backing voor een eiken boog

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
klimdennis
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 sep 2014, 14:07

backing voor een eiken boog

Bericht door klimdennis »

Hoi

Vraagje ik ben bezig met een eiken boog, maar doordat er een ontzettend mooie two tone kleur in zat. Zit ik met redelijk dunnen lagen op mn rug, en ik vrees dat er al een paar doorschuurplekken in zitten. door de vele hobbels en bobbels in de rug.

omdat ik er al zoveel werk in heb zitten en het echt een mooi stuk hout is, wil ik de rug van backing voorzien.
Liefst natuurlijk materiaal zoals linnen of rawhide.
Is er iemand hier met ervaring daarmee? ben benieuwd


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door Trailtraveller »

Volgens mij is eikenhout minder geschikt voor een boog. Dit heeft met de stijfheid van het hout te maken, dus ook sneller breken. Maar dat had je waarschijnlijk al opgezocht. Je kunt van bamboe (intratuin) of wilgenhout een goede backing maken.
Ook met glasmatten/fiber kun je een zeer goede backing maken.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door Rien »

Niet dat ik al zoveel ervaring heb met bogen maar volgens mij moet je op de rug van de boog een volledige jaarring ononderbroken laten doorlopen, zelfs al
betekend dit dat je hobbels en bobbels op de rug van de boog hebt. Dit zodat je geen zwakke plekken hebt waar de vezels gemakkelijk kunnen loskomen.
Hierdoor zou je eigenlijk geen doorschuurplekken mogen hebben.

Op deze link vind je wel een aantal voorbeelden
http://home.planet.nl/~veen0804/bogen%201stuk.html

Er staan ook voorbeelden van laminatie en backings op


succes
btw: een paar foto's zijn ook altijd handig (en leuk)


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door Meatloaf »

zolang de tiller van de boog goed is maakt het niet uit hoe gebobbeld de boog is, ik heb bogen gezien die er erg pokdalig uitzagen, en die nog steeds schoten.

bamboe als backing is goed te doen, zolang je het goed erop kan zetten en goed kan verlijmen(maar dat is met elke backing zo).


klimdennis
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 sep 2014, 14:07

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door klimdennis »

Ja dat probeerde ik ook, maar door een combo van heel veel hobbels op de rug, en dunne lagen heb ik een paar zwakke plekken in mn rug gekregen. is mn eerste eiken ook en het is idd lekker springerig zo voelt het nu aan ik heb net buiging met floortilleren maar wil niet verder voor ik een fatsoenlijke backing heb.
Ik moet nog leren hoe ik foto's verklein maar dan snappen jullie de moeite wel, de armen van de boog zijn namelijk wit, en de "semi riser"/ handvat is bruin met een paar witte ringen echt heel mooi. kwam zomaar uit die stam, dus besloot ik er extra veel moeite voor te doen gewoon omdat ie er zo mooi uitziet.
Ik wilde eigenlijk iets natuurlijks maar denk dat ik toch maar voor die glasvezel ga dan, wel losse draden ipv een matje dat past niet bij deze boog.
Ik lees veel over titabond lijm, is dat ook voor glasvezel backing?
Bedankt voor het meedenken mannen :)


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door Meatloaf »

foto's uploaden via postimg.org en alleen de links posten(zonder [img] tag kunnen we het ook zien ;)

heb geen idee hoe het met glasvezel moet, ik zou zeggen volg de gebruiksaanwijzingen daarvan.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door CommonZense »

Dag Dennis,

Of een backing de oplossing is weet ik niet. Klinkt een beetje als symptoombestrijding, dat is nooit de oplossing.
Ik weet niet hoe ver je al met het tilleren staat, maar anders kan je nog wel proberen de rug (de jaaring met beschadigingen) te verwijderen en de ring eronder als nieuwe rug te gebruiken. Zwakke punten genezen niet, worden enkel kwetsbaarder.

Zelf zou ik met een ander beginnen.
Hoe vervelend ook van alle energie die je erin hebt gestoken en liefde voor de boog die tijdens de bouw ontstaat.
En die neemt alleen maar toe... Dus nog vervelender wanneer je later in het proces om een of ander reden moet stoppen.

