Instinctief schieten

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

Aangezien er hier wel een aantal mensen zijn met bogen, leek het me wel handig om dit te posten.

als je een houten boog hebt zonder schroeven stokjes etc(of je schiet barebow recurve) heb je meerdere manieren van mikken. je kan gewoon over de pijl kijken, maar je kan ook proberen Instinctief te schieten.

instinctief schieten doe je door niet naar de pijl/boog te kijken, maar enkel te focussen op het doel. het is een beetje hoe men vroeger ook schoot.

ikzelf doe het nu ook sinds een paar weken, en ik ben er sterk op vooruit gegaan. ik denk dat ik van een gemiddelde over 30 pijlen van 3 naar een gemiddelde van 5 ben gegaan.
ik heb een hele hoop geleerd van deze 3 heren:
http://www.youtube.com/user/Greyarcher1/videos
http://www.youtube.com/user/BillingsgateArchery/videos
http://www.youtube.com/user/jeff2008lucywill/videos
met name greyarcher heeft een aantal zeer goede leerzame filmpjes!

als je nog een paar dagen vrij hebt, van schieten houd en geïnteresseerd bent in deze manier van schieten, sla je slag!


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 nov 2012, 22:30
Locatie: Oost-Zeeland

Re: Instinctief schieten

Bericht door Niels »

Ik geloof ook niet in andere technieken zoals ''gap shooting''. Vind instinctief schieten leuker en ik raak er meer mee. :-)


Mors

Re: Instinctief schieten

Bericht door Mors »

Dank voor delen!


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

ondertussen zijn er ook nog 2 anderen waar ik echt veel naar kijk, dat zijn:

Wolfie:  http://www.youtube.com/user/Wolfiesairbrush/videos
Archery Adventures: http://www.youtube.com/user/jaykentno10/videos

in een half jaar tijd ben ik bijna 2 keer zo goed geworden, had het over een 5 gemiddeld maar dat is inmiddels een 6.7 gemiddeld!


Sgt_Bear

Re: Instinctief schieten

Bericht door Sgt_Bear »

"Instinctief schieten" is leuk zolang er niets van af hangt.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

[quote="Sgt_Bear"]
"Instinctief schieten" is leuk zolang er niets van af hangt.
[/quote]

niks is leuk als het ergens vanaf hangt ;) maar deze vorm van schieten is ook te gebruiken voor jacht, en in sommige gevallen kan die juist beter zijn. ik kan in 5 seconde mn volgende pijl schietklaar hebben en weg hebben geschoten, redelijk gemikt en wel. mensen als Lars Anderson(youtube) schiet 3 pijlen binnen 2 seconde. die heeft 11 pijlen in de lucht geschoten voor de eerste land.

vroeger, tot 100 jaar geleden, hadden ze al die snufjes nog niet. toch konden ze met de boog goed jagen, door instinctief te schieten. kruisboog is te veel herrie en te traag te herladen om goed te gebruiken. in afrika schieten ze ook instinctief, de mongoolse horse archers schoten instinctief. het is alleen een kwestie van goed oefenen


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Instinctief schieten

Bericht door J@siu »

ik ben  in de jaren 90 lid geweest van de Prins Bernard boogschiet vereniging (Mierlo)
en daar was alleen maar een buiten en auto. binnenbaan ..
toen was het nog schieten met een "gewonen" boog  :D

zonder toeters,  bellen en stabilisators of wat dan ook ... dat was pas schieten  ;-)

;-)


"Dont copy me, by yourself"
Mors

Re: Instinctief schieten

Bericht door Mors »

Dank je Meatloaf voor de info!
Ik ben net begonnen :)


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Instinctief schieten

Bericht door jenniskens »

[quote="J@siu"]
ik ben  in de jaren 90 lid geweest van de Prins Bernard boogschiet vereniging (Mierlo)
en daar was alleen maar een buiten en auto. binnenbaan ..
toen was het nog schieten met een "gewonen" boog  :D

zonder toeters,  bellen en stabilisators of wat dan ook ... dat was pas schieten  ;-)

;-)
[/quote]

Heb zelf 13 jaar internationaal hand boog schieten gedaan.
Met en zonder toeters en bellen.

Elke voor elke discipline moet je de pijl weg schieten, dus wat is dan pas schieten volgens jou?


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Instinctief schieten

Bericht door maninhetgroen63 »

Grasshopper. The arrow only reaches the target when it wants to.  8-)


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

[quote="jenniskens"]
Heb zelf 13 jaar internationaal hand boog schieten gedaan.
Met en zonder toeters en bellen.

Elke voor elke discipline moet je de pijl weg schieten, dus wat is dan pas schieten volgens jou?
[/quote]

elke discipline heeft zijn eigen voor/nadelen. niet alleen voor het schieten maar zeker ook psychisch! ze hebben ook allemaal een eigen doel en kijken hier ook heel anders naar.

ik zie het een beetje als het volgende, voor veldschieten/FITA schieten:
compound: hoop dat je je eigen pijlen niet aan gort schiet/enkel het geel op een 3spot
recurve: enkel het geel proberen te raken, liefste de 10!
hout: plezier hebben in het schieten op een doel, en hopen dat je goed in de buurt zit!

als je gaat kijken naar de mentaliteit van verschillende disciplines op 3d wedstrijden zie je ook een groot verschil. veel compoundschutters zijn erg gehaast, en willen zoveel mogelijk punten scoren. boos als ze het doel niet goed genoeg raken.
recurve schutters zijn een beetje hetzelfde, maar weten dat ze het doel ook kunnen missen met het kleinste foutje.
beide willen echter alle tijd hebben om zelf te kunnen schieten, en zo snel mogelijk weer kunnen schieten. loop je voor hun niet hard genoeg gaan ze soms een beetje iriteren.

hout/instinctieve schutters zijn blij als ze het doel raken, en gaan vooral om plezier te maken en gezellig te zijn. ze vinden het vaak leuker dat er een takje tussenzit en je anders moet gaan staan dan je comfort zone is.

er zijn verschillende wedstrijden enkel voor houtschutters, simpelweg omdat ze nare ervaringen hebben met de mentaliteit van "vizier schutters" en hun gejaagdheid.


(dit is mijn mening en huidige observatie. er zijn altijd uitzonderingen tussen!!)


huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: Instinctief schieten

Bericht door huckelberry »

wat voor soort boog schiet je zelf?


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Instinctief schieten

Bericht door jenniskens »

Dat was het ook in mijn tijd Meatloaf.
Maar J@siu schijf dat het in de 90 er jaren pas schieten was, dus mijn vraag wat dat dan was?
Toen schoot ik n.l. ook dus ben benieuwd?


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

@huckelberry, ik schiet een Flatbow met houten pijlen. een Falco Spirit 37 pond van 68 inch lang

@jenniskens, ik weet niet hoe het in de jaren 90 was. het lijkt me dat de bogen toen minder geavanceerd waren als dat ze nu zijn, zonder buttons en precies uitgelijnde scopes en dampers.
het verschilt ook per vereniging. ik vermoed dat de vereniging waar J@siu heeft gezeten ook voornamelijk houten bogen schoten, of bare bows(recurve zonder de toeters/bellen)

maar ik denk dat Jan zelf het beste kan zeggen wat hij ermee bedoeld


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Instinctief schieten

Bericht door J@siu »

indd. houten bogen , en niet van die hightech bogen van nu ..toen hadden ze nog nooit gehoord van compount bogen (tenminste ikke niet )

nu zitten er stabilisators op en richtkijkers,  zij-dingen of hoe het ook heten mag ...
dit alles om de boog maar zo stil mogelijk te houden ...
gewoon een houten boog met verder niks op of aan , dat vond, en vind ik nog steed het mooiste schieten,  hoewel ik er niks meer van over heb ..

ik weet overigens niet eens meer of die vereninging nog bestaat ..
hier vlak in de buurt zit er nog eentje voor zover ik weet, en dat is O.G.I.O

maar ook daar van die "uitgebreide "bogen .... leuk om te zien maar niks voor mij ...
mag graag nog eens  naar wedstrijden gaan kijken , dat wel ... ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie