De gevaren van Keramische wol

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

De gevaren van Keramische wol

Bericht door willieman »

Ik ben een oventje aan het maken, en ik informeer me altijd eerst goed voor ik aan iets ga beginnen.
zo kom ik dit artikel tegen, Ik wijs alleen op de potentiële gevaren. Toen werd asbest ook veilig verklaard en na een aantal decennia was toch gebleken dat het levens gevaarlijk is.
Nu is er nog te weinig bekent over het gebruik van keramische wol omdat het nog volop in de handel is , men zegt dan ook dat men resultaten gaan zien over 30 tot 40 jaar.
Ik plaats dit omdat velen keramische wol gebruiken in hun oventje die boven de 600 graden uitkomt, en dan treden met dit spul ook de gevaren op.

Je kan er grapjes over maken of wat dan ook, Ik wijs alleen op het Potentiële gevaar,
voorkomen is beter als (niet) genezen.

zie de link

http://delta.tudelft.nl/artikel/voorlic ... -wol/30228


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: De gevaren van Keramische wol

Bericht door jenniskens »

Kwarts stof is tegenwoordig ook al als schadelijk aangemerkt.
Ik heb vroeger nog veel met asbest gewerkt in de tijd dat het van veilig naar gevaarlijk ging.
In deze wol zitten ook draadjes net als glas en steenwol, dus is het aannemelijk dat ook dit gevaarlijk is.
Alleen denk ik dat het wel aan de mate van blootstelling ligt in hoe ver je het als gevaarlijk moet zien.
Of het nu zo gevaarlijk voor je is als je een oven er van maakt die je af en toe gebruikt betwijfel ik.


Plaats reactie