boomstronk uithollen

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
husq395
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 feb 2015, 11:11

Re: boomstronk uithollen

Bericht door husq395 »

Na een paar uur moet je toch een eind zijn mits je gereedschap scherp is. Met een bijl zo uit het Gamma-schap ben je inderdaad nog wel een aantal dagen zoet.  Dan speelt ook de soort hout en de versheid van het hout een rol. Vers hout werkt het fijnst vind ik. Met een scherpe bijl moet je (vershout) in een paar uur toch wel een grove vorm van een schaal hebben. Of het moet een hele grote schaal worden want dan wordt het een ander verhaal. Gestaag door hakken en rusten als je moe wordt. Dit laatste simpelweg omdat je dan coördinatie verliest. En dat is niet fijn met scherp gereedschap.

Het uithollen van boomstammen voor bijvoorbeeld schalen doe ik met verschillende gereedschappen.

- Holdissel groot (Gransfors)
- Holdissel klein (Gransfors)
- Bijl (Gransfors)
-Haalmes
-Gutsen (diverse groten,  vormen en holling)
- Schuurpapier/lamellenschijf
- Schaaf (hand of elektrisch)
- Arbortech schijf op de haakseslijper.
- Troghöhler op de motorzaag.
- Motorzaag

Met en holdissel kan je prima een halve stam (gekloofd) tot schaal uithollen. Vooral Linde en Populier werken fijn en ook best snel. Afwerken doe ik met  gutsen. Ik vind de gutssporen mooi in een schaal maar als je de schaal volledig glad wil maken dan kan is een lamellenschijf op een haakse slijper ook handig. Dit laatste laat wel schuursporen (grove korrel lamellen schijf) na maar die kan je er later met de hand uitschuren. Let er wel op dat het hout niet te heet wordt want dan krijg je brandplekken. Schijven zoals de Sarburtooth vind ik minder fijn werken omdat deze snel vol lopen en ook grove sporen en een rafelig oppervlak na laten.

De buitenkant werk ik af met diverse gereedschappen (schaaf, bijl, guts, dissel, schuurpapier/schijf) De soort gereedschap die ik hiervoor gebruik zijn afhankelijk van het gewenste eindresultaat.

Als je het snel moet is een Troghohler  (aanbouwdeel motorzaag) en een de Arbortech schijf op de haakseslijper een optie. Let wel op met dit soort gereedschap want ze bijten (machines hebben enorme kracht!) en het gaat verschrikkelijk snel.  Beide machines hebben vermogen dus het hout vliegt in het rond en het werkstuk ook als je dit niet goed vast zet.

Het kan ook prima met een kettingzaag.  Voor deze laatste methode is werkervaring met  een kettingzaag noodzakelijk. Heb je nog nooit met een kettingzaag gewerkt dan zou ik deze methode niet kiezen.  Bij verkeerd gebruik kan een kettingzaag ronduit gevaarlijk zijn. Stammen kan je “uitblokken” (ruitjes patroon zagen en het tussen liggende hout eruit breken)  Na het uitblokken kan je de buitenzijde grof in vorm brengen met de kettingzaag. Afwerken moet evengoed want beide methodes leveren een grof en rafelig  werkstuk op.


Plaats reactie