Welke kant op buigen?

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: Welke kant op buigen?

Bericht door ewoodie »

Ben benieuwd  :o  ik heb toevallig ook pas zoiets ergens weg gezaagd. #026#
Follow the grain en extra hout laten zitten bij de knoesten.

Afbeelding


JohnVonSchutz
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 apr 2013, 10:00
Locatie: Mijdrecht

Re: Welke kant op buigen?

Bericht door JohnVonSchutz »

Probleem opgelost!! Hij is gebroken :'( Maar inderdaad een hoop geleerd  :-)

Ik wilde uit deze tak/stam een longbow boog maken. Natuurlijk is hij veel te klein voor een longbow maar het leek met het leukst en eigenlijk de enige echte mogelijkheid gezien het formaat hout.
Afbeelding

Het echte probleem zit hem hier. Op de foto misschien niet helemaal duidelijk maar op de stam zit een soort V van 2 andere takken. Afbeelding

Hier heb ik dat V tak probleem opgelost. Ik heb hem er uit gehakt en de zijkanten wat smaller gemaakt. De buik loopt precies tussen de 2 takken door.
Afbeelding

Het middelste dikke gedeelte was waar ik eerst een handvat wilde hebben, later heb ik dit weggehaald, want het moest natuurlijk een longbow achtig iets worden. Hier zie je nog steeds de oorspronkelijke vorm van het hout al had ik hem al een paar keer verwarmt en gebogen.
Afbeelding

Uiteindelijk is wel gelukt om hem de juiste kant uit te laten buigen maar toen kwam het grote leermoment. Een longbow rolt zelfs onder spanning naar zijn natuurlijke vorm. Normaal leg ik mijn bogen bovenop het paaltje en daar blijven ze gewoon liggen. Deze boog, omdat er nog teveel buiging in zat wilde de hele tijd omrollen. Ook als ik hem spande dan voel je de boog eigenlijk in je handen draaien. Dus toen heb ik besloten om hem nog maar eens te gaan buigen totdat hij een betere vorm kreeg zodat hij niet wilde rollen. Helaas is het hier verkeerd gegaan. Nadat ik mijn laatste buiging had gemaakt wilde ik kijken hoe hij wilden buigen en toen brak hij dus.
Afbeelding

Ik denk dat je een dergelijke tak wel zou kunnen gebruiken maar dan zou ik meer voor een flatbow gaan. Ik denk dat die niet de neiging heeft om te draaien.


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: Welke kant op buigen?

Bericht door ewoodie »

Hallo John :-)


Respect voor je moedige werk, en jammer dat het mis ging.
Uit een dikke tak een boog te maken is echt een uitdaging, maar wel HET ECHTE WERK!!!
Maar je wordt er wel wijzer van, zoals je al zei.
Je zou ook kunnen kiezen voor een boog uit 2 delen te maken met een visstaart verbinding in de greep,
dan kan je met 2  kortere stukken een boog maken.

Op naar het volgende project, wat zo het mooi zijn als je het volgende stuk Taxus wel getemd krijgt.

Een oude naam is ook venijnboom voor de taxus :-\


Plaats reactie