Vragen over Taxushout.

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bouwe
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2012, 21:47

Vragen over Taxushout.

Bericht door Bouwe »

Beste bushcrafters/ bogenbouwers,

Ik zou afgelopen weekend eigenlijk naar het eiland Texel omdat ik heb gehoord dat daar de paasvuren stapels liggen tot en met 31 April en dacht zo aan een lading gratis hout te komen en wat andere materialen te scharrelen.
Nou werd ik vrijdag gebeld dat ik zaterdag en zondag moest werken (ik werk freelance), dus dat mooie plannetje ging niet door.
Hier was ik een beetje chagrijnig door omdat ik volgend weekend niet de kans zie om wel te gaan en het gratis hout gaat dus aan mijn neus voorbij.

Vanochtend 10 uur belt een tante van mij op met de vraag; heb jij wat aan Taxus hout en of ik het wil hebben, natuurlijk wil ik dat!
Twee uur later staat hier in Osdorp een grote Volvo voor de deur, vol met Taxus, Goedmakertje!!!


Ik heb al eerder bogen gemaakt maar nog nooit met taxus en weet vrijwel niks van het werken met de soort.
Ik zou graag wat vragen stellen over het werken met Taxus;

1.Het hout is vers, 1 week geleden gekapt, moet ik het voorzagen/klieven?
2.Hoelang Moet het drogen voor dat ik kan beginnen met bogen bouw en hoe kan ik het het best drogen? (afdekken, dichtbeitsen etc.)
3.Is taxus zo giftig dat ik op moet passen met bewerken, handschoenen, stofmasker o.i.d. moet dragen?
4.Splijt het makkelijk, vervormt het tijdens het drogen?

Er komen zeker nog meer vragen bij maar dit is genoeg voor het moment.

Wat foto's van de stammen. Langste is zeker 2,5M en 25cm dik(met een totaal gladde kant. Kleinste 1,5M en 30cm dik.  In totaal een kleine 100Kg hout.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hoop dat iemand advies heeft, mag ook voor later op in het bewerken zijn, ik ben een leek als het neerkomt op Taxus.

Vriendelijke groet,

Bouwe


Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.
H.M. van Randwijk
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Teacher »

[quote="Bouwe"]
3.Is taxus zo giftig dat ik op moet passen met bewerken, handschoenen, stofmasker o.i.d. moet dragen?
[/quote]

Ik heb er ooit 1 keer in gewerkt en het heeft een specifieke geur, ik heb toen enkel een stofmasker gebruikt.
Het was wel voor een draaiwerkje dus veel stof geproduceerd.


Afbeelding

Het achterste is taxus, ik heb het "nat" verwerkt anders wordt het te hard om te draaien.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Hazelaar Bert »

Op de volgende site van Jan van der Veen kan je alles vinden rond het zelf maken van bogen, pijlen en toebehoren. Ook het boek, houtkoorts is zeker een aanrader op dit gebied.

http://home.planet.nl/~veen0804/

Hopelijk vind je hier wat je zoekt.

Groeten,

Bert


...schop ze een geweten...
Gebruikersavatar
Bouwe
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2012, 21:47

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Bouwe »

Ja ik ken de site maar de informatie is niet helemaal toereikend.
Ik wil graag met een self-boyer in contact komen en het er met diegene over hebben.
Ik heb al aardig wat boeken over het onderwerp(engelse), maar mis toch kleine beetjes info her en der.
Ook zou ik wel graag wat hout willen ruilen/weggeven(voor info) want laten we eerlijk zijn 10 meter en 100kg aan taxus is voor mij alleen een beetje veel en ik zou graag een beetje afkijken.
Boeken vindt ik top en ik moet zeker houtkoorts aan mijn verzameling toevoegen maar het gaat me meer om praktijk les op het moment.
Ik weet dat er ook een Nederlands handbogen forum is maar die vind ik persoonlijk een tikje chaotisch en veel info die elkaar tegenspreekt plus iedereen gaat meteen geld lopen bieden zodra je daar iets met taxus post en ik wil het niet verkopen.

Mvg,

Bouwe


Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.
H.M. van Randwijk
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Arne »

[quote="Bouwe"]

Ik heb al eerder bogen gemaakt maar nog nooit met taxus en weet vrijwel niks van het werken met de soort.
Ik zou graag wat vragen stellen over het werken met Taxus;

1.Het hout is vers, 1 week geleden gekapt, moet ik het voorzagen/klieven?
2.Hoelang Moet het drogen voor dat ik kan beginnen met bogen bouw en hoe kan ik het het best drogen? (afdekken, dichtbeitsen etc.)
3.Is taxus zo giftig dat ik op moet passen met bewerken, handschoenen, stofmasker o.i.d. moet dragen?
4.Splijt het makkelijk, vervormt het tijdens het drogen?

Er komen zeker nog meer vragen bij maar dit is genoeg voor het moment.

Wat foto's van de stammen. Langste is zeker 2,5M en 25cm dik(met een totaal gladde kant. Kleinste 1,5M en 30cm dik.  [/quote]

Dag Bouwe,

Laat ik nu van hout een boel weten.

