Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Bericht door willieman »

Ik heb het aambeeld schoongemaakt met een vlakke schuurborstel die op een slijptol kan, Handschoenen, Overdruk kap en beschermende kleding was wel nodig maar het klusje was in 30 minuten geklaard.

Ik heb er een penetrant onderzoek op gedaan om er zeker van te zijn dat er geen verborgen scheuren in de baan zitten of in de rest van het aambeeld. voor meer info over een penetrant onderzoek zie hier het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=0G65N83lcGU
Nu kon ik er al wel vanuit gaan want de klank in het aambeeld was erg zuiver, als dit niet is dan kan je er van uitgaan dat er ergens een scheur in zit of het aambeeld niet goed is ondersteund.

Een scheuronderzoek wordt vaak gedaan in de las wereld en in de vliegtuigwereld en is een zéér betrouwbare test nu geeft het flimpje aan dat dit wordt gebruikt voor niet Magnetische materialen, Maar het wordt volop gebruikt voor carbonsteel
Ik heb ook de vlakheid van het aambeeld bekeken, qua breedte van de baan is hij mooi vlak en over de lengte zit er ongeveer 1 tot 1.2 mm verzakking in wat niet echt noemend waardig s want ik heb ze erger gezien.

sommige foto,s kan ik niet draaien met het uploaden, ze zijn gemaakt met een Iphone en als ik de camera niet goed hou zoals in dit geval
dan kantelen de foto,s met uploaden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Bericht door madman73 »

Als hij je in de weg staat............... :-)


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Bericht door Trailtraveller »

Een aambeeld kan ook anders klinken als dit een modern aambeeld is. Deze is voorzien van een dikke metalen plaat aan de bovenkant en is dus niet geheel van hetzelfde metaal. Deze aambeelden zijn dan ook slechter van kwaliteit omdat de energie niet wordt teruggekaatst maar wordt "opgevangen".
Het kost uiteindelijk veel meer energie om te vormen.


Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Bericht door willieman »

met de deze kan je gerust uitkijken dat de hamer niet in je gezicht terug ketst.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Bericht door Trailtraveller »

Nee stuiteren van de hamer is juist goed. Daarom krijg je juist dat mooie heldere geluid.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Aambeeld nieuw leven ingeblazen

Bericht door Dabberty »

Veel plezier er mee, hij ziet er weer mooi uit.


Plaats reactie