pijlen

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
rejhan
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 jul 2011, 10:36
Locatie: wie zen best doet gaat verder dan de rest

pijlen

Bericht door rejhan »

bij de gamma praxis of andere bouw winkels kan je sokjes kopen prima rechte pijlen prijs valt mee 0.60 ander en een halve meter

profecioneeler kan je ook aleminium gebruiken dat is wel duurder 1.95 1.5 meter



je moet er wel zelf punten en veren op maken

:D :D


wie zen best doet gaat verder dan de rest
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlen

Bericht door Roel »

Zou je het niet leuker vinden om zelf je pijlen te maken...? Dus hout zoeken in het bos, recht maken, schuren etc.


Gebruikersavatar
tarik
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:16
Locatie: empel - s-hertogenbosch

Re: pijlen

Bericht door tarik »

beste rejhan

als je pijlen van takken wil maken kun je het beste wilg, hazelaar of takken van een kornoeltje nemen, schillen  dan laten drogen en als ze eenmaal goed droog zijn boven een klein geconcentreerd vuurtje de pijlen rechten, op gelijke dikte maken nokje zagen (vijlen) puntje erop en veren op de pijl zetten  en dan zijn ze klaar om te schieten ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlen

Bericht door Roel »

Wat Tarik zegt kan prima, al vind ik persoonlijk wilg en kornoelje de zwaksten uit het rijtje. Wil je echt sterke pijlen dan is zoeken naar dennenhout een goede optie. Het vergt meer werk om een pijl te maken uit een stuk den, maar het resultaat is wel een zeer sterke pijl waar je lang plezier van kunt hebben.
Ook populier geeft zeer lichte maar relatief sterke pijlen. Lichte pijlen zijn over het algemeen iets dikker, maar dat maakt ze ook wat minder kwetsbaar.
Voor tips over pijlen maken en bogen bouwen zie het boek "Houtkoorts" van Jan van der Veen. Aanrader.


davebb
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 jan 2011, 09:36

Re: pijlen

Bericht door davebb »

bamboe heb ik al eens gebruikt en is zeer sterk. De stijfheid is lastig en moet ongeveer gelijk zijn van de pijlen.


Gebruikersavatar
tarik
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:16
Locatie: empel - s-hertogenbosch

Re: pijlen

Bericht door tarik »

[quote="davebb"]
bamboe heb ik al eens gebruikt en is zeer sterk. De stijfheid is lastig en moet ongeveer gelijk zijn van de pijlen.
[/quote]

bamboe is inderdaad heel erg goed heb er al de nodige pijlen uitgehaalt  ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlen

Bericht door Roel »

Al ben je dan wel altijd thuis pijlen aan het maken... in onze bossen groeit niet bijzonder veel bamboe...
In een overlevingssituatie is het handig wanneer je je eigen jachtboog kunt maken, plus bijbehorende pijlen.
In zo'n geval is ook riet een goed plant om als pijlleverancier te dienen. Makkelijker te verwerken dan welk ander materiaal dan ook.


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: pijlen

Bericht door Matis »

@Roel
Ik heb nagedacht waarom de riet hier dunner is. Mischien omdat het er elke winter kapotvriest en in Cirali blijft het meestal in de winter boven het vriespunt. Zou dit kunnen?

Gr. Matis


Gebruikersavatar
tarik
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:16
Locatie: empel - s-hertogenbosch

Re: pijlen

Bericht door tarik »

[quote="Roel"]
Al ben je dan wel altijd thuis pijlen aan het maken... in onze bossen groeit niet bijzonder veel bamboe...
In een overlevingssituatie is het handig wanneer je je eigen jachtboog kunt maken, plus bijbehorende pijlen.
In zo'n geval is ook riet een goed plant om als pijlleverancier te dienen. Makkelijker te verwerken dan welk ander materiaal dan ook.
[/quote]

dat er in onze bossen niet zoveel bamboe groeit dat weet ik zelf ook wel maar handboog schieten is ook een hobby van me , riet is in nederland behoorlijk dun maar het kan wel


[quote="Matis"]
@Roel
Ik heb nagedacht waarom de riet hier dunner is. Mischien omdat het er elke winter kapotvriest en in Cirali blijft het meestal in de winter boven het vriespunt. Zou dit kunnen?

Gr. Matis
[/quote]

dat zou best kunnen matis  ;-)
op somige plekken in bosnie blijft het ook het hele jaar boven het vriespunt en het riet is daar veel dikker dan hier  ^-^


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: pijlen

Bericht door Matis »

Dan is het me toch duidelijker!
Maar die stengels zijn soms wel erg dik, soms bijna 10 cm dik.
Moet je dan iets hoger pakken?
Want dat riet kap je makkelijker als een berkenboom van 10 cm dik.

Gr. Matis


Gebruikersavatar
tarik
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:16
Locatie: empel - s-hertogenbosch

Re: pijlen

Bericht door tarik »

[quote="Matis"]
Dan is het me toch duidelijker!
Maar die stengels zijn soms wel erg dik, soms bijna 10 cm dik.
Moet je dan iets hoger pakken?
Want dat riet kap je makkelijker als een berkenboom van 10 cm dik.

Gr. Matis
[/quote]

hoi matis

10 centimeter dik  :o dan is het geen riet meer volgens mij maar bamboe in bosnie is het dikste wat ik heb gezien 3 - 5 centimeter


Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: pijlen

Bericht door Matis »

Maar het lijkt erg op riet.
Ik dacht dat er in Turkije geen bamboe groeit.
Hmm dan weet ik het niet meer ???
Het staat wel op dezelfde plekken als gewoon riet vlakbij zoet water.

Als ik het weer zie maak ik er wel foto's van (wat wel even kan duren...)

Gr. Matsi


Gebruikersavatar
tarik
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:16
Locatie: empel - s-hertogenbosch

Re: pijlen

Bericht door tarik »

of het moet riet op steroïden zijn  ;D

met de foto´s hoef je echt geen haast te hebben hoor  ;-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlen

Bericht door Roel »

Riet in ons land is dik genoeg om pijlen van te maken. Je moet uiteraard lange stengels zoeken omdat die ook het dikst zijn. Riet wordt tot wel drie meter hoog, dus in het algemeen zul je voldoende dikke stengels kunnen vinden. Vers is het niet zo goed, maar wanneer het net enigszins aan het verhouten is maak je mooie pijlen. Ook kun je door verschillende dikte's te gebruiken pijlen maken met losse voorschachten. D.w.z. korte stukken riet met een spits, die je op een schacht met veren plaatst. Zo hoef je bij beschadiging van de spits niet telkens de hele pijl te vervangen.
@Tarik, ik stel het op prijs dat wanneer Matis, of wie dan ook, mij iets vraagt, je even wacht i.p.v meteen voor mij antwoord te geven.
Ik snap wel dat je erg enthousiast bent, maar het is gewoon een kwestie van even geduld oefenen en goede omgangsvormen, goed?  ;-)


Gebruikersavatar
tarik
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:16
Locatie: empel - s-hertogenbosch

Re: pijlen

Bericht door tarik »

[quote="Roel"]
Riet in ons land is dik genoeg om pijlen van te maken. Je moet uiteraard lange stengels zoeken omdat die ook het dikst zijn. Riet wordt tot wel drie meter hoog, dus in het algemeen zul je voldoende dikke stengels kunnen vinden. Vers is het niet zo goed, maar wanneer het net enigszins aan het verhouten is maak je mooie pijlen. Ook kun je door verschillende dikte's te gebruiken pijlen maken met losse voorschachten. D.w.z. korte stukken riet met een spits, die je op een schacht met veren plaatst. Zo hoef je bij beschadiging van de spits niet telkens de hele pijl te vervangen.
@Tarik, ik stel het op prijs dat wanneer Matis, of wie dan ook, mij iets vraagt, je even wacht i.p.v meteen voor mij antwoord te geven.
Ik snap wel dat je erg enthousiast bent, maar het is gewoon een kwestie van even geduld oefenen en goede omgangsvormen, goed?  ;-)
[/quote]

sorry roel ik had niet gezien dat het bericht voor jouw bedoelt was  ;-)
ik hoop dat je mijn excuses aanvaard

met vriendelijke groet tarik


Plaats reactie