Compoound kruisboog en scope

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Hallo,

Ik heb me rot gezocht naar een kruisboog forum maar helaas.
Voor geweren en gewoon pijl en boog zat.
Afijn ik vroeg me het volgende af, ik heb een compound kruisboog gekocht en zoek er een redelijke scope bij voor wat langere afstanden.
Hij schiet "nauwkeurig" tot max 120 meter volgens de specs.
Nu wil ik graag vanaf ca 25 m tot ca 75m schieten en wil die 100 m ook wel eens proberen.
Maar tijdens het zoeken naar een scope bots je al gauw tegen dingen aan.
Ik vroeg een verkoper die wat duurdere en betere scope's verkocht wat het beste zou zijn voor die afstanden en die kwam met deze aan:
https://www.aliexpress.com/item/3300424 ... 3e5fhNQem6

Een ander probleem is dat dit nu onderweg is:
https://www.aliexpress.com/item/3268733 ... 4c4dzSO9pc

En ik nog steeds niet weet of deze batterijen er in kunnen: Nitecore batterijen RCR123A 3,7V 2.4Wh 650 mAh nl166.
Volgens de verkoper kan het wel maar ja die kunnen amper Engels en geven vaak foute info omdat ze je niet snappen.
Op een andere site zag ik dat er 2 x een cr123a 3v batterije in moet, maar die van mij zijn exact even groot, en bijna hetzelfde.
Blaas ik de boel op met die nitecore batterijen en 1,4v te hoog of is het juist goed/kan het geen kwaad?
Die nitecores zijn immers voor dingen die veel stroom vergen zoals dit gemaakt, en kan zijn/hoop dat de lamp een soort beveiliging heeft.
Iemand die me met 1 van de 2 vragen kan helpen, of alle 2 ? :P


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door ger010 »

100 meter met een kruisboog dat is een flink stuk zeg.
Kan je inhoudelijk niet helpen vind schieten wel leuk
maar moet er wel een boem uit komen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Roel »

Honderd meter lijkt veel, maar met een 200 pond's Titan is dat zo gepiept... ;D


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Ja heb een minder en ouder model van de mijne op youtube gezien.
Daar schieten ze op ca 40/50 meter dwars door een autodeur heen en niet zo'n beetje ook, ze gaan ook als een mes door de boter door een kogelvrij vest b.v. dat doet een kogel alleen als het van een flink pistool/geweer af komt, of aangepaste kogel is. Maar ja ik zou ook liever met een machine geweer willen knallen zoals in het buitenland maar dat is hier niet te doen. En schietclubjes heb ik nu ook wel gezien hier.
Maar met een compoundboog kun je dus ook veel plezier hebben, zit toch echt een hoop kracht achter hoor en als je een goeie hebt zijn ze ook op langere afstand nog nauwkeurig. Mijn eerste pijl ging dwars door mijn oude laptop heen, dwars door het scherm gedeelte en 4 x door metaal 1 x harde schijf 2 lagen staal en een soort beugel en vervolgens in mijn "schiet doos" dus tot aan de veer in de laptop. En ook belangrijk je hoort niets, zelfs met een luchtbuks zit er nog een aardige knal in. En pijlen van mij halen net geen 500 kmp/u, dat is harder dan een luchtbuks kogel.

Heb er een hoop punten bij besteld, zijn echt zoveel varianten maar dan kun je er mee jagen, ook op vissen aan het oppervlak enz enz.
Afijn ben hem nu een beetje aan het voorbereiden op wat langere afstanden om te kijken of ik ze dan nog allemaal op dezelfde plek knal, de roos :P Alleen die betere scope moet ik dus nog kopen en en blijf me afvragen of die 1,4 volt extra de boel op blaast.

Denk dat 1-6 x 24 de beste keuze is, althans dat raad de verkoper mij aan voor afstanden van ca 20 tot 100 meter, verder ga ik niet want hoe verder je gaat des te groter de kans dat je pijl weg is. En die carbonpijlen zijn erg duur helaas.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door ger010 »

Klinkt erg enthousiast allemaal.

Hou wel rekening mee dat we hier over legale dingen posten.
Het forum is redelijk open en mensen kunnen mee lezen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Martin Outdoors »

Door een kogelvrij vest .....niet door degene die ik ken ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Ja sorry af entoe laat ik me een beetje gaan, over kogels en vuurwapens moet ik het niet hebben, of speciale pijl punten want ook daar kun je zo 3 maanden de bak voor in dus laat dat een waarschuwing zijn voor ieder die dit las en dacht ga eens kijken en er wat bestellen. Verder werd ik een beetje getriggerd :P . Maar zal er rekening mee houden voortaan. Over de kruisboog zelf mag ik wel dingen vragen toch?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Roel »

Ja hoor, waarom niet?
Dit zijn de mijne, maar die staan ergens anders ook al op het forum..
DSCF0314.JPG
DSCF0314.JPG (3.22 MiB) 4669 keer bekeken


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Martin Outdoors »

Wah mooi spulleke :D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Mismieter »

Gaaf man. Ik denk alleen dat zoiets tegen mij gebruikt gaat worden als ik daar mee thuis kom. Dan schiet ze me af haha. Maar echt. Super leuk speelgoed!


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Roel »

Speelgoed...? Ik durf en wil er niet eens op die grappige wijze...op die manier aan te denken.... :o


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door RWA1981 »

Was even druk met verjaardagen va mij en mijn ma, afijn on topic..

Ahh gelukkig ik zal en plaatje posten als ik alles heb voor mijn compound bow.
@Roel wat adviseer jij me kwa scope als je mijn wensen leest?
En waarom zijn de meeste 3-9x40 scopes goedkoper (v.a. € 50/60,-) terwijl ze een veel grotere vergroting hebben dan een 1-6 x 24 scope die weer bijna allemaal in de + € 100,- prijs cat zitten. maar belangrijkste welke scope zou voor mij het beste werken.

Heel ander onderwerp hoe kan ik het beste een soort schietdoos/target maken die mijn pijlen en punten (enigszins) heel houd?
Heb nu eerst allemaal stukken karton omwikkeld met oud beddengoed, daar heb ik zeg maar 5 panelen van in een doos gedaan ertussen zit een laag vloerbedekking (zijl). En een laag hardboard en dan een laag samengedrukte spijkerbroeken, en wat andere oude kleding, en eindig met een 22 mm mdf plaat om echt alles te beschermen. D pijl mag best een stuk in/door een target maar niet t/m de veren, die gaan dan kapot.
Ding is zo krachtig dat die pijl echt iedere keer t/m de veren er in gaat zelfs toen ik door die laptop schoot


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Roel »

@RWA1981, ik zou echt geen scope willen hebben dat batterijen nodig heeft om te functioneren.
Hou het zo simpel mogelijk. Een gewone 4 x 32 kijker levert je alles wat je nodig hebt.
Bij b.v. aanhangerstore.nl hebben ze degelijk spul voor een mooie prijs. En nee ik heb daar geen aandelen in.... ;-)
telescoop-4x32.jpg
telescoop-4x32.jpg (20.91 KiB) 4279 keer bekeken


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Kevski-Style »

Dat doet me eraan denken dat ik hier nog bladveren heb liggen van pickup trucks. Hmmmm.... ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Compoound kruisboog en scope

Bericht door Roel »

Dat opent perspectieven.... Alhoewel je de compound niet zult benaderen.... ;-)


Plaats reactie