kruiden bewerken

Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

kruiden bewerken

Bericht door janvanloon »

Kruiden en medicinale doeleinde:

Kruiden kunt uw overal vinden maar u moet al jaren ervaring hebben om ze allemaal te kennen en te herkennen. Een vergissing kan dodelijk zijn!
Sommige planten kunt uw perfect eten en gebruiken tot ze eenmaal een bloem krijgen dan zijn ze giftig. Andere planten kunt uw alleen gebruiken tijdens bepaalde seizoenen .
Ik geef uw het advies om de kruiden te kopen in de winkel. Gaande weg kunt u leren hoe u ze uit de natuur kunt halen!

In de natuur:
Kijk naar de omgeving ( langs een snelweg planten plukken is geen goed idee ).
Verzamel planten met respect!
Bloemen plukt u het best in het vegin van de bloeitijd
Bladeren voor en gedurende de bloeitijd.
Wortelen graaft men uit, vroeg in het voorjaar of in de late herfst.
Vruchten oogst men als ze rijp zijn.

Let op !
Denk nooit hoe meer , hoe beter. Dit is niet waar juist zoals bij medicatie moet u een bepaalde dosering aanhouden.


Thee:
Kruiden worden opgegoten met warm water de kruiden worden uitgezeeft (of theebuiltje verwijderen ) en opgedronken

Afkooksel:
Hier worden hardere delen van de kruiden gebruikt .men zet deze op met koud water en laat ze zacht koken gedurende 10 m. altijd zeven voor gebruik.

Koud water aftreksel :
Ook hier gebruikt men de harde delen . Men laat deze 6 tot 10 uur trekken in het water. Ook dit zeven. Het koude water trekt andere stoffen tot zich dan het warme .
Soms doet men dit ook met kruiden omdat sommige kruiden geen warmte mogen krijgen, zij verliezen dan juist hun werking.

Tinctuur:
Dit is een aftreksel van het kruid in alcohol. Dit krijgt men door ze samen in een afgesloten fles te laten staan ( af en toe schudden). Sommige moeten daarbij in de zon staan , andere juist in de schaduw.

Extract:
Dit is ingedikt afstreksel of sap. Het sap word rustig op gewarmd zodat het vocht verdampt

Olie:
Ik heb eerst alle kruiden verzamelt en thuis laten drogen en dan verpulverd in kleine delen.
Ik heb olie opgewarmd tot ongeveer 60 graden celsius. en dit over de kruiden gedaan ( de kruiden moeten ruim onderstaan ). Dan staat minstens 3 weken op een donkere plek van rond de 20 graden en worden dagelijks even geschud. Na 3 weken filteren en u heeft een kruiden olie. De meeste mensen raden olijf olie aan. Maar dit ruikt verschikkelijk.
Beter is een neutrale olie zoals koolzaadolie of amandelolie.

Uitgeperst sap:
Er zijn in de winkel diverse sap centrifuges te koop .
Dit sap in zeer sterk uw mag ook nooit meer dan een thee lepel (voor een halve dag) in nemen.

Plantenbrij:
Hier worden de planten fijn gesneden en met een houten deegrol (op een plank) tot een brij geplet. Deze brij word op een linnen doek gedaan, die dan op het ziek lichaamsdeel word gelegt. Daar rond komt dan weer een wollen doek.

Gedroogde kruiden
Als uw een voedsel droger heeft is het drogen van kruiden heel makkelijk van in de oudheid bond men kruiden samen en liet men deze drogen in het huis. U kunt de kruiden in de zomer drogen in de zon.
In de winter kunt uw op de verwarming leggen.

Compres
Dit is een katoenen of linnen lap , die men in een warme kruiden thee dompelt en uitknijpt. Men leg deze op de zieke of pijnlijke plaats en draait er een wollen lap rond ( deze lap zorgt ervoor dat de katoenen doek warm blijft).

Kruidenbad:
De benodigde kruiden laat men een nacht weken in koud water. Voor 1 bad heeft men een emmer ( 6 tot 8 Liter ) verse kruiden nodig ( of 200Gram gedroogde kruiden ). De volgende dag word het geheel verwarmd en aan het water toegevoegd. Na 20 minuten weken in het water komt u er uit. U droogt uzelf niet af!!! U doet een badjas aan en laat het vocht rustig in uw huid trekken.


Zalf maken:
ik smelt de bijenwas au bain marie. Eenmaal gesmolten gaat er zuivere amandelolie bij ( de was stolt hierdoor terug dus nog even laten verwarmen ). Dan de kruidenolie erbij en het mengsel kan in potten. Ik heb graag een hardere zalf ( die smelt door de warmte van je lichaam en door de wrijving ) dus heb ik dit gebruikt:
50% bijenwas,
40% amandelolie,
10% kruiden olie.
img-20170517-084243214-hdr.jpg
img-20170517-084243214-hdr.jpg (94.69 KiB) 1957 keer bekeken


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie