Demontabelbare Kruisboog met scope

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen

Keuze aan wapen om voedsel te vangen

Kruisboog
15
17%
Pijl & Boog
23
26%
Sling Bow
3
3%
(Lucht)buks geweer
20
23%
Vallen en/of Strikken
27
31%
 
Totaal aantal stemmen: 88

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door HJ »

De handboog wordt binnen de Nederlandse wet niet als wapen aangemerkt. Een vergunning voor het bezit of gebruik van een handboog is dan ook niet nodig. Bij wet is het wel verboden om met een gespannen boog op de openbare weg te komen.

De wet stelt alleen ten aanzien van kruisbogen nadere regels: (artikel 2 lid 1 categorie IV onder 5e en artikel 27 lid 1) Het op de openbare weg of voor het publiek toegankelijk plaats DRAGEN van een kruisboog is verboden en wordt bestraft met een geldboete.

Onder DRAGEN dient men te begrijpen dat de (kruis)boog voor direct gebruik gereed is. Mag de boogschutter dan met zijn gewone handboog zomaar over straat lopen? Ja, tenzij door de aard of de omstandigheden waaronder dit plaats vindt, redelijkerwijze kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel bestemd was dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen (artikel 2 lid 1 categorie IV onder 7e).

Onder het "dragen" wordt verstaan; Het onverpakt en dus gebruiksklaar bij zich hebben op openbare plaatsen. Onder dragen wordt niet alleen het aan/op het lichaam dragen van een wapen bedoeld (bijvoorbeeld door middel van een holster), maar ook het onmiddellijk binnen bereik hebben van een wapen. Als bijvoorbeeld de bestuurder van een auto een wapen onverpakt in zijn dashboardkastje heeft liggen dan wordt dit aangemerkt als het 'dragen' van een wapen. Kopie van legitimatie van klant vereist i.v.m. bevestiging van leeftijd.

Mbt tot eventuele pijlpunten: Deze zijn te vinden in artikel 2, 13 lid 1 en 27 lid 1 van de Wet wapens en munitie. Uit deze artikelen blijkt dat het voorhanden hebben, (lees in bezit hebben, dus ook thuis! )vervoeren, overdragen enz. van "pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken" (artikel 2 lid I categorie I onder 5e) verboden is, en bestraft wordt met een gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden. De boogschutter die dergelijke pijlen of pijlpunten in zijn bezit heeft maakt zich dan ook schuldig aan een misdrijf.


(Deze kwam al eerder voorbij :welke-wapens-zijn-verboden)

Jagen met (kruis)boog is in Nederland sowieso verboden.

Gr HJ
Laatst gewijzigd door HJ op 29 dec 2011, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
oud deelnemer 4

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door oud deelnemer 4 »

dank je HJ, voor de verduidelijking #032#

die juridische teksten is soms net Chinees voor mij, is nu iig duidelijk


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door rjvdsluis »

[quote="HJ"]
De handboog wordt binnen de Nederlandse wet niet als wapen aangemerkt. Een vergunning voor het bezit of gebruik van een handboog is dan ook niet nodig. Bij wet is het wel verboden om met een gespannen boog op de openbare weg te komen.

(Deze kwam al eerder voorbij :welke-wapens-zijn-verboden)



Gr HJ
[/quote]



Ik heb begrepen dat als met wat voor ding dan ook op de openbare weg loopt  en de aard van de omstandigheden zodanig zijn dat het als wapen kan gezien worden het ding dan als wapen gezien wordt. Dus als ik met een gespannen boog richting gymzaal loop in de stad om deel te nemen aan een wedstrijd dan mag dat. Met een compoundboog kan dat niet anders.

Volgens Politie.nl mag je met een boog in een park schieten als anderen er maar geen last hebben.
Aard van de omstandigheden: Oefenen voor een wedstrijd, en dan is het geen wapen.
Op mensen schieten dan is het wel een wapen.

Ron sr
Laatst gewijzigd door rjvdsluis op 30 dec 2011, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.


EnKi
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 dec 2011, 09:26

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door EnKi »

HJ Schreef ;

Uit deze artikelen blijkt dat het voorhanden hebben, (lees in bezit hebben, dus ook thuis! )vervoeren, overdragen enz. van "pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken" (artikel 2 lid I categorie I onder 5e) verboden is, en bestraft wordt met een gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden.

Hoe zit het dan precies met die EESE pijlpunt? die ken je gewoon kopen  #011#

Wou er 1 kopen voor in mijn PSK, maar weet niet of dat nu wel zo goed idee is...


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door Basel »

owke dat is stukje duidelijker,
oefenen op eendjes in het park is dus toegestaan  :P ? moet wel bewegend doelwit hebben uiteraard haha !


Gebruikersavatar
Nick M
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 mar 2011, 15:13
Locatie: Haaksbergen

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door Nick M »

Haha oefenen op dieren mag dus wel zolang je er maar niet op jaagt  ;-)
Valt het park ook onder de openbare weg ? want dan mag de boog niet gespannen zijn.


Pepperana
Berichten: 1560
Lid geworden op: 25 dec 2009, 14:05
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door Pepperana »

Wat mag wel wat mag niet. Altijd die discussie :-X.

Het gaat erom hoe je er zelf tegenaan kijkt. Wil jij je altijd aan de wet houden en ook niet het randje opzoeken. Koop dan geen kruisboog etc etc.
Maak je je niet zo druk, koop er dan gewoon 1. En heb er plezier mee. Houd de politie je aan dan is het pech hebben. Maar je gaat heus de bak niet in als je hem in bezit hebt (moet er natuurlijk niet mee in het openbaar gaan lopen).
Als je hem in NL kunt kopen is het meestal wel okay.
Hetzeflde als dat pijlpuntje van ESEE gewoon kopen zou ik zeggen.

Iedereen moet zelf bepalen wat voor hun wel kan en wat voor hun niet kan/mag.
Wel is het allemaal hun eigen risicio en moeten ze zelf inschatten of ze hem veilig gebruiken.

Deze discussie is en blijft er altijd als je kijkt naar Kruisboos, Luchtbuks, Katapult, Groot mes enz.


The truth is stranger than fiction!
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door HJ »

@Pepperana:
Ik ben het met je eens. Het gaat idd om je eigen gedrag.
Mbt de opmerking: Als je hem in NL kunt kopen is het meestal wel okay. Dat is helaas niet zo. In NL kun je namelijk ook 80cc opvoersetjes kopen voor de bromfiets terwijl je die echt niet mag gebruiken.

Dat is een raar iets in onze wetgeving, bezit is verboden maar de handel niet  ???

@Enki:
Zo'n pijlpunt van ESEE: gewoon kopen. Als je jezelf normaal gedraagt zal niemand iets van dat ding merken. En als iemand iets merkt dan loop je het risico van een bekeuring. Ikzelf zie dat als een aanvaardbaar risico, een vorm van contributie voor de hobby.
Uiteraard dit soort dingen niet meenemen naar een voetbalwedstrijd of bij het stappen.

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
oud deelnemer 2

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door oud deelnemer 2 »

Laatst weer eens mogen werken in de beveiliging en toen kwamen we dit tegen bij een fouillering

http://bin.ilsemedia.nl/m/m1cyr4jwb6s2.jpg


oud deelnemer 4

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door oud deelnemer 4 »

wtf, waar moest je fouilleren dan
land van ooit ;D


oud deelnemer 2

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door oud deelnemer 2 »

nope als ik je dat vertel dan moet ik je ............
we (4 man) moesten bij een feestje komen met spoed liep daar een beetje uit de hand zullen we maar zeggen.


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door Viking »

Goeiedag, zo heet dat ding toch?


Waar had die dat ding verstopt  #useless


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door HJ »

En voor je het weet worden dit soort zaken verboden waardoor re-enactment onmogelijk wordt. En dus moeten de gewone hobby beoefenaars weer lijden door het gedrag van een enkele gestoorde.


@ Iedow: Ik weet wel een plekje bij hem waar ik hem zou willen stoppen.  >:D

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door stekker »

GOEIENDAG zeg!

Gr. Theo.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
Chevy
Berichten: 763
Lid geworden op: 21 dec 2010, 05:15
Locatie: Somewhere in the concrete jungle...

Re: Demontabelbare Kruisboog met scope

Bericht door Chevy »

[quote="iedow"]
Goeiedag, zo heet dat ding toch?


Waar had die dat ding verstopt  #useless
[/quote]

Ik heb iets beters dan foro's en ik heb iets beters dan welke kruisboog dan ook.

Deze mag ook gelijk op slot want ik heb HET gevonden.


Sling Bow Final Modification How To


Gegroet,
Chevy.
Plaats reactie