pijlenkrabber

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

pijlenkrabber

Bericht door Meatloaf »

aangezien hier ook wel wat boogschutters zijn, wil ik dit jullie niet onthouden!

vooral bij 3D wedstrijden schiet je in een bos, als je mis schiet is het soms een hels karwij om je pijlen terug te vinden, die kunnen namelijk makkelijk 10 cm onder de lagen mos en losse blaadjes liggen!

veel mensen gebruiken verfrolhouders om deze te zoeken, maar ik en een vriend van me, na voorbeelden van iemand anders op onze club, hebben deze gemaakt:

het is een aluminium plaat, 2.8 mm dik dacht ik. uitgezaagd en geveild zodat er geen scherpe randjes zijn. daarna een oude bezemsteel ingezaagd, zodat de "kop" er bijna helemaal ingaat. die hebben we daarna met 3 schroeven vastgedraaid en hij zit muurvast!

de "houder" is een koperen draad van ik denk 2mm, 30 cm lang, en losjes om de steel gebogen en daarna aantal bochten om hem goed aan mn riem te kunnen bevestigen. hij gaat er makkelijk in en uit, en heb hem de hele dag aan mn riem gehad en niks gemerkt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tijd om te maken: dagje werk
materialen: alu plaatje, oude bezemsteel, 3 schroeven
gereedschap gebruikt: ijzerzaag, aantal veilen, cirkelzaag, boormachine, en aardig wat zweet.

gebruik: onthoud waar je pijl de grond in is gedoken, hak in de grond en trek hem voorzichtig door de grond heen, blijf je haken heb je of een pijl of een wortel te pakken!
Laatst gewijzigd door Meatloaf op 20 aug 2012, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: pijlenkrabber

Bericht door Arne »

Hé Meatloaf,

Goed idee!! Zelfs bij ons op de baan schieten pijlen regelmatig onder de grasmat. In het bos bij een 3D wedstrijd is dat zeker een probleem. Maar ik snap nu waarom indianen een 'tomahawk' hebben ;D, immers, dat apparaat van jouw heeft daar wel wat van weg.

Groet,
Arne


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: pijlenkrabber

Bericht door Meatloaf »

[quote="Arne"]
Hé Meatloaf,

Goed idee!! Zelfs bij ons op de baan schieten pijlen regelmatig onder de grasmat. In het bos bij een 3D wedstrijd is dat zeker een probleem. Maar ik snap nu waarom indianen een 'tomahawk' hebben ;D, immers, dat apparaat van jouw heeft daar wel wat van weg.

Groet,
Arne
[/quote]

lijkt er inderdaad beetje op maar ik vind hem persoonlijk meer op een ijsbijl lijken :p en houd er rekening mee, bosgrond is een stuk losser, de foto dat die in de grasmat bij ons staat koste me ook aardig wat moeite om hem in te krijgen ;)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlenkrabber

Bericht door Roel »

Ik zag deze in Denemarken en vond het een prachtige oplossing voor het probleem van de zoekgeraakte pijlen.
Zou kunnen dat het al ergens op de markt is, maar is ook eenvoudig zelf te maken van een groot model paper clip.
Of het nu in gras is of struiken, in bijna alle gevallen stopt de pijl direct.
Ik heb er al meerdere keren mee geschoten en de pijlen reageren voor zover ik het kan zien niet anders dan normaal.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: pijlenkrabber

Bericht door Meatloaf »

ziet er inderdaad vernuftig uit, alleen is zon systeem niet haalbaar voor mijn pijlen, punt zit strak op de schacht en is allemaal kaarsrecht, dus hij kan nergens achter blijven haken(behalve veren mss). en mijn pijlen zijn net lang genoeg dat ik ze goed uittrek, dus zou het ijzer achter mn boog blijven hangen.
en zelfs dat systeem zal in een lekkere moslaag van 10 centimeter kunnen verdwijnen met een goede boog, en dan moet je alsnog zoeken :D

maar dat is zeker een mooi systeem ;)


oud deelnemer 3

Re: pijlenkrabber

Bericht door oud deelnemer 3 »

Jongens jongens ....als ik dit allemaal zo zie krijg ik gewoon weer zin om mijn spullen af te stoffen  ;D


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: pijlenkrabber

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="Roel"]
Ik zag deze in Denemarken en vond het een prachtige oplossing voor het probleem van de zoekgeraakte pijlen.
Zou kunnen dat het al ergens op de markt is, maar is ook eenvoudig zelf te maken van een groot model paper clip.
Of het nu in gras is of struiken, in bijna alle gevallen stopt de pijl direct.
Ik heb er al meerdere keren mee geschoten en de pijlen reageren voor zover ik het kan zien niet anders dan normaal.

Afbeelding

Afbeelding
[/quote]

die gewei punten vind ik mooi  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlenkrabber

Bericht door Roel »

Hebbes, het heet een judo point en is bij de vakhandel te koop.


Afbeelding


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: pijlenkrabber

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="Roel"]
Hebbes, het heet een judo point en is bij de vakhandel te koop.


Afbeelding
[/quote]

oke maar wat is het  ???


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: pijlenkrabber

Bericht door Meatloaf »

ja dat lijkt de moderne versie.

@herman, weet het zelf ook niet, de punt is niet bedoeld om te penetreren, misschien iets van oefenpunten ofzo? mogelijk dat je met die punten erg goed op kartonnen dozen kan schieten waar je met een normale punt direct dwars doorheen gaat.


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: pijlenkrabber

Bericht door stekker »

Hetzelfde ding om op je punt van je pijlschacht te bevestigen als in Roel zijn posting in deze topic.
Pijl stopt bij contact in sruiken of gras zodat je hem makkelijker kunt terugvinden.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: pijlenkrabber

Bericht door Meatloaf »

ja had het net snel nog ff opgezocht.

toch vraag ik me af hoe die punten zich gedragen in een 20 cm diepe laag van mos en losse aarde, waar mijn pijlen normaal een 10 cm diep en 40 cm verderop te vinden zijn :p


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: pijlenkrabber

Bericht door Roel »

Je zou het eens moeten proberen, ze liggen meteen dood.... ;D


Plaats reactie