vraagje voor de echte smid

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

vraagje voor de echte smid

Bericht door leo »

ik ben met een klein mesje bezig voor carving. tijdens het harden trok het lemmet iets krom, dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt. nu heb ik hem inmiddels 3x weer recht gemaakt en opnieuw gehard, maar hij blijft op dat zelfde punt vervormen. wat kan ik hier tegen doen?

staal = 1095 en 5mm dik op de rug.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: vraagje voor de echte smid

Bericht door Waidmann »

Ik ben dan geen echte smid, maar van verhitting weet ik wel het een en ander. Bij het harden, verhit je dan het complete mes + tang of alleen een deel? Metaal wanneer niet volledig verhit kan namelijk krom trekken.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: vraagje voor de echte smid

Bericht door Roely »

ook geen smid, maar wel een belangrijke wedervraag !!

Heb jij elektrisch gereedschap gebruikt, en je werkstuk misschien te heet laten worden.
En heb jij je wel bedacht dat je met het 3x  opnieuw behandelen en harden je staal geen 1095 meer zal zijn ( lees 0.95% koolstof)

Er valt nu niets meer aan te doen,om nog een kwalitatief mes over te houden imo, je had tijdens de eerste harding het mes nog wat kunnen richten voordat je het verder behandelde.
O ik zou ook overwegen bij je volgende carving mes, om een veel dunner lemmet te maken dan 5 mm.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: vraagje voor de echte smid

Bericht door qjmb »

Lepelmes ;D


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: vraagje voor de echte smid

Bericht door CommonZense »

Ik heb deze link uit een ander topic zitten lezen.
Moet je even iets naar onder scrollen tot:
I had a chef's knife warp on me during heat treatment. I made this simple straightening jig and the toaster oven to make it straight again. By applying pressure on certain sections of the blade while heating to tempering temps, this baby worked wonders. Great save man!


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: vraagje voor de echte smid

Bericht door jenniskens »

Kan aan de bewerking van het materiaal liggen.
Kan aan de manier van dopen in de olie of water liggen.

Heb je een foto?


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: vraagje voor de echte smid

Bericht door leo »

tis lastig om op de foto te krijgen, het is ook niet zo'n groot verschil. heb idd niet het hele mes verhit dus dat zou het kunnen zijn. het werkstukje was niet eerder oververhit geweest. dat de samenstelling nu anders is vind ik niet zo erg, maar wel goed om te weten. hij is iig hard en nog prima bruikbaar. die 5mm is wat overdreven maar ik had dat stukje toevallig  ;D

ben intussen verder gegaan met mijn bc mes, weet nu iig dat ik hem helemaal moet verhitten. als dat ding krom trekt heb ik 2 dagen voor joker geschuurd  ;D


Plaats reactie