Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door justl1 »

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dat goed met Danish oil op grendill of is een wax een betere oplossing voor de afwerking hiervan?


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door Waidmann »

Niet direct met Danish, maar wel met gekookte lijnzaad olie wat volgens mij niet veel van elkaar verschilt (correct me if i'm wrong). In mijn ervaring met meubels neemt het hout nauwelijks olie op maar blijft er wel een degelijk beschermlaagje achter.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door hannie »

Danish oil is op basis van tung olie. Een andere plant en dus andere olie. Droogt anders en geeft ander effect.

Voor exotische houtsoorten is het effect slecht te voorspellen. Proefstrookje maken is het enige dat helpt.

Wat is het doel van de afwerking. Moet het vooral mooi worden of vooral goed beschermen?

Goed voorbereiden dan is het afwerken ook makkelijk.

Succes ermee zie graag het resultaat.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door Pyro »

http://www.hout-olie.nl/index.html (misschien helpt dit een handje!) Je kunt iig contacten en vragen!
Laatst gewijzigd door Pyro op 04 jul 2015, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door Arne »

Waarvoor ga je het Grenadil gebruiken? Dat is natuurlijk om praktische reden interessant. Niet alle toepassingen vragen om dezelfde afwerking.

Groet,
Arne


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door qjmb »

Is grenadille niet zo hard, dat afwerking met olie overbodig wordt?
Ik heb t een tijdje terug in de draaibank gezet, t is bijna plastic;)
Maar ben ook benieuwd naar war je gaat maken;)


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door Arne »

[quote="qjmb"]
Is grenadille niet zo hard, dat afwerking met olie overbodig wordt?
Ik heb t een tijdje terug in de draaibank gezet, t is bijna plastic;)
Maar ben ook benieuwd naar war je gaat maken;)
[/quote]
Grenadille wordt onder meer gebruikt in de muziekinstrumentbouw als vervanger van Ebben. Het is nagenoeg zwart en heeft uiterlijk overeenkomsten ebben, maar zit qua hardheid meer in de buurt van pallissander.

Een toepassing is bijvoorbeeld klarinetten, ofschoon mondcontact met Grenadille tot irritaties kan leiden. Maar ook voor toetsen van gitaren wordt het gebruikt. Zeker in dat laatste geval wordt het hooguit licht geolied met een toetsenolie. Zelf gebruik ik binnen die toepassing altijd Balistol olie. Ook als ik het zou gebruiken als messchaal materiaal zou ik me beperken tot Balistol.

Groet,
Arne


justl1
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 jun 2012, 13:52
Locatie: olst

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door justl1 »

Het is voor een paar schalen. De reden dat ik danisch oil wil gebruiken is omdat het een drogende olie is - het tung olie deel. Ballistol heb ik staan en over gedacht, maar dat droogt niet echt en vet alleen maar in. Nou zal ik dat vast kunnen laten intrekken en daarmee het beschermen, maar het lijkt mij niet de beste keus. Komt voor mij bij dat danish/tung olie bestand is tegen van alles en nogwat en een keer citrus vruchten snijden niet gelijk resulteert in vlekken.

De reden dat ik vraag of iemand ervaring heeft  met de afwerking is omdat ik lees dat Grenadill zo vet van zich zelf kan zijn dat de olie niet pakt. Vooral die ervaring ben ik benieuwd naar, de verwerking op grenadill.
proefstukje zou uiteraard het beste zijn.. Maar ik krijg pre-milled scales.. Toch eerst maar een stukje op de kopse kant proberen gok ik.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door Arne »

De botanische naam van Grenadille is 'Dalbergia melanoxylon'. Het is dus een palissandersoort (Dalbergia). Dat is van nature een vettige, lees olierijke houtsoort. Ik zou daar verder niets mee doen behalve af en toe in-oliën met balistol, zoals dat ook gebeurt met toetsen van gitaren. Balistol trekt diep in en beschermt tegen de zuurgraad van zweet en vingers. Het blijft niet vettig. Als dat wel zo is dan is het hout al verzadigd.

Groet,
Arne


Mors

Re: Grenadill / African Blackwood met Danish oil?

Bericht door Mors »

Tung olie
of Rauwe lijnzaadolie


Plaats reactie