Samick polaris

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
woudloper
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:01
Locatie: kop van Overijssel

Samick polaris

Bericht door woudloper »

Hallo allemaal,

Ik ben mij een beetje aan het orienteren in het handboog schieten en nu lijkt het mij leuk er 1 aan te schaffen,
maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik had op internet een Samick Polaris gezien, welke ik mooi vond is dit een geschikte beginners boog?
Op de website stond hij met een lengte van 62 tot 70 inch. En een kracht van 20 tot 32 lbs.
Zoja, wat zou een goede lengte en kracht zijn?

Groeten Woudloper


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Samick polaris

Bericht door CommonZense »

Hangt een beetje af van je gestel. Ben je lang, heb je lange armen? Kies dan voor een langere boog (voor meer treklengte).
Ik ben gestart met een goedkope Initech van de decatlon, ca. €55. Deze hebben ze in drie lengtes voor drie klassen lichaamslengte. Staat hier rechts op de verpakking (wel moeilijk leesbaar):
Afbeelding
Tussen 1.35 en 1.55m 66" - Tussen 1.55 en 1.75 68" en boven de 1.75 70". Dit zal boogspecifiek zijn en of deze regel opgaat voor andere bogen weet ik niet. Mss geeft het je wel een richting.

Afhankelijk van de ontwikkeling/conditie van je rug- en armspieren kan je een voor een lichtere of zwaardere trekkracht kiezen. Doorgaans wordt geadviseerd niet te zwaar te starten. Maar 20lb is wel erg licht. Een volwassene zou mijn inziens zeker met 25 - 30lb kunnen starten.

Kijk ook naar je oogdominantie om mee te bepalen of je een links- of rechtshandige schutter bent. Bij de meerderheid is het rechteroog dominant, maar je weet maar nooit.
Laatst gewijzigd door CommonZense op 02 apr 2015, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Samick polaris

Bericht door Meatloaf »

wij geburiken bij ons op de club samick polaris bogen voor nieuwelingen. om te leren zijn het zeker goede bogen!!
30 pond is voor een volwassen kerel wel redelijk goed om te starten.
de ideale startlengte is 66 of 68 inch. tenzij je 2 meter nogwat bent, dan zou ik de 70" adviseren ;)

ik zou ook naar een club in de buurt gaan om daar wat lessen te nemen. elke club heeft wel oefenboogjes, je krijgt direct goede uitleg over hoe het moet, en je kan verschillende trekgewichten proberen voor wat bij jou prettig is.


Gebruikersavatar
woudloper
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:01
Locatie: kop van Overijssel

Re: Samick polaris

Bericht door woudloper »

Hoi,

Bedankt voor de reactie's,

Die boog van decatlon lijkt mij ook een goede begin boog, alleen ik zou graag voor een boog gaan waarbij ik de latten ( heten deze zo? )  Zou kunnen veranderen naar een ander trekgewicht als dat nodig mocht zijn. ( zwaarder of lichter)

Ik ben dan denk ik een 70 inch nodig wat ik ben 2 meter nog wat  ;D

Ik zag ook mooie bogen staan van de merken Core en Ragim, ik heb nog nooit van deze merken gehoord, maar zijn deze kwalitatief ook oke?

En nog een vraag, pijlen... glasfiber, hout, alu, of carbon? En hoeveel is aan te raden?


Met vriendelijke groet,  Woudloper


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Samick polaris

Bericht door CommonZense »

Ik denk dat je het beste een keer op Meatloaf zijn advies ingaat en een keer ergens aan wat gaat bogen trekken bij een club of een boogsportwinkel. Zeker als je al weet dat je je boog wil kunnen upgraden. Dan kan je goed advies inwinnen over de 'optimele' specs van de boog versus je lichaam. Een beetje goed uitgeruste winkel heeft ook instapmodellen en je kan direct zien/ vragen wat de opties zijn.

Wat pijlen betreft, dat is weer een verhaal apart. Het is iig belangrijk dat je peilen lang genoeg zijn voor je trekafstand  ;D Ik heb goedkope houten liggen en iets duurdere carbon pijlen. Voor in te tuin schiet ik met beide met evenveel plezier. Wil je afstanden of in clubverband gaan schieten dan kan het een ander verhaal zijn. Dan heb je de maken met de stijfheid en gewicht van je pijlen vs het pondage van je boog. Hier staat wat theorie.

Tibi had een mooie prent op zijn GSM staan, maar die kan ik online nergens terug vinden. Komt ongeveer neer op dit:
Afbeelding


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: Samick polaris

Bericht door ewoodie »

Hoi,

Ik zou ook  eerst bij een club gaan kijken, wat wil je schieten? Olympisch, barebow of Instinctief,
en met een paar lessen kom je veel verder dan, voor je zelf een foute techniek aanleren. ECHT WAAR ! ( ik kan het weten  :-[ )

Bogen? bij Europe Archery heb je een complete boog voor 70 euro en extra lossen latten voor 30 euro. ( Ragim Matrix)
Het is en het blijft natuurlijk erg leuk om zelf een boog te hebben ;-)

Voor buiten een beetje te klooien zou ik Gold tip Traditional pijlen bestellen, zijn rond de 9 euro per stuk,
best wel duur  maar gaan 30  x langer mee dan houten pijlen, moet je ze natuurlijk NIET kwijt schieten.
Maar een pijlenvangen kan je gratis maken , van oude kleren in een kartonnen doos.
Of van stapel  lagen karton waar je NIET dwars door schiet, maarin de lengte.

Van Elmar Sport is er een boekje BOOGSCHIETEN ( geweest)  van Repping met veel goede informatie.

Mocht je gewoon voor je zelf een beetje schieten, kijk ook bij mijn toppic:
Beginnen met instinctief boogschieten, zorg voor een goede start!
Ik stuur je graag wat info.
Laatst gewijzigd door ewoodie op 02 apr 2015, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Samick polaris

Bericht door Meatloaf »

ragim is ook goed merk, zijn weinig slechte merken te vinden. lengte is voornamelijk omdat je hem verder uit trekt. ik ken ook een gast van 2.10 meter die een 62" boog heeft, kan makkelijk maar voor oefenen is langer nog net iets beter, minder kans op fouten.

qua pijlen, sterk afhankelijk wat je op gaat schieten. fiberglass raad ik af, ik zou voor carbon of aluminium gaan, met carbon een grotere voorkeur ivm sterkte(alu buigt als het verkeerd tegen een boom aankomt). volle lenge raad ik zeker aan! als je 2.nogwat bent trek je te korte pijlen al snel van de oplegger af, wat gevaarlijk kan zijn voor omstanders.
het  tunen zoals commonsenze beschrijft is voor als je wat gevorderd bent. als je begint is je techniek doorgaans nog niet goed genoeg om hier effectief mee aan de gang te gaan.
in een goede bogenwinkel kunnen ze je ook goed helpen met pijlen.


Gebruikersavatar
woudloper
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:01
Locatie: kop van Overijssel

Re: Samick polaris

Bericht door woudloper »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie's,

Het lijkt mij ook beter om in de zomervakantie wanneer ik wat meer tijd heb eens bij een handboog club of winkel waar je ze kunt uittesten en vasthouden langs te gaan.


Met vriendelijke groet,

Woudloper


Plaats reactie