Luchtbuks...

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Bennie schreef:Ah.. gamo.. met de afjustable schokabsorberende kolf. Mis mijn buks!
Daar heb ik eigenlijk nog niks mee gedaan. Ben vooral op m'n groepjes aan het werk en merk dat ik iets met m'n wang op de kolf moet doen. Wanneer ik door onder een andere hoek door de richtkijker kijk geeft m'n mildot een andere plaats aan op de kaart. Als daar nog tips voor zijn... Shoot...


Gebruikersavatar
godfried
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2013, 10:03

Re: Luchtbuks...

Bericht door godfried »

Wat je beschrijft is paralaxfout.

Zoek maar eens op luchtbuks.net op paralaxfout
zijn boeken vol over geschreven.

wisselt per kijker, of je je kijker op de goede afstand in kan stellen (er zijn ook kijkers die vast op 1 afstand paralaxvrij zijn)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Luchtbuks...

Bericht door Roely »

Parallax is het principe.
Volgens mij is dit in gewoon nederlands een gebruikers fout. Ik noem het kijker-fout zelf. Of bij andere metingen een afleesfout.

Je kunt namelijk ook schuin door de kijker heen kijken. Daar ligt het grote probleem.
De oplossing is simpel je moet namelijk eerst zorgen dat je recht door de kijker heen kijkt en dan pas richten.

Hoe zie je dit : Door te zorgen dat je de binnen rand van de kijker als een egale ronde cirkel ziet. Dan weet je zeker dat je er recht doorheen kijkt.


Uhm in het kort: als de randen aan de zijkant dikker lijken dan de boven en onderkant kijk je horizontaal schuin door de kijker , als de randen boven en onder dikker lijken dan de zijranden kijk je verticaal schuin door de kijker enz. Als je dit overdreven uitvoert weet je precies wat ik bedoel, nu de finesse nog. En inderdaad met de juiste afstand oog tot kijker verklein je de marge.


Gebruikersavatar
godfried
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2013, 10:03

Re: Luchtbuks...

Bericht door godfried »

als het niet om wedstrijden gaat kan je er ook een hulpmiddel voor gebruiken.

http://thebarnshop.co.uk/product/accuco ... lax-error/

Bij HFT wedstrijden zijn deze niet toegestaan.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Luchtbuks...

Bericht door Martin Outdoors »

Tja , als je een Aimpoint met red dot er op schroeft verwaarloos je die parallax-fout .
Dan kun je op allerlei manieren door de Aimpoint kijken maar je zult treffen als je de dot op het doel houd(mits goed ingeschoten natuurlijk) , zelfs het wapen ondersteboven houden maakt niet uit en boek je treffers , maar goed dan ben je niet met precisie aan het schieten en volgens mij was dat wel de bedoeling toch?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Goede info allemaal. Ik ben inmiddels op de hoogte van en ingelezen op de parallax-fout, inderdaad een niet correcte aflezing door de gebruiker.
Maandag ga ik kijken naar occasie AO lens. Eens zien of dat hout snijdt... en zo niet iig geen hopen met geld over de balk.

Die AccuCover Rifle Scope moet ik me eens in verdiepen, doorgaans is voorkomen beter dan genezen, dus dat houdt mij wat tegen.
En ja, precisie schieten ligt inderdaad in het verschiet. Rond de zomer een bierdopje op 35m perforeren zou fantastisch zijn... ^-^


Hurbie
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2016, 15:17

Re: Luchtbuks...

Bericht door Hurbie »

Het probleem zit hem voor het grootste deel in het feit dat geweerkijkers bijna allemaal paralax vrij zijn op 100 meter , bij sommige modellen kun je de paralax afstellen door een draaiknop op de juiste schietafstand te draaien .

Eigenlijk moet je dus een kijker hebben die de paralax op 25 of 50 meter heeft, ik zou zo niet eens weten of die te koop zijn.

Wat enorm scheelt is de vergroting terugdraaien op de kleinste waarde, hoe groter de vergroting hoe erger het effect word.

Verder zoals vermeld dien je precies recht door de kijker te kijken ( de randen moeten dus overal even dik lijken).

En vergeet niet dat een kijker voor het eerste gebruik afgesteld dient te zijn op jouw ogen !!! Dit word bijna altijd vergeten !!
Dat doe je als volgt, bij een egale lucht (helder blauw of gelijkmatig bewolkt) kijk je door je kijker naar de lucht, zonder je ogen te focussen dient je draadkruis nu helder, scherp en pikzwart te zijn. Door de achterste ring (het oculair) te verdraaien kun je dit op jouw ogen afstellen, kijk niet te lang door je kijker naar de lucht want dan gaan je ogen weer focussen op het eventueel niet scherpe draadkruis, dus regelmatig oogje dicht en weer open.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Hurbie schreef:Eigenlijk moet je dus een kijker hebben die de paralax op 25 of 50 meter heeft, ik zou zo niet eens weten of die te koop zijn.
Dat staat idd nooit bij niet-AO kijkers vermeldt...

Vandaag toch nog een mooie kaart geschoten met de tips van hier over hoe correct door de kijker te kijken. Ik ben op de grond gaan liggen met de buks op m'n popcornmais-zakken in artillerie houding. Op zo'n ca 18m. Met wat rekenen de kijker achteraf twee clicks naar beneden afgesteld. Morgen eens zien of ik zo het groepje naar beneden krijg...
IMG_20160303_202519.JPG
IMG_20160303_202519.JPG (324.33 KiB) 7535 keer bekeken
Die beschadigingen onder op de kaart zijn terugkerend lood. Dat vloog me soms om de oren. Kwam dus na impact gewoon weer 18m terugevlogen... Morgen dus m'n veiligheidsbril mee naar m'n werk nemen. ^-^


Gebruikersavatar
godfried
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2013, 10:03

Re: Luchtbuks...

Bericht door godfried »

Hurbie schreef:Het probleem zit hem voor het grootste deel in het feit dat geweerkijkers bijna allemaal paralax vrij zijn op 100 meter , bij sommige modellen kun je de paralax afstellen door een draaiknop op de juiste schietafstand te draaien .

Eigenlijk moet je dus een kijker hebben die de paralax op 25 of 50 meter heeft, ik zou zo niet eens weten of die te koop zijn.
Kijkers zonder AO of side focus hebben een vaste afstand waarop ze parallax vrij zijn. Kijkers met AO of SF kun je eenvoudig verstellen.
Kijkers met vaste parallax kunnen soms ook versteld worden, maar dan moet je ze wel open schroeven.

Hier wat uitleg: http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=16420


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Luchtbuks...

Bericht door Roely »

Een stuk pu/styreen schuim of extra stuk karton in je kogelvanger dat houd de meeste kogeltjes ook in je kastje. Goed geschoten btw ..Respect


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Voor wie geïnteresseerd is, ik heb mijn setje (Gamo Black Fusion (gasram) 29J, 5,5mm met, Hawke Vantage 3-9x50) te koop gezet op luchtbuks.net. Morgen ga ik bij iemand een occasie Weihrauch HW80 ophalen :)


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Afgelopen februari m'n eerste buks gekocht. Inmiddels heb ik meer dan dat ik op een hand kan tellen. Wat leuk om daar aan te sleutelen.

M'n laatste aanwinst van afgelopen week is een Diana model 50, een onderspanner in 4,5mm uit 1980 via ruil verkregen. Die staat nu naast een Diana mod.25, mod.25D, een Bavaria (BSF) 30, Weihrauch HW97k en een HW80 in 5,5mm.
Met de 97 heb ik een maand geleden m'n eerste wedstrijd geschoten. Wat een leuk spelletje.

Nu ik wat meer bekend met met het luchtbukswereldje en dit topic teruglees heb ik toch wel wat geleerd op die 6mnd. Enkele mensen hebben dit in voorgaande berichten al gepost, maar wie schiet er hier nog met windbuksen en wat heb je staan (op zolder)?
En Alder, heb je die Diana nog bij de kringloop kunnen scoren?


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Luchtbuks...

Bericht door Gobert »

Is er eigenlijk een lijstje te maken met goed/beter/best? Zeg maar de skoda en de RR onder luchtbuksen.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Luchtbuks...

Bericht door CommonZense »

Gobert schreef:Is er eigenlijk een lijstje te maken met goed/beter/best? Zeg maar de skoda en de RR onder luchtbuksen.
Ik denk het beste per prijsklasse tot 250-300, tot 500, tot 800 en dan stap je over naar pcp en moet je de sport wel erg serieus willen beoefenen want dan kan je het zo gek maken als je wilt. Vooral omdat je dan verschillende randaccessoires gaat moeten aanschaffen. Voor je het weet is het hek van de dam.

Ik heb een buks nieuw gekocht en de rest via ruil of tweedehands verkregen. Dat scheelt 30-35% of soms zelfs meer op de nieuwwaarde. Vrijwel alle onderdelen zijn na te bestellen, dus je kan van een oud buksje van €50-€100 een heel leuk ding maken dat lekker schiet in de tuin. Je kan de kolf en de actie en loop vaak in mooie staat herstellen met wat geduld. Binnenwerk dus ook. Zo heb ik voor €50 een opknappertje gekocht dat nu staat te stralen van plezier wanneer papa en de kids er mee aan het schieten zijn.

Als je een site als db-schietsport of metura bekijkt zie je het aanbod aan buksen. Of schneider-sportwaffen.de.
Je kan met aanpassingen van de veer, de piston, de zuigerseal, de trekker e.d. je buks 'tunen'. Je maakt het zo gek als je zelf wilt of nodig acht om beter te schieten.

Uiteindelijk, zo ervaar ik het, kan een goede schutter met een 'Dacia' beter schieten dan een slechte schutter met een 'Mazda'. En of je nu liever een skoda of een Dacia rijdt, of een Mazda of een Toyota, dat is een kwestie van smaak en van wat je gewend bent. Kan je oeverloos over bakkeleien, en dat gebeurt ook...

Als het op een RR aankomt, liggen de verschillen dichter op elkaar. Alleen niet iedereen kan wil of zich zo'n aankoop permitteren.


Gebruikersavatar
godfried
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2013, 10:03

Re: Luchtbuks...

Bericht door godfried »

Gobert schreef:Is er eigenlijk een lijstje te maken met goed/beter/best? Zeg maar de skoda en de RR onder luchtbuksen.
Dat hangt een beetje af van welk doel de buks heeft.
Immers met een F1 kan je niet door het terrein rijden en met een LaRo doe je weinig op een racecircuit ;-)

Zo ook met luchtbuksen.
Je kan onderscheid maken in kracht (7.5 joule voor KNSA wedstrijden 10m, 16J voor FT/HFT wedstrijden en "vrij" voor alle andere zaken)
Dan nog het verschil in kaliber en munitie (4,5mm pellet, 5,5mm pellet, sollids etc)
En dan nog het onderscheid tussen veer en pcp.

Over het algemeen zitten de Engelse en Duitse buksen in het hogere segment.
Als je alles over luchtbuksen te weten wilt komen, kom een keer kijken op een schietdag van het NFTI: http://www.sv-nfti.nl/


Plaats reactie