoef

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door Nomad »

Voor taxus mag je mij ook altijd bellen. Elke maat lengte dikte gekapt of nog in de grond.  Allemaal goed.
Zo ff officiële

Onze topic. .... ik zoek al een poos een goede bouwbeschrijving  voor een kruisboog. 


Zoek niet naar jezelf, je bent al.
remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

ik zal morgen eens kijken voor jullie staan nog aantal opgekroonde taxus met diameter van de stam ongeveer 15 tot 25 cm
ik weet dat er een antal weggezaagt moeten worden alleen nog niet exact wanneer

essen oftewel fraxinus zal waaschijnlijk ook wel aan te komen zijn


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door CommonZense »

[quote="remco"]Ik zal morgen eens kijken voor jullie staan nog aantal opgekroonde taxus met diameter van de stam ongeveer 15 tot 25 cm. Ik weet dat er een aantal weggezaagt moeten worden alleen nog niet exact wanneer. Essen oftewel Fraxinus zal waarschijnlijk ook wel aan te komen zijn.[/quote]
De max.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

comonzenze was als eerste dus eerste keuze

ik heb kunnen bemachtigen

vers gezaagt 163 lang 14 cm dik
1,90 lang 15 dik
1,70 lang 15 dik

dood en ontbast door weer en wind

1,40 meter 3,5
1 meter 2,5

ik blijf het in de gaten houden mocht er vanaf nu gezaagt worden bij ons en er komt taxus vrij houdt ik deze apart
voor leden


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door CommonZense »

Hi Remco,

Dank je voor de koffie.
En voor de stammetjes natuurlijk :-)

Ik hou je op de hoogte en zal hier eens wat posten wanneer dingen vorm beginnen krijgen.

En respect voor je boogwerk met 'enkel' een opinel. Ik vind het knap  #032#

PS. Toch beter je boogstaven/ takken eerst laten drogen alvoerens te bewerken ipv andersom.
ik kan me ook voorstellen dat een getilleerde boog door dikte verschillen tijdens het drogen snel barst... kli(n)kje.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 23 sep 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
remco
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2014, 02:25

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door remco »

haha dankje

zwaard voor de kids begint ook al vorm te krijgen

hout van de sierappel is tijdens het snijden knalrood tot roze ben beniewd hoe die blijft na drogen en olieen

@nomad er zijn nog twee stammen over dus als je nog interesse hebt laat het maar weten
zoniet blijfen ze liggen voor eerstvolgende wie zich laat horen


JohnVonSchutz
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 apr 2013, 10:00
Locatie: Mijdrecht

Re: zelf een boog maken waar op te letten

Bericht door JohnVonSchutz »

Ik heb nu een aantal bogen gemaakt van essen. De eerste kennis heb ik opgedaan door https://www.youtube.com/watch?v=6eWDgNrLYps
Hij heeft 4 videos van het begin tot het einde van het maken van een boog.
Daarna het ik ook houtkoorts gekocht en daar staat idd nog meer achtergrond informatie in.
In ieder geval veel plezier met het maken van je boog.


Plaats reactie