Pijl en boog maken

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Pijl en boog maken

Bericht door cel »

Afgelopen maandag in het bos n mooi stammetje van de hazelaar gehaald met de bedoeling om hier een flatbow uit te halen. Ook maar meteen wat rechte scheuten van hetzelfde soort gesneden om pijlen van te maken. Vol goede moet begonnen om de grove vorm er uit te halen. Door onervarenheid(dit is mn eerste) helaas ook wat van de rug verwijderd. De boog ligt nu binnen te drogen. De pijlen heb ik ontdaan van hun jas. Eerst geprobeerd met mn mes maar uiteindelijk ging dit het best met een vuurstenen schraper met holle vorm. Onvoorstelbaar hoe snel dit ging. Mooi bundeltje van gemaakt en nu drogen maar ;-).
Omdat de rug van de boog wellicht wat verzwakt is, wil ik eigenlijk pees gebruiken om deze te verstevigen. Nu heb ik op het WWW wel uitgevonden dat je deze het best kunt lijmen met natuurlijke huidenlijm. Als ik de youtube filmpjes bekijk zie ik iedereen 'n beetje frotten met kleine stukjes pees, dit lijkt me een hels karwei. Nu heb ik in de dierenspeciaalzaak bullenpees oftewel gedroogde stierenlul ;D zien liggen. Dit spul wordt tijdens het drogen opgerekt en is in de winkel te koop als een lange (+/- 80cm tot 1mtr) "pees". Het spul is enorm taai en hard en werd veel gebruikt als strafwerktuig. Nu vroeg ik me af of het dezelfde eigenschappen heeft als pees en dus gebruikt kan worden om de rug van de boog te versterken?? Hier nog wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
MikeBravo
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 sep 2011, 03:28

Re: Pijl en boog maken

Bericht door MikeBravo »

Ga er binnenkort eentje maken van pvc, zijn niet zo werkintensief  ;D


"Mummy, when I grow up I want to be a bushcrafter."
"You can't do both son."
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Roel »

Het zwakke punt wordt, ben ik bang, de greep, die is al redelijk aan de smalle kant.
Verder zou ik de armen behoorlijk breed houden, veel breder dan bij een essen, iepen of taxus boog, anders zullen ze of breken, of snel naar de pees gaan staan. Hazelaar kan goed voor een boog, maar je moet een beetje met de maatvoering schipperen, zodat het wellicht wat lomper oogt dan je zou willen, maar in de praktijk prima werkt.
Laatst gewijzigd door Roel op 12 dec 2012, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Pijl en boog maken

Bericht door cel »

thanks voor de tip! Het handvat lijkt op de foto smaller dan in werkelijkheid (2,5 cm breed, 3,5cm diep).


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Meatloaf »

2,5 cm breed, 3,5cm diep handvat is denk ik erg dun. mijn flatbow(samich slb) meet al 2.5 bij 4 op het dunste stuk, ter hoogte van mn wijsvinger als ik m vasthou.
vergeet niet, eraf is makkelijk, erbij is een stuk moeilijker ;D

en inderdaad wat roel zegt, ga er niet vanuit dat je zoals bv de mijne het met dunne latjes kan doen. je zal meer richting de pyramidebogen moeten gaan wss.

maar het is een mooi project! we want to see more ;D


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Arne »

[quote="cel"]
Afgelopen maandag in het bos n mooi stammetje van de hazelaar gehaald met de bedoeling om hier een flatbow uit te halen. Ook maar meteen wat rechte scheuten van hetzelfde soort gesneden om pijlen van te maken. Vol goede moet begonnen om de grove vorm er uit te halen. Door onervarenheid(dit is mn eerste) helaas ook wat van de rug verwijderd. De boog ligt nu binnen te drogen. [/quote]

Hoi Cel,

Leuk project, maar...: Ik geloof dat je materiaal te vers is. Dat kan op zich wel, maar de veerkracht zal dan snel uit het materiaal verdwijnen. Survivalbogen zijn ook vaak van vers hout, de prognose is dan dat ze ongeveer twee weken bruikbaar zijn. Dat je het hout in de winter gescoord hebt - en er dus een winterstop in het hout zit - doet daar niet vreselijk veel aan af.

Ken je het boek 'Houtkoorts'? Dat is een aanrader. Google het maar eens.

Veel succes,
Arne


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Pijl en boog maken

Bericht door cel »

Hoi Arne,

klopt, daarom ligt deze nu ook lekker binnen te drogen ;-). Heb hem zojuist gewogen 1450 gram. Als hij geen gewicht meer verliest zou hij droog moeten zijn. Paar maandjes wachten waarschijnlijk.


A matress of leaves and a blanket of stars
oud deelnemer 4

Re: Pijl en boog maken

Bericht door oud deelnemer 4 »

hoe dan ook een leuk project, en je kan er alleen maar van leren, ook als het tegen gaat vallen

mooi ook dat je abo-tools gebruikt zoals het vuursteen, we lezen het vervolg vanzelf


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Pijl en boog maken

Bericht door cel »

[quote="Meatloaf"]
2,5 cm breed, 3,5cm diep handvat is denk ik erg dun. mijn flatbow(samich slb) meet al 2.5 bij 4 op het dunste stuk, ter hoogte van mn wijsvinger als ik m vasthou.
vergeet niet, eraf is makkelijk, erbij is een stuk moeilijker ;D

en inderdaad wat roel zegt, ga er niet vanuit dat je zoals bv de mijne het met dunne latjes kan doen. je zal meer richting de pyramidebogen moeten gaan wss.

maar het is een mooi project! we want to see more ;D
[/quote]

Ik heb het nog even opgemeten (was n schatting) maar het is 3 bij 3,8 cm. Lijkt me stevig genoeg. De vorm moet ik idd misschien wat herzien. Ik zal zo af en toe wat foto's posten.


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Hazelaar Bert »

Arne,
ik heb het boek houtkoorts al paar jaar liggen en het is echt een super boek.
Daarnaast kan je ook vele info vinden op internet.
Als ik zo zie wat je nu al hebt aan boog zou ik eens zoeken op de holmegaard boog.
Gewoon in google en je krijgt meteen wat antwoorden, zelfs blauwdrukken om hem te maken.
Dit is een vorm van flatbow die al heeeeel lang bestaat en nog steeds wordt omschreven als prima ontwerp.

De afmetingen op deze boog voor het handvat zijn 5 cm breedte en 3-4 diepte. doorgaans.

Natuurlijk kan je deze afmetingen naar eigen dunken wijzigen, maar dit gaat gepaard met een wijziging in trekkracht.

groet

bert


...schop ze een geweten...
cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Pijl en boog maken

Bericht door cel »

Is idd een leuke boog maar ik zat zelf te denken aan het model van de Meare heat bow, deze was overigens wel van Taxus.


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Hazelaar Bert »

Dat is ook een mooi model, maar let wel, deze armen zijn dikker, door de holmegaard zijn armen die spitser toelopen, gaat de snelheid waarmee de pijl vooruitgaat omhoog.
De werparmen keren sneller terug naar zijn 0-stand, waardoor de pijl meer snelheid meekrijgt.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Laat vooral foto's zien van je vooruitgang

groet,

Bert


...schop ze een geweten...
cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Pijl en boog maken

Bericht door cel »

Ga ik zeker doen! Ik heb n paar weken geleden wel al wat geoefend met pijlpunten uit glas. Ook al wat vuurtsteen bewerkt maar omdat dat toch wat harder is dan glas vindt ik het moeilijker te bewerken.Nog even oefenen dus ;-)
Afbeelding
Afbeelding


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Roel »

Mooie punt. Denk er wel om dat een ronde basis niet makkelijk te schachten is. Een rechte basis verdiend de voorkeur door de grotere stabiliteit.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Pijl en boog maken

Bericht door Arne »

Fraai die punt.


Plaats reactie