Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Hoi, ik ben langzamerhand mijn nieuwe hobbytje weer aan het op pakken.
Gezien het feit er geen 1 pijl binnen is gekomen en ik het liefst met puur carbon schiet heb ik van die 20 inch carbon shafts gekocht.
Of te wel ik wil mijn eigen pijlen maken met dat ding maar er zitten 2 klemmen bij, 1 met een lichte bocht (neem aan om de pijl te laten draaien..), en 1 rechte. Ik neem aan dat ik het bij die rechte moet houden?
Verder vroeg ik me af met welke lijm kan ik de veren het beste op de pijl plakken, met seconde lijm (gel vorm) van b.v. Bison?

Enige minpunt is dat die knock (de knop in het machientje) voor gewone pijlen is terwijl ik er een halfmoon nock in moet hebben.
Die met lichtjes er in passen er wat beter op.
Nou ja is verder wel te doen, misschien er een klein stukje uit schuren/vijlen o.i.d. is een dikke V vorm.

Alle tips zijn welkom


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Was t fotootje vergeten.
Kun je je eigen comment's niet aanpassen?
Bijlagen
Foto machine
Foto machine
IMG_20200118_161728.jpg (2.81 MiB) 4859 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Oude.Wilg »

Foto machine IMG_20200118_161728.jpg
Is bij mij een geheel wit vlak.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Mismieter »

Dit gaat voor mij allemaal een beetje te ver. Ik heb een pijl gemaakt ooit met veren en die er gewoon aan bevestigd met dun henneptouw, aan de tak weliswaar die ik boven een houtvuur zo recht mogelijk heb gemaakt. Uiterste noodzaak ooit was een pijl met 'veren' van duct tape. Dat soort dingen waar jij mee komt heb ik totaal geen verstand van en is de ver van mn bushcraft bed show. Niet om vervelend te zijn. Maar ik denk dat je naast het bushcraft forum eens zou moeten kijken naar een forum over boogschieten en dat ze daar je vragen zeker kunnen beantwoorden. Let op! Ik zeg naast dit forum. Ik zeg niet dat je moet verhuizen. Want je berichten zijn leuk om te lezen. :-) ;-)


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Mismieter »

En je eigen tekst aanpassen kan door op het potloodje te drukken in je bericht. Succes! ;-)


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Oude.Wilg »

Mismieter schreef:D Let op! Ik zeg naast dit forum. Ik zeg niet dat je moet verhuizen. Want je berichten zijn leuk om te lezen. :-) ;-)
Ja helemaal mee eens zijn aandeeltjes zijn echt leuk om te lezen ook het werk wat er aan is verricht.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Haha, waar ik ook kom ze hebben vaak geen zinnig antwoord op mijn vragen, zo heb ik bv die vraag over die lamp laser ook op andere forums gezet.
Zelfs zo'n elektra ... groepje, vaak weten ze het gewoon domweg niet of ze doen alsof ze het weten na het lezen van een artikeltje.
Dus wat dat betreft zou ik mijn eigen platvorm moeten maken met onbeantwoordbare vragen/problemen
Maar ik kom er zelf wel achter, verder zo min mogelijk risico nemen zoals met die lamp/laser, heb er toch maar 2 x 3 v batterij ingedaan en ga die 3,7 maar niet proberen. Dat flitst heel even aan en dan pats kapotje... Zo gaat dat hier altijd..

Nou ja ik haak weer eens af, maar het is gelukt en nog zeer eenvoudig ook.
3 x aan die knop draaien en alles staat perfect, dit is mijn eerste, morgen krijg ik denk ik eindelijk inserts met schroefdraad, en die halve maan knocks/inserts (wat je helemaal achterin je pijl doet). En kan ik zelf 100% carbon pijlen maken voor een paar eurotjes, die dingen zijn puur carbon godse duur hier.
Hier mijn eerste pijltje haha, was een beetje zoals de eerste pannenkoek. Dat apparaatje stond nog niet 100% perfect ingesteld, nu wel.
IMG_20200119_214303.jpg
IMG_20200119_214303.jpg (3.45 MiB) 4821 keer bekeken


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Roel »

Ziet er goed uit man. ;-)


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Thanks, is best te doen.
Ze schieten zeer nauwkeurig 5 x geschoten met 3 pijlen en alles mooi bij elkaar en 3/4 x bijna in hetzelfde gat geschoten,
(binnen hoor meter of 15..). Dus nauwkeurig zijn ze wel, vaak genoeg geschoten maar met compoundbow is nieuw voor me, dus leren en oefenen
Maar de pijlen die ik erbij kreeg gaan het zwarte in die ik zelf heb gemaakt niet, zal wel aan het gewicht of balans liggen, alles zit bij elkaar.
Moet de scope ook nog een keer echt goed afstelen, snap alleen niet waarom ze meer naar links gaan.
Bijlagen
IMG_20200122_171239.jpg
IMG_20200122_171239.jpg (2.72 MiB) 4748 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Oude.Wilg »

Een mooi resultaat.
Welke lijm is nu voor jou doel het beste.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Sorry voor de trage reacties af en toe, heb hier 3 aquariums, een zoveelste uit de klauwen gelopen hobby.
Heb 1 echt grote dure bak me alles er op en aan, aquascapen zeg maar, maar dat is bijna scheikunde.
Gelukkig is de filter lang ingedraaid en nog nooit schoon gemaakt, (vol goede bacteriën) en zit er een auto co2 systeem op.
Dit beide, zorgt ervoor dat alles nu bijna in balans is, en de plantjes en visjes het prima doen.

Afijn ik wijk weer eens af.
Onderaan de veer zit een plat gedeelte van ca 3 mm zeg maar met heel lichte bolling.
De truuk is om echt iedere mm met GEL seconde lijm in te smeren, je pijl zit dan al in de juiste positie in dat ding.
En in zo'n klem zit weer zo'n veer dus je hoeft alleen maar die klem met magneet aan het apparaatje te te duwen.
En dan zet ik eerst de onderkant er op en duw hem dan kaarsrecht tegen de pijl 10 seonde wachten en e.v.t. wat lijm resten weg schrapen.

Lang verhaal kort gel seconde lijm en dat bijfd muurvast zitten, 2 tubetjes bij de action voor € 1,19 ;D


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Oude.Wilg »

Wat voor merk secondelijm van action heb je gebruikt.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
11E
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2012, 22:21

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door 11E »

Ik schiet longbow en de veren van mijn pijlen zitten er gewoon recht op. Nooit klachten over. Op de vereniging zitten ook mensen met pijlen voor hun recurve waar de veren zo zitten dat de pijlen gaan roteren.

Mvg
Lesley


RWA1981
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 dec 2019, 18:15

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door RWA1981 »

Even wat gezever met de douane en postnl, maar kreeg ineens een volle vracht binnen, en er komt nog meer omdat er maar niets met die disputes gebeurde.. 80 dagen zitten wachten en nu krijg ik de volle mep, dom...
@ Oude Wilg, met bison Gel seconde lijm 2 tubes kom je een heel eind, en kost niets. Koop dus niet de vloeibare.

@ 11e is dat met compound kruisboog en veel kracht?
Tussen boog schieten en compound zit een hoop verschil, ook met pijlen, je hebt als je op iets hards schiet echt 100% carbon pijlen nodig.
Heb van 3 merken al pijlen binnen gehad, van alle 3 schiet je ze na 1 of 2 x zo over midden.
Hier kwamen ze gister en eer gister ineens mee aanzetten:
Afbeelding.jpg
Afbeelding.jpg (208.57 KiB) 4593 keer bekeken


Ging ook niet helemaal eerlijk meestal krijg je na 60 dagen je geld terug en moest nu extra lang wachten i.v.m. oud en nieuw. Heb hier dik 80+ dagen op zitten wachten en kon niks. En dit had ik al zelf gekocht in de tussen tijd... Onderaan in dat netje zitten de carbon shafts ook nog eens.
IMG_20200202_164252.jpg
IMG_20200202_164252.jpg (2.57 MiB) 4593 keer bekeken
Dus ik hou het voor mij op carbon pijlen, viel me alleen op dat ze kant en klaar net zo duur zijn en vraag me dan af of er verschil in kwalietijd tussen die shaftst zit of dat ik voor de kat ...... al die dingen heb gekocht.
Afijn vind t wel leuk om ze te maken en al alles vlak bij elkaar schiet.

Huh snap niet hoe die onderste 2 foto's zijn omgedraaid, afijn lekker belangrijk.
Bijlagen
IMG_20200202_161514.jpg
IMG_20200202_161514.jpg (2.97 MiB) 4593 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Veren van pijl recht er op lijmen of met draai?

Bericht door Oude.Wilg »

Mensen wat een weelde ongelofelijk.
Ik heb met windows vergrootglas ook nog even de pijlpunten vergroot mooi man, en is alles legaal? je hoeft er geen antwoord op te geven.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie