mes van vijl harden

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Rikke
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2019, 11:03

mes van vijl harden

Bericht door Rikke »

Beste forumleden,

Ik ben een nieuw lid. Nooit heb ik geweten dat er zoiets bestond als 'bushcraft', tot ik dit begrip hoorde in verband met de zoektocht naar Jos Brecht. Op internet vond ik toen onder andere dit forum en herkende mijzelf direct. Blijkbaar ben ik dus een bushcrafter :-) Onlangs verhuisde ik uit Rotterdam terug naar de Veluwe, vlakbij de bosrand, en dus kreeg dit deel van mijn persoon een nieuwe impuls. Ik kook op houtvuur, heb een hout- en metaalwerkplaatsje thuis, zoek paddestoelen en eetbare planten, en dit soort zaken. Niks té geeky, maar ik hou van leren en bestuderen en de natuur blijft toch het meest fascinerende onderzoeksobject.

Nou maak ik mijn eerste mes van een vijl, en heb een kleine serie klaarliggen om gehard te worden. De eerste patiënt is een puukko-style mes, waarvan ik na het plaatsen van de 'bevels' de overgebleven hoek met de hand convex eb gemaakt. Het is een testje, maar ik vind het esthetisch al best tof. Minimalistisch haast. De greep wordt van gestapelde berkenbast. Het harden ging perfect in mijn oventje van isolerende stenen met twee gasbranders en een oliedip. Bij het ontlaten werd de punt en het snijvlak van het blad echter (een schitterend) violet. Nou is mijn vraag: Is het mes te heet onthard? Kan ik dit overnieuw doen? Hoe pakken jullie dit aan?

Met vriendelijke groet,

Rikke
Bijlagen
image2.jpeg
image2.jpeg (2.02 MiB) 5187 keer bekeken


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: mes van vijl harden

Bericht door Oude.Wilg »

Héé dat is een mooie intro Rikke,

Nog een tip als je het leuk vind kan je nog wat meer over je zelf vertellen: http://forum.bushcraftnederland.nl/viewforum.php?f=5
Het is mooi elkaar wat te kennen, dat schept een band, en bij vragen kan daar mooi op in gespeeld worden.

Een mooi mes ook goed in beeld gebracht, ik ga het nog even weer lezen.
Tot schrijfs ik zie er naar uit.

Ja echt een mooi bericht, ontharden is naar mijn idee heet staal langzaam laten afkoelen, het tegen over gestelde van ijskoelen, wat onder ander met kappersscharen gedaan word, ook word het wel gedaan met trapezium Stanley mesjes.
De echte mensen het ervaring O0 zijn hier ook mooi als die een reactie geven.

Beste @Rikke het zou mooi zijn als je meer werk laat zien, plus hoe je het gemaakt hebt.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: mes van vijl harden

Bericht door Oude.Wilg »

Rikke schreef:Beste forumleden,

Ik ben een nieuw lid. Nooit heb ik geweten dat er zoiets bestond als 'bushcraft', tot ik dit begrip hoorde in verband met de zoektocht naar Jos Brecht. Op internet vond ik toen onder andere dit forum en herkende mijzelf direct. Blijkbaar ben ik dus een bushcrafter :-)

Met vriendelijke groet,

Rikke
@Rikk nog even, wil je met je positief gevoel, ook je schouder onder dit prachtige forum willen zetten, het moet weer even opgekrikt worden, het is te mooi om het maar te laten dood bloeden.
Ik ben er ook nog maar kort bij maar ben wel elke dag aanwezig, om het te promoten, en het werkt.
Maar jij kan het nog interessanter maken, ben je aan de rand van de Veluwe zelfredzaam gaan wonen, of werk je daar aan.
Als dat wel wil gaan doen komen er ook vast tips en word er mee gedacht.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: mes van vijl harden

Bericht door Roely »

Tja dat kan ook aan de samenstelling van het staal liggen.(ofwel vreemde stoffen in je legering die een reactie aan hebben kunnen gaan, of gewoon vreemde legering an sich ) Jij kunt toch zelf beoordelen of het goed is gegaan. ??? Als het te heet ontlaten is lijkt het weer op zachtgloeien toch.
Klinkt ook een beetje als blauwen. ;D


Pas als je weet welke staal samenstelling dat je hebt., dan pas kun je de perfecte warmte behandeling uitvoeren. Aangezien je vandaag de dag dat gewenste staal, bijna overal voor een habbekrats kunt kopen, zou ik me daar op focussen.

Met messen van een oude vijl, zaagblad of ander gereedschap gaat heel vaak mis. Ik neem aan dat je forged in fire kijkt. Ik zou zeggen 'arrest my case


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: mes van vijl harden

Bericht door Dabberty »

Het meerendeel is goudkleurig, dus ik zou hem zo laten.
Ben je pietje precies, dan nog een keer overnieuw beginnen.
Het harden doe ik meestal in 3 phases, eerste keer op 190, dan op 195, en dan op 200c, elk 2 uur lang.
Wordt hij al eerder goudkleurig, dan verhoog ik de temps niet.
Zelf gebruik ik meerendeel zaagbladen, vijlen, en springveren voor messen etc. Dan weet je de samenstelling dus ook nooit, vandaar telkens de temp iets hoger.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: mes van vijl harden

Bericht door Oude.Wilg »

Ha die @Roely je bent wel heel verrassend, zelfs daar heb je verstand van. ::)


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: mes van vijl harden

Bericht door Roely »

Nou ja.. Ik zal netter antwoorden dan.
De kleur is inderdaad onstaan door een hogere temperatuur van de dunne delen bij het ontlaten. Violet bij gereedschap staal zit je zo rond de 290 graden aan.. Tegen het blauwen aan dus ;D

Opzich is er allemaal niet zo heel veel mis mee. De tijdsduur is wel van belang. En kan dus ongewenste neven effecten geven.

Het is wat Dabberty zegt een beetje experimenteren. En ja als je dat wat vaker gedaan hebt, krijg je er een steeds betere kijk op. En kort door de bocht kom je een heel eind met kersenrood harden en geel tot bruin ontlaten. Maar dat blijft natte vingerwerk waar ik dan persoonlijk zelf niet van hou. O en dan inderdaad wat ik zei, soms krijg je verkleuring door verbranding of oxidatie van andere componenten uit je legering.
Stel dat je na harding een hrc hebt van 51, waar 58/59 gewenst is bv vind ik dat zonde van het werk.

Als je een stukje staal koopt van 10 euro. Kun je precies jouw juiste gewenste hrc na streven.
Belangrijk ook de ene ijzervijl is de andere niet. De ene kost 5 euro en de ander 75 euro.. Het staal is dan ook na vanand. Die verhalen op internet en you tube waren voornamelijk van die oude verroeste vijlen.. Met flink wat koolstof erin. ;-)


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: mes van vijl harden

Bericht door londen »

Afbeelding

Als je naar deze afbeelding kijkt kan je zien dat de rand te heet is geworden (als je doel stro kleurig is).

Heb je het mes scherp gemaakt voordat je ging harden/temperen?
Heb je gebruikgemaakt van een oventhermometer?

Jullie gebruiken de term ontladen voor wat ze in het engels 'temperen' noemen toch?

Vijlen staal is inderdaad gokken, de vijlen waar ik ervaring mee heb bleken water hardend te zijn (W2 staal), en olie was te langzaam om die fatsoenlijk hard te krijgen.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: mes van vijl harden

Bericht door Roely »

Ja London.. Nu zeg je iets ja. In water afschrikken. Dat klopt ook!
Het blijft een beetje experimenteren en gokken met onbekende metalen.

Voor iemand die voor de eerste keer een mes maakt, lijkt me dat gewoon niet zo handig allemaal, en te veel risico op teleurstelling.

(ik snap wel van iemand met de naam als London, dat deze niet helemaal duidelijk heeft dat zowel ontlaten en temperen Nederlandse woorden zijn >:D)
Dit was een grapje ;D jouw afbeelding geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid dan mijn verhaal... Top! (hoewel dat plaatje en opgegeven temperaturen, specifiek bij een bepaalde staal soort hoort)

En ik snapte ook niet goed of Rikke nou vooraf al een snede had aangebracht of niet. Maar ja zijn ervaring nu verduidelijkt perfect dat dat niet de bedoeling is.
Als ik een mes laat harden, vereisen hun een snede van minimaal 1 mm dik.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: mes van vijl harden

Bericht door Roely »

Een andere samenstelling vraagt net wat andere temperatuur.
rsz_img_20190412_111007.jpg
rsz_img_20190412_111007.jpg (70.62 KiB) 5115 keer bekeken


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: mes van vijl harden

Bericht door londen »

Ik ben ook overgestapt van vijlen naar 1.2510 staal (O1 Tool steel). Stuk voorspelbaarder. Goed, het kost wat meer, maar de tijd dat het je scheelt om die vijl bewerkbaar te maken, en corrigeren etc, is mij het meer dan waard.

Ik heb het besteld bij https://hersbach.nl
Wel minimum van €50, €12 verzendkosten en btw over alles nog heen, maar ze zijn de goedkoopste die ik kon vinden.
Als mensen in regio Amsterdam nog een bulk-buy willen doen... (of daarbuiten maar dan heb je weer verzendkosten).


Plaats reactie