Luchtbuks...

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Aloha ^-^

Even onder 'schutterstechnieken'. Denk ik...
Al een tijdtje boogschietend ben ik mijn schuttershorizon wat aan het verdiepen van boog naar luchtbuks.
Zijn er hier ook luchtbuksschutters met advies voor bukskeuze aan de beginner. Wel iets van ervaring van groepjes schieten op .177.

Ik snap inmiddels de pellet-, richtkijker- en kaliberkeuze, dat voelt wel logisch. Maar dan... Met welke buks heb ik een goeie prijs kwaliteit aankoop rond of onder de driehonderd euries.... .22/5,5


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Luchtbuks...

Bericht door MichelVH »

Bij scouting hebben we 2 van deze:

http://www.wingsdump.nl/schietsport/luc ... t-pompbuks

Ze zijn prima om mee te beginnen, denk ik.
ze schieten niet ontzettend krachtig, dus jagen weet ik niet of dat kan.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Dank je Michiel.

Even voor de duidelijkheid, het is niet voor de jacht bedoelt. Puur exercitie en sport.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Luchtbuks...

Bericht door MichelVH »

CommonZense schreef:Dank je Michiel.

Even voor de duidelijkheid, het is niet voor de jacht bedoelt. Puur exercitie en sport.
Ok, dan is dit een prima model denk ik, schiet aardig precies. Wat wel scheelt is om niet de allergoedkoopste ammo te kopen, geloof ik.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Luchtbuks...

Bericht door Roely »

Ik heb een Weihrauch ( onder spanner) een Diana (knikloop, met verzwaarde veer) en een crossman ( gas). Ik schiet zo'n 33 jaar.

Een Diana haal je niet denk voor dat geld, een crossman is lang niet zo zuiver naar mijn mening blijft over een Weihrauch.
Maar ik ben ouderwets, vrienden van mij laten die merken wat meer los dan ik. Een pomp buks schiet over het algemeen een stuk harder in die prijsklasse, echter niet zo zuiver. Ik zou voor dat geld een tweedehandse kopen, zonder demper!, dan is er keuze genoeg.
( merk is echt iets persoonlijks , ik speel gitaar en mijn vrienden zweren bij een fender en ik zelf Gibson, dat is met wapens nog veel erger)


Waar je op moet letten is vrij simpel, zorg dat je een lange getrokken loop hebt. Dus als je een keuze moet maken kies altijd de langste.
waar je op kunt letten is of je de korrel kunt verwisselen en of de trekker gevoeligheid instelbaar is. Maar met die goedkope kijkers van tegenwoordig zal je toch wel met een kijker eindigen. ( hoewel ikzelf zo onder de 25 meter het liefst met een sportvizier schiet, dan heb je/ik geen last van kijker fouten)

Dan zou ik de 5.5 mm niet kiezen omdat daar niet veel keuze is voor kogeltjes bij de gemiddelde winkel. ( en in mijn tijd mochten die niet meer)
Kogeltjes zijn de belangrijkste keuze voor het zuiver schieten, ongeacht welke buks je kiest. Ikzelf stel mijn vizier met dure gladde wedstrijdkogeltjes welke per stuk in foam zijn verpakt ( 50 stuks per laagje foam) En schiet verder met van alles. Longdistance voor de afstand , high impact om stukken hout in de rondte te laten vliegen/jacht en stalen kogeltjes die schieten ook lekker hard en vrij zuiver/jacht enz. Ronde kogeltjes moet je nooit kiezen die schieten alle kanten uit. Leuke tip .. ik schiet vaak op knal patronen die ik in een plankje verwerk. Dan hoor je tenminste als je raak schiet ^-^ en bijvoorbeeld op 50 meter op een leeg koekblik ook leuk.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Luchtbuks...

Bericht door b2b »

Tegenwoordig hebben de schietverenigingen ook lucht in het assortiment, misschien kun je je daar als 'gastschutter' laten informeren en evt hebben ze nog iets tweedehands in het assortiment.
Kun je ze direct uitproberen.
Succes.

gr
Cees


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Luchtbuks...

Bericht door Waidmann »

Ik beaam het verhaal van Roely, met een Weihrauch kun je niet mis gaan. Als je een vizier erop wil, neem er dan een die voor luchtbuksen (met veer) geschikt is. Met name buksen met een veer geven nog een redelijke klap op de kijker, niet elke kijker kan daar langdurig mee om gaan.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Luchtbuks...

Bericht door Alder »

Roely, je noemt Diana, en dat je dat niet haalt voor dat geld, interessant.
Ik heb geen kijk op buksen, geen ervaring mee. Wel zag ik van de week bij een kringloop een luchtbuks, dus ik dacht leuk, even proberen. Ik dacht dat er model 250 op stond, maar nu ik op internet zoek blijkt 25D een model te zijn, dus dat zal het wel geweest zijn.
Hij vroeg er 45 euro voor, dus toen heb ik hem netjes teruggelegd, want ik heb geen idee wat de kwaliteit van zo'n ding is. Maar als Bas (of iemand anders) dit interessant vindt kan ik hem ophalen natuurlijk.


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door Bennie »

Ha, daar heb ik eens mee geschoten. Hele oude buks, maar nog erg zuiver.. enkel de trekker was niet helemaal betrouwbaar..

Zelf een paar jaar met een Gamo black shadow geschoten. Leuk beginners buksje, best zuiver. De scoop heb ik er direct afgehaald, puur op de korrel.

En toen kwamen de kids en heb ik de buks weg gedaan ;D


dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: Luchtbuks...

Bericht door dreetje »

op dit moment is er genoeg keuze in de buks wereld ik zou met jouw budget gaan voor een gamo en dan het beste 4.5 cal als je gegroepeerd wilt schieten neem er een met de minste terugslag ivm stukslaan kruishaar in het vizier(je zou kunnen kijken voor een gaspiston ipv veer)
ik denk dat je voor dat geld eens moet kijken voor de gamo wisper of vampyre goed geprijsd en volledig setje .
hier twee adressen voor je waar ik goede ervaring mee heb:https://www.shogun.nl/ en https://www.db-schietsport.nl/nl/ geven ook goed advies!!
zelf schiet ik wat zwaarder 5.5 en 6.35 allebij met perslucht(pcp) brocock en hatsan ivm jacht


dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: Luchtbuks...

Bericht door dreetje »

op dit moment is er genoeg keuze in de buks wereld ik zou met jouw budget gaan voor een gamo en dan het beste 4.5 cal als je gegroepeerd wilt schieten neem er een met de minste terugslag ivm stukslaan kruishaar in het vizier(je zou kunnen kijken voor een gaspiston ipv veer)
ik denk dat je voor dat geld eens moet kijken voor de gamo wisper of vampyre goed geprijsd en volledig setje .
hier twee adressen voor je waar ik goede ervaring mee heb:https://www.shogun.nl/ en https://www.db-schietsport.nl/nl/ geven ook goed advies!!
zelf schiet ik wat zwaarder 5.5 en 6.35 allebij met perslucht(pcp) brocock en hatsan ivm jacht


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Fijne reacties mensen. Dank jullie.

Het is een Gamo Black fusion .22 geworden, 29J met separaat een instap richtkijker van Hawke, mildot 9 X 40 volgens mij. Maar mss dat ik die nog inruil maandag of dinsdag tegen een andere variant.

De diana's en weihrauch waren over budget. Eerst eens kijken of ik hiermee verder wil alvorens er 5 - 600 euries in te steken. Maar wat een kwaliteit. Perslucht viel helemaal buiten het budget.

Op kantoor een lege ruimte ingericht tot een 15-20m schietbaan. Goede reden om af en toe eens te pauzeren.
Buiten nog ruimte voor een 25-40m baan. Grote kans dat ik dit weekend nog wat ga werken dus...

Aankomende weken wat verder inlezen op schutters technieken en op het maken van een bipod. Ik ben erg blij hiermee te zijn gestart.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Luchtbuks...

Bericht door Roely »

Als je er niet mee op pad gaat zou ik een erwtenzak nemen ipv een bipod.

@ Alder, de .25d is een junior buks al snel 40 jaar oud denk, niets mis mee en daar kun je alle onderdelen met gemak voor krijgen nog steeds. Dat was iets geweest voor de kids van Bennie. :P


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door Bennie »

;D ;D denk dat 2 meisjes van 1 en 3 jaar samen met een buks, geen goede combinatie is. Altans, NOG niet ^-^


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Luchtbuks...

Bericht door Waidmann »

CommonZense schreef:Fijne reacties mensen. Dank jullie.

Het is een Gamo Black fusion .22 geworden, 29J met separaat een instap richtkijker van Hawke, mildot 9 X 40 volgens mij. Maar mss dat ik die nog inruil maandag of dinsdag tegen een andere variant.
Leuk om te horen dat je iets passend hebt! Hawke maakt prima richtkijkers, op mijn vuurwapens heb ik ze ook zitten. Ik gok dat het een 3-9x40 vizier is. Dat is prima waarvoor je het wil gebruiker, ik kan je aanraden om zoveel mogelijk met kleine vergroting te schieten, dat voorkomt dat je onnodig gaat corrigeren. Als je het uitprobeert merk je het verschil vanzelf :)


Plaats reactie