bushman bow

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

bushman bow

Bericht door pilgrimrachel »

Hallo Hallo,

Gezien de grootte van mijn moderne Recurve boog en het feit dat ik die met sommige reizen niet mee zou kunnen nemen zit ik al enige tijd na te denken over hoe het zou zijn om met een bushman bow te werken:

Afbeelding 

Iemand anders hier ervaring in? wel eens in handen gehad? enige idee welk houtsoort hiervoor geschikt is? nog andere tips?

Groet
Ray


laro-jan

Re: bushman bow

Bericht door laro-jan »

Als je zo'n boog zou willen gebruiken zou je ook pijlen met gif moeten gebruiken, en een goede spoorzoeker moeten zijn ;-)


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: bushman bow

Bericht door Anneke »

Deze boogjes zijn niet zozeer bedoeld om te doden, maar om te verwonden. Door giftige pijlen te gebruiken kunnen de bushmen hiermee zeer grote prooien verschalken (t/m giraffe).

De pezen maken ze daar van sanseveria-vezels. Het hout weet ik niet meer, mogelijk weet Roel dat nog. Toen de drie Bosjesmannen die vorig jaar Europa bezochten in Lejre (Denemarken) waren hebben ze een workshop bogen maken gegeven. Daarbij werd verse hazelaar gebruikt en voor de pees lindebast.

In het boek "The Art of Tracking" van Louis Liebenberg kun je veel leren over de manier waarop de Bushmen jagen. Ook de film "The Great Dance" is een mooie bron.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: bushman bow

Bericht door Roel »

Hoi Rachel, hier kun je goed zien hoe klein de bogen zijn ten opzichte van b.v. mijn Holmegaard-boog (bijna 2 meter).
Deze exemplaren heb ik gekocht van de San toen ze een week met ons optrokken in Denemarken (Lejre)
Dezen zijn niet ter plekke gemaakt, maar waren meegebracht uit Namibië. Er bestaan nog kleiner boogjes die voor een ander soort jacht worden gebruikt. Als een man een klein (stomp) pijltje op de vrouw van zijn keuze afschiet en het pijltje komt via haar ouders en zijn ouders weer bij hem terug dan is het 'aan' als ik het goed heb begrepen... :-) Anderszins kan ze het ook meteen doormidden breken en dan weet hij ook waar hij aan toe is...
Je ziet er een vuurmaakhoutje bij liggen die ze ook in de koker bewaren en een stokje met iets waarvan ik sterk het vermoeden heb dat het wordt gebruikt om gif aan de puntjes te smeren, ik raak het spul dan ook bij voorkeur niet aan. Ik moet nog steeds een mailtje sturen naar de maker van de boog om te vragen hoe dat zit. :-\
En het laatste plaatje is van Morris en Albert en ze laten mooi zien hoe ze een dier benaderen. Vergeef me dat ik hun clannamen niet neerzet, maar dat is me iets te tricky... ;D
Ik kan de bogen meenemen naar het NBF weekend, dan kun je ze zelf vasthouden...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roel op 10 jul 2011, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

Re: bushman bow

Bericht door pilgrimrachel »

oooh super bedankt Roel!
Een giraffe is wat hoog gegrepen, maar een konijntje zou toch wel kunnen? of niet?


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: bushman bow

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="pilgrimrachel"]
oooh super bedankt Roel!
Een giraffe is wat hoog gegrepen, maar een konijntje zou toch wel kunnen? of niet?
[/quote]

Ik denk van niet. Die kleine bogen zijn echt alleen bedoeld omde huid te penetreren en de giflading op de pijl te injecteren in het dier. Nadat je een dier heb geschoten met gif, speert het er natuurlijk vandoor. Je hebt dus goede tracking skills nodig om je prooi daarna nog weer te vinden. De bushmannen zijn experts in het tracken (en het sluipen, want ze schieten vanaf 10-15 meter afstand).

Als je een kleine boog wilt, zou je kunnen kijken naar laminaat bogen (bijv. turks of mongools). Deze bogen zijn redelijk handzaam en zo sterk als je wilt. Je kan natuurlijk ook zelf een boog maken ;D


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: bushman bow

Bericht door Roel »

Helemaal mee eens, geen konijntjes schieten meissie... ;D
Zoek wat materiaal bij elkaar en misschien kunnen we op het NBF weekend een paar San boogjes bouwen..?
Laatst gewijzigd door Roel op 10 jul 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: bushman bow

Bericht door Terra »

Toen de San in Nederland waren ben ik ook bij ze op bezoek geweest. Vond het een bijzonder bezoek en heb toen een boogje mogen vasthouden.
Met alle respect hoe subtiel en bruikbaar de kleine boogjes in elkaar steken, ze zijn mijn inziens minder geschikt voor onze grote Germanen handen. De boogjes zijn perfect op maat voor de fijn gebouwde San, waarvan een volwassen man ongeveer het postuur heeft van een 8 tot 10 jarig West-Europees jongetje. De kleine boogjes hebben het voordeel dat je er makelijk mee kan sluipen en verschuilen achter een graspol waardoor je het wild op 15 m. kunt naderen.
Maar dat is voor ons Europeanen toch ook minder weggelegd.  Dan past een Holmegaard van 2 m. ons reuzen gewoon wat beter lijkt me.

 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

Re: bushman bow

Bericht door pilgrimrachel »

ah ok. nouja zoals jullie zien weet ik er gewoon niets van af. Zou het zeker leuk vinden om het zelf te voelen en te ervaren. Ik heb stiekem net bij de paarden al onder de hazelaar zitten kijken ;D

Wat voor materiaal moet ik precies zoeken: levend hout? Recht hout? of met een lichte ronding? en hoeveel vingers dik ongeveer?


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: bushman bow

Bericht door Roel »

Je kunt beter hout nemen wat al een tijdje heeft kunnen drogen, maar wellicht is daar nu nog tijd genoeg voor.
Hoeveel vingers dik? Mijn vingers of de jouwe...?  >:D

Kijk goed op de plaatjes, dan kun je je wel een idee vormen denk ik.... Vezel voor pees maken nemen wij wel mee...


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: bushman bow

Bericht door thijmen1 »

[quote="Roel"]
Je kunt beter hout nemen wat al een tijdje heeft kunnen drogen, maar wellicht is daar nu nog tijd genoeg voor.
Hoeveel vingers dik? Mijn vingers of de jouwe...?  >:D

Kijk goed op de plaatjes, dan kun je je wel een idee vormen denk ik.... Vezel voor pees maken nemen wij wel mee...
[/quote]

dit vind ik ook erg intresant roel Interessant


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: bushman bow

Bericht door Roel »

Nou dan, je bent er immers bij op het NBFweekend, verzamel materiaal.


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: bushman bow

Bericht door thijmen1 »

ik heb reetje en zwijntje mee dus
daar zit wel mooie pees aan die gebruik ik dan laater wel ,
ik zal hout mee brengen


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bushman bow

Bericht door jaspertimm »

[quote="Roel"]
Er bestaan nog kleiner boogjes die voor een ander soort jacht worden gebruikt. Als een man een klein (stomp) pijltje op de vrouw van zijn keuze afschiet en het pijltje komt via haar ouders en zijn ouders weer bij hem terug dan is het 'aan' als ik het goed heb begrepen... :-) Anderszins kan ze het ook meteen doormidden breken en dan weet hij ook waar hij aan toe is...
[/quote]

Super vet idd! Heb die boogjes ook gezien. Geniaale versier trucks hebben ze wel ;D


Mischien toch maar eens vragen of de plaatselijke kroegbaas hier problemen mee heeft als ik het introduceer #025#



Als ze eenmaal hun prooi hadden beschoden gingen ze hem ook niet achterna, maar gingen ze naar huis om hem de volgende dag dan even 'op te halen' vertelde ze. Dit natuurlijk wel bij grotere dieren. Van elk dier wisten ze ook hoe lang het ongeveer duurde!

Groot respect, voor die kleine baasjes!


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: bushman bow

Bericht door thijmen1 »

[quote="jaspertimm"]


Mischien toch maar eens vragen of de plaatselijke kroegbaas hier problemen mee heeft als ik het introduceer #025#

[/quote]

zou ik owk doen ahaha


Plaats reactie