HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door ewoodie »

Vandaag workshop gedaan bij All in Traditional, en het ( zoveelste  ;-)) boek gekocht.
Nu van Henry Bodnik, gelijk natuurlijk lezen maar ben nu toch een beetje in verwarring  gebracht ???

Instinctief schieten is / was voor mij : focus op doel, stand, ankeren, schouderspanning, focus doel, lossen en narichten.
In het boekje Instinctive Archery van Henry ( engels ) lees ik op blz. 101, 102  dat er TOCH naar de pijlpunt wordt gekeken, in je
secundaire zicht, primair focus je op het doel , is het nu net als Howard Hill's, SPLIT VISION?
En in het boekje van Byron Ferguson wordt het ook benoemd.

Nu voor de mensen die al eens bij  Henry zijn geweest ,  leer je op de cursus nu ook de ( een soort van ) split vision methode?
Of zit ik er naast?

Reactie's ZEER welkom!!!!


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door Meatloaf »

imo, het verschil tussen instinctief en split vision, is enkel waar je op let. wat dat betreft heb je Instinctief, Split vision, Gap shooting. iemand die gap shooting doet mikt specifiek de punt ergens op,
iemand die instinctief schiet kijkt enkel naar het doel. split vision zit er een beetje tussenin, dan kijk je wel naar het doel maar zie je ook je punt. alle 3 de vormen werken!
Iedereen kijkt ook op zijn/haar eigen manier, dat maakt het nog eens lastiger om het goed uit te leggen.
je moet doen wat voor jou het beste werkt, waar jij het gevoel bij hebt dat het bij jou past ;) er is geen goed of fout, zolang die pijlen komen waar jij wilt dat ze komen! 



ps. jaloers op je verzameling! heb enkel zen in the art of archery als boogschiet boek :(


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door ewoodie »

Hey bedankt voor je bericht, net nog eens een paar zoektermen over Google gegooid,
velen denken ook, dat schutters wel zo beginnen, maar steeds minder op de pijlpunt gaan letten.

één uitspraak  sprak me wel aan, natuurlijk zie je de pijlpunt, alleen je kijkt er niet actief naar, misschien gebruik je onderbewustzijn
het wel.

net als het onderzoek bij een groep studenten die naar een film van een snelweg kijken, en blauwe auto's moeten tellen,
maar een man in een  gorilla pak  die de weg oversteekt zien ze niet.

Ach morgen is het mooi weer,  gaan we lekker eens wat proberen.

BTW je mag wel eens wat lenen hoor om te lezen.
Laatst gewijzigd door ewoodie op 07 mar 2015, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door ewoodie »

Nog een berichtje gehad van Perry, hij zei dat  volgens hem Henry B. ook puur instinctief / intuïtief schiet,

Voor mij werkt dat tot nu toe ook het beste, en echt MAGIC zoals je soms precies het punt raakt waar je op richt,
b.v. in een boomstronk een spleet die weg gerot is, en precies daar in schiet.  #016# MAGIC!


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door Meatloaf »

beste gevoel wat er bestaat, een schot wat precies gaat zoals het moet ;)


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door ewoodie »

Ja is toch speciaal als je gaat denken, gaat het mis.

Ben je gefocus, ontspannen en je gelooft er in, gaat die vaak raak.

Afbeelding


Vinfoto
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 nov 2010, 13:28
Contacteer:

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door Vinfoto »

[quote="ewoodie"]
Vandaag workshop gedaan bij All in Traditional, en het ( zoveelste  ;-)) boek gekocht.
Nu van Henry Bodnik, gelijk natuurlijk lezen maar ben nu toch een beetje in verwarring  gebracht ???

Instinctief schieten is / was voor mij : focus op doel, stand, ankeren, schouderspanning, focus doel, lossen en narichten.
In het boekje Instinctive Archery van Henry ( engels ) lees ik op blz. 101, 102  dat er TOCH naar de pijlpunt wordt gekeken, in je
secundaire zicht, primair focus je op het doel , is het nu net als Howard Hill's, SPLIT VISION?
En in het boekje van Byron Ferguson wordt het ook benoemd.

Nu voor de mensen die al eens bij  Henry zijn geweest ,  leer je op de cursus nu ook de ( een soort van ) split vision methode?
Of zit ik er naast?

