Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door Roely »

Bij bepaalde hoogwaardige moderne boren .kunnen bij bewerking/smeden uiterst giftige dampen e.d. vrijkomen.


Gebruikersavatar
houwitzer
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2014, 10:06

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door houwitzer »

Voor zover ik weet is vanadium niet voor de roest weerbaarheid maar voor  het uitscheiden van precipitaten op de korrelgrenzen om de taaiheid te vergroten.
Vanadium is immers een austenietvormer .
Het chroom in de legering is ook niet voor de roestweerbaarheid naar mijn mening ,maar voor het voorkomen van martensiet  (overgang van austeniet naar ferriet).


Ik ben het met Roely eens wat betreft het ontlaten van het materiaal , dit is erg gecompliceerd en luistert erg nou wat betreft de temperatuur en tijd.
Wat het harden betreft is het een makkie bijna alle metalen met een koolstofpercentage van minimaal  0.8 procent of een koolstof equivalent  (de uitwerking van legeringselementen op de hardbaarheid van een metaal )van 0.40 Zijn naar een martensietische of bainitische structuur te brengen .


Maar zoals altijd correct me if  I m wrong.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door Roely »

Inderdaad ...dit was te simplistisch gesteld :
Chroom vanadium is niet het metaalsoort maar staat voor een percentage additieven van deze metaal soorten om de roestweerstand omhoog te krijgen.

Sorry
Voor zover ik hier dan mee mag praten, ik kom zelf niet verder dan stockremovel, echter ben ik erg geboeid door metallurgie.

De werking van additieven is legio en afhankelijk van welke combinatie toegepast is. zo zal vanadium in combinatie met wolfraam het staal voornamelijk  warmte en slijtvast maken en kiest men  binnen gereedschap staal begrippen voor een sterke  slijtvast en corrosie vaste legering voegt men de chroom- vanadium combinatie toe.
Vanadium zelf is natuurlijk  flink corrosievast , en vindt zijn toepassingen al bij lage percentages in staal legeringen om de taaiheid , hardheid en treksterkte , warmte bestendigheid en slijtvastheid  flink te verhogen. Het werkt korrel verfijnend inderdaad en is een sterke carbide vormer.
Chroom  in kleine hoeveelheden verlaagt inderdaad de kritische afkoelsnelheid , waardoor staal makkelijker een betere doorhardbaar wordt en is ook een sterke carbide vormer, waar wij dankbaar gebruik van maken in onze messen, deze carbiden verhogen  namelijk de slijtvastheid en de standtijd van je mes.  Echter bij een hogere percentage dan iets van 10 procent chroom ( vrije moleculen) neemt de oxidatie weerstand exponentieel toe uhm netter gezegd hoe meer chroom binnen zo'n staal legering hoe meer oxidatie weerstand.

Mijn idee is dat men chroom vanadium op gereedschap zet om aan te duiden dat dit gereedschap erg slijtvast en roest bestendig is.
Een reclame slogan om kwaliteit uit te stralen, er zijn maar beperkte richtlijnen voor wanneer je dit erop mag zetten  en zegt feitelijk niets over de kwaliteit, daadwerkelijk gebruikte hoeveelheden en al helemaal niet over alle andere gebruikte additieven en hun combinatie van eigenschappen.
Dus commercieel gezien klopte mijn uitspraak, wetenschappelijk gezien zorgt deze combinatie voor heel veel andere eigenschappen van de legering.

Terug on topic, voor het smeden ben je dus erg gebaat bij meer kennis over de juiste samenstelling, en besef dat het een warmtebehandeling heeft gehad voor de beoogde toepassing. Iets harden is waarschijnlijk inderdaad makkelijk, maar je moet weten tot waar je moet ontlaten, en dat is dus heel afhankelijk van de hoeveelheid en de combinatie van de additieven.
Dat maakt dat messen zo duur zijn, het is namelijk een magische samenstelling om een mes zo hard mogelijk te krijgen met een optimale standtijd en dan tevens taai niet bros en liefst oxidatie bestendig en dan natuurlijk in een zo'n fijnkorrelige structuur als mogelijk is.
Als je echt gaat smeden kun je natuurlijk de samenstelling aan passen, als je het om gaat smeden zou ik eerst eens kijken met een klein stukje of je met harden en ontlaten de jou gewenste eigenschappen eruit kunt halen.  Het blijven hogere staal legeringen waar menig wapensmid uit vroegere tijden jaloers op zou zijn.

Ik heb het al vaak eerder gezegd als je 100 % zeker  een top mes wil maken ben je echt gebaad bij een staalsoort waarvan je de precieze samenstelling kent, en kom je niet voor verassingen te staan.
Messen van spijkers ,vijlen , zaagbladen,  en ander gereedschap blijft altijd een risico en kan idd heel tof uitvallen, maar ook ontzettend teleurstellend zijn. 

Voor jou Dieter :  zoals ik zei soms valt het ook heel tof uit en met jou energie niveau en doortastendheid zou ik het zeker gaan proberen!
Laatst gewijzigd door Roely op 31 mar 2015, 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door Roely »

sjezus vergeet mijn verhaal en check dit:
https://www.google.nl/search?q=wrench+knife&biw=1366&bih=631&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XBYaVbyyEcOvaZ2DgNAF&ved=0CCAQsAQ

Al zijn het  misschien geen hoogwaardige messen, maar dat is toch prachtig !!!


Gebruikersavatar
houwitzer
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2014, 10:06

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door houwitzer »

Roely ik zeg amen. Lekker messen smeden en geen hogere metalurgie.
Lukt het eens een keer niet jammer voor het werk ,maar probeer er iets van te leren.


Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door willieman »

Kogels van Kogellagers worden ook wel eens gesmeed tot messen.
Handig is het wel om de samenstelling te achterhalen voor het uitgloeien of gewoon op goed geluk uitgloeien, het is in ieder geval wel Chroom Molybdeen staal


Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door Pauroz »

Een beetje mosterd na de maaltijd misschien

https://www.youtube.com/watch?v=Z2bvHrMSJA4
Bijlagen
mes uit sleutel 3.jpg
mes uit sleutel 3.jpg (6.4 KiB) 3446 keer bekeken
mes uit sleutel.jpg
mes uit sleutel.jpg (6.62 KiB) 3446 keer bekeken
mes uit sleutel 2.jpg
mes uit sleutel 2.jpg (35.16 KiB) 3446 keer bekeken


Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: Zijn oude boren en moersleutels te gebruiken om messen e.d. van te smeden ?

Bericht door Pauroz »

oeps, link van Roely over het hoofd gezien! ;D ;D


Plaats reactie