Zelf gemaakte smidse

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: Zelf gemaakte smidse

Bericht door huckelberry »

ik heb hier nog vette smeed kolen liggen ik schat iets van 150 kilo.
rem trommel of verdiepte schijf moet ik ook wel op korte termijn kunnen bemachtigen.


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Jan

Re: Zelf gemaakte smidse

Bericht door Jan »

[quote="Jozolph"]
Mooie smidse! Je kunt ook zoals Jan zegt met as werken, ook aan de binnenkant om een isolatielaag te maken. Zoals hier in dit mooie filmpje van R. Hood over primitive knifemaking, op 3:00 verteld Tai Goo hoe hij zijn supersimpele smidse gemaakt heeft (ook dmv een aslaag).
The Woodsmaster-9 - Primitive Knifemaking
[/quote]

Deze inmiddels vele malen gezien, een van de DVD;s van Ron Hood ( RIP ) met dank aan Johan voor het lenen.

Tai Goo is een meester, imo .

Op de DVD zie je ook Tim Lively, ook deze messensmid werkt met scrap metal ( oude bladveren, stootijzers etc ) en maakt daar messen mee met een zeer rustieke uitstraling, Hij heeft zijn smidse bekleed met adobe klei.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
Basjkr
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 aug 2012, 23:31

Re: Zelf gemaakte smidse

Bericht door Basjkr »

Het filmpje gekeken en zeer onder de indruk!
Wat een meesters en kunstenaars zijn die mannen. Ik vind het zelf heel mooi dat ze vanuit zo goed als niks iets functioneels, goed en mooi kunnen maken.

Zelf heb ik me van de week al flink verbrand aan mijn smidse. Ik heb besloten om de binnenkant van de smidse met as te bekleden en er een stuk uit te zagen ('u' vorm) zodat ik mijn staal er in kan leggen in plaats van dat het er in 'staat'. Zo kan heb ik een groter oppervlak dat warm wordt en verbrand ik mijn handjes niet meer (ik droeg overigens wel handschoenen).


Plaats reactie