Reactie's ZEER welkom!!!!
[/quote]

Bij instinctief boogschieten gaat het om het hele plaatje wat moet kloppen.
Vorig jaar bij Henry geweest in Rossach voor 3 dagen training en daar werd dat ook zo uitgelegd.
Ik zie mijn pijlpunt niet maar onderbewust weet ik wel dat ie er is en of het plaatje zoals ik dat zie klopt.

Ik heb verschillende plaatjes geleerd door veel te schieten en voor iedere afstand heb ik die plaatjes opgeslagen.


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door ewoodie »

Zo een paar maandjes verder na duizend( de ) schoten, en trail en error weer een stukje verder.

Bij een informeel 3D rondje, wees iemand me er op dat mijn pijlen aan de korte kant waren, :-[ mmmhhh????
ik had al 30", en  op de terugweg naar huis zat ik er nog eens goed over te denken, volgens de richtlijnen zou ik op 28,5 a 29 " zitten.
Vreemd, nog eens mijn techniek bekijken, en een video gemaakt met een cameraatje wat ik nog had liggen, ( kan ook met phone btw)
Aha!!  een eye opener! bij uit uittrekken van de pees, ging mijn hele bovenlichaam mee naar achteren, net of ik een Longbow schoot op een Frans slagveld.

Na een XX aantal filmpjes eindelijk mijn foute vorm een beetje aan kunnen passen, en nu de focus gelegd op techniek,
goed ankeren, vlakke trekhand, rugspanning, en dan focus op het doel.

Ook nog aan een 3D competitie mee gedaan, was leuk, maar wat lopen er mensen wild te schieten, en met niet passende pijlen voor hun boog.

Nog verder aan het klooien, lezen, en you tube kijken, kom  ik via het boekje van Bryon Ferguson:  Be The Arrow
en de Grayarcher1 ( you tube ) bij een soort split vision / gap shooting uit, ( of hoe je het wil noemen ).

Primair je focus op het doel, en secundair kijken of de pijl mooi in lengte op het doel wijst.
Geeft me toch wat meer zekerheid en gevoel voor de beginneling.

Nu begin, en eindig ik ook  elke schiet sessie met een aantal schoten op een blind doel, om bewust te zijn van de " techniek"  :-\

Reactie's , tips op, of aanmerkingen, zeer welkom.
Laatst gewijzigd door ewoodie op 14 jul 2015, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door Meatloaf »

clubgenoot schoot eerst 29 inch bleek 31.5 max uit te kunnen trekken, foutieve vorm zit er bij velen in ;) hij schiet nu dwars door 3d beesten heen :P

ik zou zeggen, maak je niet te druk over wat voor manier je schiet. iedereen ziet anders en heeft andere ogen. ik kijk op 50m door mn hand heen, iemand anders zegt zn hand niet te zien als die m uittrekt.
het belangrijkste blijft oefenen, oefenen, oefenen en oefenen, en nog eens oefenen :P
wat mn clubgenoot laatst deed was echt blind schieten. hij zette zn bril af, zodat hij alleen sterk contrasterende lijnen kon zien(wit ethafoam vs stramit) en ging daarop focusen. hij kon niet zien waar zn pijlen landen, maar hij kon heel goed vertellen waar ze landen op basis van gevoel. hij schoot op 18m groepjes van 10cm
laatst op t 3d parcour in arnhem deed hij het als test op een van de beesten, vanaf de normale plok en slecht kunnen zien, 2 cm naast de kill puur op techniek.

welke 3D heb je mee gedaan?


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: HELP! instinctief boogschieten Henry Bodnik Split vision HELP!

Bericht door ewoodie »

3D competitie in Vlissingen, ik zat in een slecht groepje want ik had de meeste punten van de eerste ronde 8),
van de 14 doelen 1tje gemist, ( vos) en helaas maar 2 kills.

Ik vindt het soms echt bizar, als je focus 100% goed is dan vallen te pijlen tegen elkaar, of een groepje van 5 cm op 25 meter.
( maar soms is het ook prut, ik merk wel als je moe bent of TE veel pijlen achter elkaar schiet je de focus dan snel kwijt bent.

op vakantie in de UK ga ik lekker stump schieten, met judo's  :)

En oefenen? elke dag een uurtje, in mijn tuin kan na wat snoeiwerk precies tot 25 meter komen.
Ik heb een stel rubberen transportbanden van een kennis gekregen ga ik de schutting nog mee bekleden.


Plaats reactie