Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door jenniskens »

Een hardheid meter gekregen en op geknapt. Dacht dat is een mooie gelegenheid om hem eens te testen op het gesmede mesje. 78 Hrc. dat is fucking hard kan ik je vertellen.  :) 
dus,..................

Afbeelding

Paul gewoon met water en  niet ontlaad.
Maar,............ ik heb het harden drie keer gedaan om de grain kleiner te krijgen en dat is gelukt kan ik nu zien.
Ha zie je wel dat alles zijn voordeel kan hebben.  #028#  :-[


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door Sander2000 »

#025# wel jammer van je mooie mes


Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:46
Locatie: zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door zwaluw »

geweldig mooi gedaan :)

zou je er een kunnen maken voor mij ?

ik zou er trots op zijn om er een te mogen bezitten :)
echt vakwerk dat is te zien :)

tweede vraag ....euhhhh quanta kosta senor?

groetjes

Zwaluw


een zwaluw maakt geen zomer
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door herman744 »

Gebert,

Mooi werk Gebert. Ik had dit topic gemist. Jammer dat het mes is gebroken. Werk jij met een gasgestookte forge of ouderwets met smeedkolen of barbecuebriketten?
Heb afgelopen zondag een zakje smeedkolen gehaald bij Paul Goossens in Oostrum. (brikettenonline) Ik heb een niet in de toeren regelbare ventilator om de barbecuebriketten heet te laten branden. Heb de indruk dat het met smeedkolen te heet wordt. Dunner metaal smelt zelfs. Misschien een dimmer er tussen bouwen om de luchttoevoer te kunnen regelen. Oude vijlen haal ik bij Kelders in Boxmeer. Als het morgen goed weer is, ga ik ook eens proberen een vuurslag te maken.

Afbeelding
Herman744


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door jenniskens »

[quote="herman744"]
Gebert,

Mooi werk Gebert. Ik had dit topic gemist. Jammer dat het mes is gebroken. Werk jij met een gasgestookte forge of ouderwets met smeedkolen of barbecuebriketten?
Heb afgelopen zondag een zakje smeedkolen gehaald bij Paul Goossens in Oostrum. (brikettenonline) Ik heb een niet in de toeren regelbare ventilator om de barbecuebriketten heet te laten branden. Heb de indruk dat het met smeedkolen te heet wordt. Dunner metaal smelt zelfs. Misschien een dimmer er tussen bouwen om de luchttoevoer te kunnen regelen. Oude vijlen haal ik bij Kelders in Boxmeer. Als het morgen goed weer is, ga ik ook eens proberen een vuurslag te maken.

Afbeelding
Herman744
[/quote]

Hi Herman,

De ventilator regelen zal niet zo maar gaan denk ik (zonder spanings regelaar die zwaar genoeg is).
Maar je kan wel de lucht toevoer naar je vuur regelen met een simple klep.
Ik zelf heb een gas oven gemaakt (schoon en goed koop).
Kelders ben ik afgelopen vrijdag nog geweest.
Heb er gee vijlen gezien maar ja daar ligt zoveel dat je er wel eens langs kijkt  ;D
Messing voor pennen gehaals.
Zaterdag weer een hele mooie gesmeed maar bij het reichten van het blad gescheurd  #002#


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Ries68
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 okt 2012, 18:53
Locatie: Lommel

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door Ries68 »

Gebert ik heb een vraagje? Ik van de week geprobeerd een vuurslagje proberen te maken van een klein vierkant vijltje goed roodgloeiend gestookt en beetje geplooid met tang en hamer. Maar geprobeerd op vuursteen en het kreng wil niet vonken. Met Kim haar vuurslag geprobeerd op de zelfde vuursteen en die vonkt  als de neten.  Kun jij me uitleggen wat ik verkeerd gedaan heb of anders moet doen. Ik heb de vijl roodgloeiend gestookt met een snijbrander ik denk dat hem daar de fout zit maar weet het niet zeker.

Groetjes Ries


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door herman744 »

Gebert,

Als je binnenkomt bij Kelders, ga je na het betaalkantoortje meteen links. Als je doorloopt tot het eind van die gang zie je een paar grote metalen bakken. Daar vind je ze zeker. Misschien nog wel door mij opgestapeld op de rand van de bakken.
In die hoek liggen ook mega grote zaagbladen.

Herman744


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door jenniskens »

[quote="Ries68"]
Gebert ik heb een vraagje? Ik van de week geprobeerd een vuurslagje proberen te maken van een klein vierkant vijltje goed roodgloeiend gestookt en beetje geplooid met tang en hamer. Maar geprobeerd op vuursteen en het kreng wil niet vonken. Met Kim haar vuurslag geprobeerd op de zelfde vuursteen en die vonkt  als de neten.  Kun jij me uitleggen wat ik verkeerd gedaan heb of anders moet doen. Ik heb de vijl roodgloeiend gestookt met een snijbrander ik denk dat hem daar de fout zit maar weet het niet zeker.

Groetjes Ries
[/quote]

Zit hem natuurlijk in het vakmanschap Ries  #028#
Sorry, geintje.

Als hij klaar is zo heet stoken dat een magneet er niet meer aan blijft plakken.
Dan in de olie of water gooien, wordt het staal heel hard van.
Maar ik denk dat je het vlak waar je mee tegen de vuur steen slaagt even moet opschuren aan een slijpsteen.
De huid die er op zit is denk ik het probleem.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door jenniskens »

[quote="herman744"]
Gebert,

Als je binnenkomt bij Kelders, ga je na het betaalkantoortje meteen links. Als je doorloopt tot het eind van die gang zie je een paar grote metalen bakken. Daar vind je ze zeker. Misschien nog wel door mij opgestapeld op de rand van de bakken.
In die hoek liggen ook mega grote zaagbladen.

Herman744
[/quote]

Ik weet waae je bedoelt zal eens kijken als ik er kom.
Wat betaal je er voor?


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door herman744 »

Gebert,

Dat weet ik niet meer precies, maar ik meen dat ik voor 3 kilo aan ijzeren spullen iets van € 15,00- 16,00 moest betalen. Er zaten toen ook nog goed bruikbare vijlen tussen.

Herman744


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Weer een paar vuur slagen gesmeed.

Bericht door maartieboy »

78 hrc... pff dat gaat al richting keramiek


Plaats reactie