spanzaag

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

spanzaag

Bericht door Wälderer »

We hebben nog een oude houten spanzaag liggen die ik zou willen namaken. Welke houtsoort is daar het beste voor geschikt? wil het licht maar toch stevig genoeg.


Take less, do more.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: spanzaag

Bericht door herman744 »

Mijn vader had er een, blad 75 cm, van eiken en beuken. Niet echt licht. Eiken handvatten en beuken middenbalk. Zaag rust op het hout tijdens het werk. Dan scheelt een beetje meer gewicht niet veel. Zaagt misschien zelfs wel beter met wat meer gewicht. Ik heb een kleine (53 cm) gemaakt van Amerikaans eiken (oud bankstel) Weegt 700 gr.

Herman744


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: spanzaag

Bericht door Wälderer »

Ligt met wat oude spullen bij mijn vader in de garage. Zal volgende week eens langsgaan en eens opmeten en wegen. Is in elk geval licht.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: spanzaag

Bericht door stekker »

Alle houtsoorten, maar met name hardhout soorten (Europees of tropisch) zijn geschikt.
Ik heb er 62 gemaakt van meranti, 2 van Amerikaanse eik en 1 van Europees grenen en meerdere van gevonden sprokkelhout.
Een en ander is afhankelijk van de gebruikte houtsoort.
Het gebruikte hout bepaalt dikte van het hout in combinatie met de afmeting van de zaag.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: spanzaag

Bericht door madman73 »

@stekker, heb je een handeltje ofzo? 65 zagen gemaakt, das niet niks


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: spanzaag

Bericht door stekker »



Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
erik-ha
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 mei 2012, 17:44

Re: spanzaag

Bericht door erik-ha »

Essen of esdoorn misschien? Stevig hout en het splintert niet snel. Het kan goed tegen de belasting van zo'n zaag.


klimdennis
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 sep 2014, 14:07

Re: spanzaag

Bericht door klimdennis »

Beetje laat, maar ik zag pas een spanzaag van een kromme (erg kromme) geschilde tak van een cm of 5 dik. dus net als een beugelzaag maar dan van hout, was ook erg mooi. mooier dan de geijkte met dwarsbalkjes enzo. Kan helaas nog niks met foto's maar met behulp van google vind je em vast snel.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: spanzaag

Bericht door hannie »

[quote="klimdennis"]
Beetje laat, maar ik zag pas een spanzaag van een kromme (erg kromme) geschilde tak van een cm of 5 dik. dus net als een beugelzaag maar dan van hout, was ook erg mooi. mooier dan de geijkte met dwarsbalkjes enzo. Kan helaas nog niks met foto's maar met behulp van google vind je em vast snel.
[/quote]

Dennis

Die dwars balkjes  maken de zaag wel effectief een kromme tak zal minder makkelijk op spanning te brengen zijn. Zeker na een rondje gebruiken. Ik veradert de spanning naarmate het  hout dat ik zaag.

Ziet er wel authentiek uit natuurlijk.


Plaats reactie