Het leerproces en het experiment zijn natuurlijk altijd goede redenen om WEL door te gaan.
Ik heb een boog 'verloren' tijdens de maak. Dat was mijn tweede exemplaar. Ik heb nu drie Essen boogstaven te drogen liggen voor mijn volgende poging.
M'n eerste boog (Robinia) is ook niet perfect maar schiet met een kleine 30lb wel lekker in de tuin, ondanks een foutje in één van de armen.
De ervaring van de twee voorgangers zullen me verder helpen bij de boog waaraan ik nu wil gaan werken.
Er is dus nooit iets 'echt' weggegooid :)

Gr. B.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 15 dec 2014, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
klimdennis
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 sep 2014, 14:07

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door klimdennis »

Hoi

Mn maatje is timmerman en die heeft mn eerste twee gebroken(zelf zat ik met mn hand in het gips), dus ik ken het gevoel, voor nu heb ik deze en een stuk essen liggen om aan te werken. de essen heeft maar 3 ringen in een nog nauwelijks buigende boog dus dat word waarschijnlijk mn eerste echte goede, waarbij mn eikje er wel 15 heeft op dezelfde dikte (zo'n beetje 2/2,5 cm)
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen om er een glasvezel backing op te maken de draad is namelijk erg mooi recht, maar de lagen groeien door elkaar heen of zo, heel erg lastig om er een fatsoenlijke rug uit te halen. En ik breek em liever met maken of inschieten dan dat ik hem niet afmaak, ik leer het beste als het verkeerd gaat.
Al laat ik dit wel even bezinken allemaal en ga eerst maar verder aan mn essen, en aan het verzamelen van nieuw hout. en ik heb nog een taxus stam liggen om te splijten, dus hobby genoeg.
Maar inderdaad je gaat ervan houden naarmate je er meer aan werkt het is nu al mn zorgen kindje blij dat er meer zijn die dat gevoel kennen.  :)


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door Rien »

Als je een backing toevoegt zou ik bij het verlijmen je boog licht de verkeerde kant op buigen hierdoor zal de backing reeds op spanning staan na het verlijmen en dit zal de prestatie van de boog verbeteren.


nature will provide our need, but not our greed
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door ewoodie »

Als je rawhide zoekt? dat kan je vinden bij de dierenwinkel, zo een bot van RAWHIDE met 2 knopen aan het uiteinde, er bestaan hele grote van !
Zacht maken in water evt. warm water, op overmaat snijden en vochtig met beenderlijm er op lijmen, werkwijze kan je wel op you tube vinden.

suc6.

Ewoud.


JohnVonSchutz
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 apr 2013, 10:00
Locatie: Mijdrecht

Re: backing voor een eiken boog

Bericht door JohnVonSchutz »

Sorry misschien een beetje laat, maar ik heb rawhide gebruikt voor backing van een boog.
Het hout had houtworm gaatjes en in plaats van een groeiring eraf te halen had ik besloten om een rawhide backing te maken.

Afbeelding

Bij de dieren speciaalzaak of in mijn geval ben ik naar tuincentrum Ranzijn gereden om er daar een te halen. De langste zijn bijna een meter lang. Prijs iets van 25 euro.
Ik heb hem eerst in een bad gegooid zodat het bot los werd en uit elkaar te halen valt.
Dan laat je het een beetje drogen. Nadat je het uit elkaar hebt gehaald hou je een redelijk groot vel over. Daar heb ik een lat opgelegd die net iets breder was dan mijn boog en met een mes daar langs gesneden om dan strips te krijgen. Met een beetje geluk haal je er 4 strips uit en dat zou genoeg moeten zijn voor 2 bogen of 4 armen dus.

Afbeelding

Dan smeer je de boog in met houtlijn en dan trek je de rawhide zo strak mogelijk van het handvat naar de uiteinden en daar heb ik een doek omheen gewikkeld. In dit geval een oud t-shirt.

Afbeelding

Afbeelding

Na 24 uur was het droog en dan haal je de doek weg en dan vijl je met een houtvijl de zijkanten weg. Vijl van de backing kant naar de boog toe zodat je niet het risico loopt dat de backing los getrokken wordt van de boog.

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie