Luchtbuks...

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Luchtbuks...

Bericht door MichelVH »

CommonZense schreef: Het is een Gamo Black fusion .22 geworden, 29J met separaat een instap richtkijker van Hawke, mildot 9 X 40 volgens mij.

Op kantoor een lege ruimte ingericht tot een 15-20m schietbaan. Goede reden om af en toe eens te pauzeren.
Buiten nog ruimte voor een 25-40m baan. Grote kans dat ik dit weekend nog wat ga werken dus...

Aankomende weken wat verder inlezen op schutters technieken en op het maken van een bipod. Ik ben erg blij hiermee te zijn gestart.
Filmpje? :-)


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door Dabberty »

Beetje laat, maar sinds afgelopen zomer heb ik een Slavia 631 LUX, 4.5 mm met een bsa scope.
Krachtig ding voor recreationeel schieten maar ook jacht op hazen bijvoorbeeld.
Erg leuk speelgoed :-)

Afbeelding


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Roely schreef:Als je er niet mee op pad gaat zou ik een erwtenzak nemen ipv een bipod.
Goed punt, thanks. Zandzakken had ik ook al gezien. Momenteel gebruik ik een stevige doos op zijn kant.
Waidmann schreef:Ik gok dat het een 3-9x40 vizier is. Dat is prima waarvoor je het wil gebruiker, ik kan je aanraden om zoveel mogelijk met kleine vergroting te schieten, dat voorkomt dat je onnodig gaat corrigeren. Als je het uitprobeert merk je het verschil vanzelf :)
Op 16m is er ook geen scherpte bij een vergroting van 9x. Maar ik neem het mee. Heb nu voor al op 4-5x geschoten binnen en buiten op ca. 40m met 9x. Dat is wel erg tof op met die mildot en de wind te spelen...
Scono! schreef:Filmpje? :-)
ok ;) https://youtu.be/RFGYp6rrLQI
Niet bijster informatief, maar voor het idee. Mss dat ik hem later weer verwijder. Loopt de doelstelling van m'n kanaal wat mis; draagt niet veel bij namelijk... ???
Dabberty schreef:Beetje laat, maar sinds afgelopen zomer heb ik een Slavia 631 LUX, 4.5 mm met een bsa scope.[/img]
Nog niet van gehoord, maar ik ben dan ook bijzonder nieuw in dit veld. Eng idee wat deze aan Joule levert, of mondingssnelheid. Ik begrijp namelijk steeds dat je voor konijnen, duiven, ratten e.d. het beste met een 5.5mm schiet, omdat deze meer energie overbrengt bij impact ondanks de lagere snelheid.

Morgen ga ik nog naar een occasie Diana kijken. Een 4.5mm, meer weet ik nog niet. De loop schijnt wat krom te zijn, maar als ik het goed begrijp zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar. Wel duur zeg die dingen, maar erg mooie build. Kan dus wel eens een leuk restauratieprojectje worden voor de aankomende 6mnd. En dan heb ik weihrauch hw97k in m'n handen gehad. Pff... :o


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door Dabberty »

Geen idee over joule, wel dit gevonden:
- Caliber (rate of twist) 4,5 mm (15,7")
- Stock beech
- Sights adjustable
- Overall length 1160 mm
- Barrel length 530 mm
- Height 204 mm
- Width 42 mm
- Weight 3,1 kg
- Barrel broached
- Muzzle velocity v1 170 m/s


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Luchtbuks...

Bericht door MichelVH »

Leuk filmpje :-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Luchtbuks...

Bericht door Tim »

Hey Cs,

Waarom schiet je zo snel achter elkaar?

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Luchtbuks...

Bericht door Martin Outdoors »

Aan het groepje te zien hapert er inderdaad nog wat aan je Sraa, Schiethouding, richten, ademhalen , afdrukken.
Als je met een richtmiddel zoals een scope schiet en 1 van deze dingen geen aandacht geeft krijg je geen mooi groepje maar afwijkende inslagen zoals op je filmpje.

Als ik mijn bescheiden mening mag geven, je rukt aan de trekker daardoor komen je schoten soms links of rechts van het hoofdgroepje, je richt niet na= dus na het schot een seconde of 2 gericht blijven dan beweeg je niet te snel na het schot want men beweegt meestal zonder narichten onbewust al tijdens het schot,
Met in en uit ademen moet je een nulpunt zien te vinden , bijvoorbeeld adem vast houden op een moment dat je niet in ademnood komt zodat je gaat bewegen,doe je dat niet komen je schoten hoger of lager af.

Kortom als je je Schiethouding richten ademhaling en afdrukken elke keer hetzelfde doet krijg je een mooi groepje
Moet ik er wel bij zeggen dat je redelijk goed in de richting zit op 20 meter.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ik wil je absoluut niet afkraken of zo maar ik knal af en toe nog wel eens en bij mij en de maten werkt dit ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door Bennie »

Mooi filmpje. Inderdaad mooi resultaat. En wat Zandhaas al zegt, SRAA.. dan nog moet je wel een prettige trekker hebben.. maar daar leer je gauw genoeg mee omgaan.. 't is net een vrouw ;-) even aankijken, goed luisteren, en je leert er vanzelf mee om te gaan ;D


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Carpy schreef:Hey Cs, Waarom schiet je zo snel achter elkaar? Carpy
Oei... 2 opties hier :o :
1. Voor als dat een serieuze vraag is, dit is ge-edit, anders zou het filmpje bijna 12minuten duren... Het is immers een knikbuks.
2. Voor als dit geen serieuze vraag, ... hueh... Tja. Geen idee... kort lontje zeker.
Zandhaas schreef:Aan het groepje te zien hapert er inderdaad nog wat aan je Sraa, Schiethouding, richten, ademhalen , afdrukken. Als je met een richtmiddel zoals een scope schiet en 1 van deze dingen geen aandacht geeft krijg je geen mooi groepje maar afwijkende inslagen zoals op je filmpje.
Die moest ik even googlen: SRAAN... Goede tip. En kwam nog een andere site tegen met toch wel waardevolle documentatie.
Zandhaas schreef:Als ik mijn bescheiden mening mag geven, je rukt aan de trekker daardoor komen je schoten soms links of rechts van het hoofdgroepje, je richt niet na= dus na het schot een seconde of 2 gericht blijven dan beweeg je niet te snel na het schot want men beweegt meestal zonder narichten onbewust al tijdens het schot, met in en uit ademen moet je een nulpunt zien te vinden , bijvoorbeeld adem vast houden op een moment dat je niet in ademnood komt zodat je gaat bewegen,doe je dat niet komen je schoten hoger of lager af.
Thanks. Goede feedback. Ik ben beginnen narichten en ben met de trekker bezig. Ik merk dat ik de trekker bedien zoals m'n gaspedaal wanneer zonder schoenen rij. Met m'n grote teen bedien ik de gaspedaal op het puntje ervan. Ofwel het puntje van m'n vinger bedient het het einde van de trekker. Leer ik mezelf nu iets verkeerd aan, of is maakt dat niet veel uit?
Het nulpunt heb ik gevonden op het moment dat ik mijn longen heb leeg geademd. Dan ben ik spanningsloos en dat kan ik goed volhouden.
Bennie schreef:Mooi filmpje. Inderdaad mooi resultaat. En wat Zandhaas al zegt, SRAA.. dan nog moet je wel een prettige trekker hebben.
Thanks. En ja die trekker. Het is een SAT trekker van GAMO, dus valt nog iets te winnen. Daar ga ik nu even mee spelen, heb nu toch geen concentratie meer voor m'n werk. Komt vanavond wel weer.... denk ik ;)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Luchtbuks...

Bericht door Martin Outdoors »

Ik denk dat je goed op weg bent ^-^
Ik hou meestal iets lucht in de longen, je kan proberen om door je scope te kijken en in je schiethouding rustig in en uit ademen .
Je kan dan evt boven of onder het doel aanrichten lucht uit ademen totdat je richtmerk precies op het doel zit en dan lucht vast houden.

Op deze manier kun je ook zien of je tijdens het ademen goed in je schiethouding zit want goed is als je omhoog en naar beneden beweegt zonder schuin naar links of rechts te bewegen , gebeurt dat wel dan evt je schiet houding aanpassen en opnieuw het riedeltje uitvoeren.

Dat je je vingertop gebruikt is persoonlijk, dat zit wel goed , ik leg de trekker meestal in de knik van mijn eerste vingerkootje zodat de trekker altijd op de zelfde plek ligt maar goed dat is persoonlijk, belangrijk is dat je als je een groepje schiet je vinger altijd op de zelfde plek legt en je de druk zo opbouwt dat je eigenlijk het schot niet verwacht maar dat je denkt "hey pang" en dat je al afgedrukt hebt.

Succes ! ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Luchtbuks...

Bericht door Alder »

Ik begin door dit topic nu toch te twijfelen of ik niet weer terug ga naar de kringloop voor die oude Diana... Misschien dat ik nog iets van de prijs af kan krijgen. Ik verwacht niet dat ik hem heel vaak ga gebruiken, dus vind het zonde om er veel voor te betalen.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Luchtbuks...

Bericht door Roely »

@ Alder , Waarschijnlijk ligt ie er niet meer. Om het geld hoef je het niet te laten toch.
@ commonZense , een kromme loop kun je over het algemeen gewoon laten richten, of zelf tussen de bankschroef koud recht trekken.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

1456935299563-820900776.jpg
1456935299563-820900776.jpg (362.52 KiB) 6600 keer bekeken
Dag Roely, dat ga ik eens uitzoeken. Thanks voor de tip.

Deze morgen even langs de winkel gereden met wat oude sokken om zakken popcorn maïs te kopen. Beter dan de doos die ik eerst als steun gebruikte....


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door Bennie »

Ah.. gamo.. met de afjustable schokabsorberende kolf..

Mis mijn buks!


Gebruikersavatar
godfried
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2013, 10:03

Re: Luchtbuks...

Bericht door godfried »

Voor de mensen die na het lezen van al dit leuks ook een buks willen hebben, ben wat aan het uitdunnen, heb nog een leuke instapper te koop staan.

Advertentie staat op een ander leuk forum: http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=101585

Benjamin gasram knikloop, rond de 25 joule, 4,5 incl kijker voor 200 euro.


Plaats reactie