scheermes maken

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Beornson
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 jul 2012, 19:20

scheermes maken

Bericht door Beornson »

Zo ik ga een jaar de bush in in scandinavie en hoewel ik zeker van plan ben een baard te gaan groeien wil ik hem een beetje bijscheren zodat hij niet te wild word (bakkebaarden enzo) nu kan ik naar de winkel gaan maar ik ben een diehard viking en hoewel scheren met mijn bijl grappig is op reenactment bijeenkomsten en metalfestivals wil ik toch iets kleiners smeden.
Heb zowel gebogen scheermessen met ene diepe buik als halve maantjes en rechte gezien maar wat raden jullie aan? en welk staal? silversteel beschik ik niet over maar wel veringen vijlen C45 en industriele beugelzaagbladen van zandvik. welk staal raden jullie aan en hoe smeed ik een scheermes hol? of kan ik gewoon een wigvormige bevel slaan en de gewoon heel dun maken aan het eind? rechte scheermessen uit de 20ste eeuw slijpen lukt mij prima maar eerst moet ik die basis scherpte bereiken


Beornson
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 jul 2012, 19:20

Re: scheermes maken

Bericht door Beornson »

Heb gewoon alles geprobeerd en aleen de zaag kwam goed tevoorschijn maar het koste me 4 pogingen voor ik het harden goed had.... Jep inderdaad ze scheurden -.- eerste keer vroeg ik er een beetje om... de bevel helemaal uitgeslagen mooi verhit tot het niet meer magnetisch was en toen in water... instant break... volgende poging in olie... haarscheurtjes... toen maar eens geprobeerd hem kort inde olie te steken en er weer uit te halen en dit te herhalen tot de kleur wegtrok en toen gewoon verder gekoeld in de olie... Leek in order tot ik begon met slijpen.... KRAK!  toen Kreeg ik een moment van genialiteit: eerst 2 keer goed ontlaten op een gloeiend stuk staal dan verhitten tot net magnetisch en dan in de olie houden tot de kleur weg trekt en heet in een bak  zand gezet(ik bewaar mijn zand in een droogkast en verwarm het naast de smidse voor gebruik) en ja hoor succes. fotos komen nog maar eerst het eindeloze karwei genaamd polijsten -.- jep ouderwets op waterstenen tot 8000 grit. Normaal gebruik ik voor mijn messen 6000 maar leek me voor een scheermes beter 8000 te nemen. Ben wel trots op mijn steen dus ga zeker een foto maken


Beornson
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 jul 2012, 19:20

Re: scheermes maken

Bericht door Beornson »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ruw en haastig maar werkt


Plaats reactie