1) Ja, zo znel mogelijk splijten/klieven en dan de kopse kanten insmeren met parafine, waxine of koop een busje Frencken randsealer bij de gereedschaphandel of verfhandel. Ik gebruik overigens bij voorkeur die randsealer, maar heb ook gewerkt met waxine. Dit voorkomt kopscheuren in het hout. Je moet je voorstellen dat in het droogproces het hout vocht wil afstaan. Dat gebeurt te snel op de kopse kanten waaroor het hout daar te snel gaat droogt en scheurt. Scheurvorming gebeurt altijd vanuit de bast richting het hart.Behandelde kopse kanten zorgen ervoor dat vocht gelijkmatig uit de balk kan verdwijnen.
2) Na het splijten en het insmeren van de kopse kanten kan je het hout het beste met latten of balkjes ertussen stapelen op een plek uit de zon en beschut tegen regen , maar blootgesteld aan luchtstroom of wind opslaan. Voor een handboog zou ik het materaal al gauw zes maanden laten liggen. Een boogbouwer ('Bijl&Boog' bij voorbeeld) kan je daarover advies geven.
3) Taxus is giftig ja, vooral in verse toestand. De sappen zijn giftig, evenals de besjes. Aanraken van het hout is echter geen probleem. Je vingers aflikken daarna wel. Verder komt er bij splijten nauwelijks stof vrij.
4) Splijt het makkelijk. NEE!! Dat is even werken, maar wel te doen. Taxus heeft een lange vezel en is daarom zo taai. En vervormen tijdens het drogen : Het is april, de sapstroom is weer op gang gekomen in het hout. Dat is nooit de beste tijd om hout te kappen en te drogen. Vervormen is dan een risico. Maar wat wil je, je hebt het nu dus waag de gok. Ik vind het gaaf.

Succes en groet,
Arne


Gebruikersavatar
Bouwe
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2012, 21:47

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Bouwe »

Wow bedankt voor alle antwoorden Arne!
Ik wil zo veel mogelijk overhouden van de stammen, is het dan een idee om ze mee te nemen naar een zagerij of is splijten beter?

Mvg,
Bouwe


Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.
H.M. van Randwijk
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Arne »

[quote="Bouwe"]
Wow bedankt voor alle antwoorden Arne!
Ik wil zo veel mogelijk overhouden van de stammen, is het dan een idee om ze mee te nemen naar een zagerij of is splijten beter?

Mvg,
Bouwe
[/quote]

Dag Bouwe,

Bij zagen loopt de vezel uit het hout en daarmee maak je het minder geschikt voor boogbouw. Splijten is de beste en eigenlijk enige optie. Later - als je gaat bouwen - zul je met een trekmes, of wat je ook maar gebruikt iets vergelijkbaars doen als met zagen, maar veel gecontroleerder.

Dat boek 'Houtkoorts' is een aanrader. Zeker doen als je serieus bezig wilt met een longbow of flatbow maken.

Leuk om te doen. Oja, nog een tip... Zorg dat je veel boogstaven hebt, vooral van die lange stam. Er gaat vast nog wel iets fout. Mijn eerste longbow (Taxus) is geknapt tijdens het tilleren. Mijn tweede was/is te licht (circa 20 lbs). Mijn eerste ruiterboog van hout moet ik nog afmaken. En ik heb buffelhoorn en Hickory voor mijn toekomstige plannen voor een bio-composiet boog.

Groet en veel succes,
Arne


Joop
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2011, 21:20

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Joop »

Hallo Bouwe,

Zo te zien heeft het hout aardig wat zijtakken(noesten).
Splijten is dan vrijwel onmogelijk.
Verder is een half jaar drogen aan de korte kant.
Na het drogen is Taxus nog prima te bewerken, te hard om te draaien(zoals hierboven beweerd) is echt onzin.

Joop


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Arne »

[quote="Joop"]
Hallo Bouwe,

Zo te zien heeft het hout aardig wat zijtakken(noesten).
Splijten is dan vrijwel onmogelijk.
Verder is een half jaar drogen aan de korte kant.
Na het drogen is Taxus nog prima te bewerken, te hard om te draaien(zoals hierboven beweerd) is echt onzin.

Joop
[/quote]

Splijten van Taxus met zijtakken is inderdaad lastig, maar ik las in de eerste post van Bouwe dat er een zijde geheel glad is. Daar moeten dan ook de boogstaven uitkomen. Daarnaast kun je met wat handigheid en beleid soms ook tussen knoesten door splijten en er toch nog een aardige boogstaaf uit 'filteren'.

Ik meen me te herinneren dat voor boogbouw het hout niet extreem lang hoeft te drogen. Voor meubels en muziekinstrumenten daarentegen weer wel. Ik zou dit informeren bij een bogenbouwer of opzoeken in de literatuur : 'Bowyers Bible volume 1, 2, 3, and 4' & 'Traditionelle Bogenbau' en wellicht 'Houtkoorts'.

Verder is Taxus in droge toestand inderdaad uitstekend te bewerken.

Groet,
Arne


Gebruikersavatar
wodan71
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012, 22:45
Locatie: Brielle Zuid Holland
Contacteer:

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door wodan71 »

Hoi
Ik lees net je vraag en heb toevallig de bowers bible 1 ,2 en 3 liggen help me even onthouden dat ik even kijk of ik wat voor je heb om te scannen en mailen.
Ik heb een goed hart maar slecht geheugen.
groeten Arvid


Arvid
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vragen over Taxushout.

Bericht door Arne »

[quote="wodan71"]
Hoi
Ik lees net je vraag en heb toevallig de bowers bible 1 ,2 en 3 liggen help me even onthouden dat ik even kijk of ik wat voor je heb om te scannen en mailen.
Ik heb een goed hart maar slecht geheugen.
groeten Arvid
[/quote]

Deel 4 van de Bowyer's Bible is er ook... ;D Maar inderdaad, daar kan nog iets nieuws in staan.

Groet,
Arne.


Plaats reactie