schiet schijf / doel zelfmaak.

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door ewoodie »

Ik heb een paar van die foam doelen gekocht, de eene schiet je door heen en de andere, krijg je de pijlen er bijna niet meer uit.
En dat schuim is best wel duur 30 tot 50 euro voor een plaat van 60 x 60 cm

Je kan heel goedkoop, eigenlijk voor niks zelf zeer doeltreffende pijlenvangers maken die ook nog makkelijk werken.

Type 1  neem een kartonnen doos van de supermarkt prop er wat oude kleren in en vouw hem dicht en klaar. ( evt. dicht plakken met ducktape )

type 2  je kan ook karton oprollen, is wat meer werk maar kan je een prachtig doel van maken, b.v. stroken can 30 cm breed vast en netjes oprollen
          met elk stuk even vast plakken, dozen van de fietsenmaker waar nieuwe fietsen in komen zijn erg handig.
          kan je zo groot maken als je wil b.v. 60 cm in diameter en rondom af tapen.

Type 3  Een jute of plastic geweven zak of tas ( IKEA 50 euro cent ) vullen met plastic zakken of bouwplastic op een boerenbedrijf hebben ze vaak
          plastic afval, maar geen krimpfolie gebruiken van de hooibalen, dat plakt erg aan je pijlen en krijg je ze er bijna niet uit getrokken.
         
Ik teken meestal niks op de zak of doos, maar doe en klein doeltje op met een prikker, als je heel goed bent, ( heb ik nog geen last van )
kan je een ander plek kiezen, als zak slecht wordt van de vele schoten.

Afbeelding


foto: 2  geweven plastic zakken in elkaar ( van aardappels )  en stukken afdek plastic van kuilvoer  totale kosten,  niks.
         


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door Dabberty »

Opgerold karton, nooit aan gedacht :-) Goed idee !
Ik heb op dit moment enkele geweven zakken met daarin van die houtsnippers voor in de tuin, maar die is aan vervanging toe. Dat staat gepland voor deze zomer. Heb al wat materialen klaar liggen, en denk er dus nu aan om ook opgerold karton er bij te doen. Thanks !


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door Een pan's hobby kok »

je kan ook bij de boer vragen of je een Hooi bal kan krijgen/kopen kan je jaren plezier van hebben als je hem droog behoud.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door CommonZense »

Ik gebruik ook karton. Werkt perfect en wanneer het doelpak aan flarden is geschoten zet je ze zo bij het oud-papier op straat  ;D ;D

Vorig jaar heb ik twee bundels lege dozen meegenomen vanuit ons magazijn. Die heb ik in z'n geheel gebruikt en er een decatlon doelschijf op geplakt. Nu ik erover nadenk haal ik ze beter los om te vullen met oud-papier...
Ooit eens een filmpje van gemaakt. Dacht dat ze al ergens op het forum stond, maar kon ze niet meer vinden.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door ewoodie »

@ commzense , leuk filmpje ook mooie omgeving zeg! waar is dat?
karton werkt veel beter als een stapel of een rol er van maakt, dus in de lengterichting van de golven,
gaat het veel langer mee en de pijlen zijn er makkelijker uit te trekken.

zie linkje, 1e item, ( het 2e item doos met oude kranten werkt niet echt makkelijk en snel kapot).

http://home.planet.nl/~veen0804/doelen%20quick-made.html

@ pan kok  Ik kan zo een strobaal krijgen, een kleintje dan, want ze hebben ze ook van 400 Kg,
maar ook zo een kleine weegt al gauw 20 a 25 kg, de zak met plastic weegt nog geen 5 kg,
en gooi ik zo even in de schuur op het zoldertje, als de tuin weer spik en span moet zijn, voor een theekransje >:(


Gebruikersavatar
stunkel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:04
Locatie: De Kempen

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door stunkel »

Ik gebruikte van dat samengeperst hooi of strooi uit tuincentra, weegt 5 kg en er staat nog een foto van een konijntje of kip op.
Als dan de zak te gescheurd was kon je hem nog omdraaien en daarna het stro gebruiken voor in het kippen -of konijnenhok.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door CommonZense »

[quote="ewoodie"]@ commzense , leuk filmpje ook mooie omgeving zeg! waar is dat?[/quote]
Clairy, in de Vogezen. Gezellig chaletje via AirBnB.

En ja, goed punt. Want soms moet je flink trekken.
Ik zou het de volgende keer ook anders doen.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door Meatloaf »

snel overzicht van mijn doelen die allen goed werken:
juten zak gevuld met plastic < TOPPER! kan ook compoundpijlen hebben mits goed gevuld! ook zeer licht en goedkoop, en bijna onmogelijk te slopen!
oude bankkussens van schuimrubber, 2 kussens stoppen mijn pijlen genoeg, gaat wel na enige tijd kapot
oude opblaasboot, beetje opgevouwen tot hij in een plastic zak paste, stopt goed!
big bag zakken. mijn boog word gestopt door slechts 2 lagen, met 4 lagen werden snellere recurves ook al gestopt. ook die zijn met plastic te vullen zodat ze nog beter werken!

oude kleren in een zak/doos etc werkt ook erg goed. word alleen wel sneller wat zwaarder.


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door ewoodie »

Big Bag zakken? mooi !

Net mijn neefje ge-appt die in de bouw zit, hij wist te vertellen dat die dingen maar 1 x gebruikt mogen worden,
i.v.m. de veiligheid.  hij heeft er geregeld eentje over, en zou er eentje bij me op de oprit dumpen  #032#

Heb al een leuk idee, houten frame maken, paar lagen van de big bag er in, evt. nog bouwplastic,
en aan de buiten kant een mooie schildering maken op een jute zak.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door Meatloaf »

gewoon paar dots op een egaal vlak van de big bag ;) bouwbedrijven hebben ze inderdaad vaak over! maar ook tuinders willen ze nog wel eens hebben. de hengels kan je goed gebruiken om hem ergens aan te hangen


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: schiet schijf / doel zelfmaak.

Bericht door ewoodie »

Ik heb een klein rood plastic dopje d.m.v.  een fietsspaak er op geprikt, mocht de plek een beetje kapot gaan ,
dan prik ik hem ergens anders,  zeker op korte afstand wordt het snel gaar.


Plaats reactie