roestvrijstaal of koolstofstaal?

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
elvenstof
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jul 2013, 11:42

roestvrijstaal of koolstofstaal?

Bericht door elvenstof »

Ik vroeg mij af wat harder is RVS of Koolstofstaal?


-marijn


Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: roestvrijstaal of koolstofstaal?

Bericht door Hazelaar Bert »

Ik denk dat je met deze simpele vraag niet goed beseft wat een kluwen van informatie er achter die simpele woorden liggen.

Bedoel je met harder, moeilijker om te smeden?
Of bedoel je harder op een rockwell schaal?
Of bedoel je moeilijker om te harden, temperen,...
Kun je iets precieser zijn met rvs of koolstofstaal?
RVS: S35V, S30V,154cm, AEB-L, 12C27, 13C26,440C,N690Co...?
Koolstof: O-1/O-2/A-2/D2/1075/1085/1095/....

Ik vrees dat je iets meer uitleg bij je vraag zal moeten geven.  ;-)


...schop ze een geweten...
elvenstof
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jul 2013, 11:42

Re: roestvrijstaal of koolstofstaal?

Bericht door elvenstof »

Ik zie nu dat ik het waarschijnlijk op de verkeerde plek heb gezet het gaat over een mora die ik wil kopen maar ik weet niet of ik de RVS of de koolstofstaal versie moet nemen ze zijn even duur.


Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: roestvrijstaal of koolstofstaal?

Bericht door Hazelaar Bert »

Beide versies zijn even goed.
De RVS versie maakt gebruik van 12c27 en is gehard rond 58RC.
Het is roestvrij, maar slijpt tot een zeer fijne snede.
Ik vind het een heel goed staal.
Aangezien het roestvrij is, is het ideaal voor als je mes veel keukendienst doet, groenten en fruit bevatten zuren die op carbon plekken geven. ( ik vind dit niet erg, maar sommige mensen wel...)

Carbon versie van mora: heb je twee soorten van, de gewone carbon en de triflex.
De triflex is eigenlijk een sandwich van hard staal in het midden met daarrond een iets zachter staal. Dit komt de flexibiliteit ten goede.
De kern van het triflex is een böhler equivalent van 0-1 staal, gehard tot 62Rc.

De gewone carbon versie bestaat uit een böhler equivalent van 1095 staal, gehard tot 60-61RC.
Dit staal geeft een mooie fijne snede, kan meer hebben dan RVS in het kader van schokken ( denk aan batonnen)
Slijpt iets makkelijker.
Natuurlijk verkleurt het wel bij voedselbereiding en moet gedroogd worden als het nat wordt.
Onderhoud met olie om roest te voorkomen.
Carbon veroudert mooi, door te gebruiken komt er een mooie patina op...

Afhankelijk van wat je wil, ik vind dat een mes altijd goed onderhoud verdient, maar natuurlijk als je liever wat minder tijd daarin steekt ben je beter af met een RVS versie.

groet,


...schop ze een geweten...
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 nov 2012, 22:30
Locatie: Oost-Zeeland

Re: roestvrijstaal of koolstofstaal?

Bericht door Niels »

Groot nadeel van triplex als je daarvan houdt, is dat de rug van het mes te zacht is om vonken van een magnesiumstaaf schrapen, of om bast van takken af te schrapen. Koolstofstaal is gemakkelijker scherp te krijgen, maar verder zijn de prestaties hetzelfde. 


justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Re: roestvrijstaal of koolstofstaal?

Bericht door justl1 »

[quote="Niels"]
Groot nadeel van triplex als je daarvan houdt, is dat de rug van het mes te zacht is om vonken van een magnesiumstaaf schrapen, of om bast van takken af te schrapen. Koolstofstaal is gemakkelijker scherp te krijgen, maar verder zijn de prestaties hetzelfde.
[/quote]

De afwerking van de triflex achterkant is te rond daarvoor. Ik heb zelf de triflex achterkant bij gewerkt, en dan gaat het prima met een firesteel/bast schrapen. Heeft niet zoveel te maken met de hardheid, firesteel en bast is vele malen zachter.


Plaats reactie