Opinel handvat

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Opinel handvat

Bericht door Meatloaf »

hopelijk staat die op de goede plaats.

ik loop elke dag met een opinel 8 op zak, handig voor op t werk om vanalles en nogwat door te snijden(plastic, karton, eten). versie met rvs blad. nu heb ik het probleem dat ik hem soms heel erg moeilijk open krijg, waarschijnlijk omdat hij nat is geworden van mijn zweet.

weet iemand hoe het te voorkomen is dat mn opinel (bijna) niet open gaat voor een tijdje?


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Opinel handvat

Bericht door jenniskens »



Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Camelz
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 aug 2013, 14:20
Locatie: geersdijk

Re: Opinel handvat

Bericht door Camelz »

naast het is olie weken/verhitten.
is dit altijd de snelste manier om je stroeve Opinel open te krijgen.
het is niet mijn filmpje en alleen nuttig tussen seconden 40 en 50


camelz

Zal ik het doen of laten?
Of zal ik ik het laten doen.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Opinel handvat

Bericht door Dabberty »

Kwartiertje in een heet vuurtje leggen, en het mes gedeelte zal geen last hebben van het houten handvat  8)


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Opinel handvat

Bericht door Basel »

Haha thats the clue dabberty !

Ik doe af en toe enkele drupjes olijfolie in mn opinel, zo soepel als een vink !


piet snot
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2015, 13:32

Re: Opinel handvat

Bericht door piet snot »

Kan je die olie gewoon koken met het mes erin?

Of hoef je het niet te verwarmen?

Is dan olijfolie beter of lijnzaadolie? En kan je die laatste ook verwarmen/koken?


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Opinel handvat

Bericht door b2b »

druppie W40.
gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: Opinel handvat

Bericht door bjorri »

Ben wel benieuwd hoe dat mes er na een jaar uitziet. Als dit de ultieme oplossing is dan had Opinel het zelf al gedaan denk ik altijd maar.

Met olijfolie of andere plantaardige olie smeren kan maar dat gaat na een dag of wat wel plakken. Als je het plantaardig wil hebben is denk ik rauwe lijnzaadolie het slimste (dus niet gekookte die je in de bouwmarkt vindt). Gewoon een drupje naaimachine-olie op de scharnier lijkt me echter slimmer.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Opinel handvat

Bericht door CommonZense »

Van wat ik begrijp is het issue van het klemmen van Opinels niet 100% smeringsgebonden maar heeft het ook te maken met krimp en expansie van het hout. Ik heb daar op Youtube wel mensen aan zien werken. Met name Duitsers. Zij demonteren de opinel door het mes in gesloten toestand te vergrendelen waarna het daarna vergrendeld te willen openen. De Virolock schiet dan van zijn plaats. Vervolgens wordt er waxine/paraffine gesmolten en verhit. De Opinel wordt daar dan tot aan de pivot in gezet (waarom niet iets dieper weet ik niet). Door het hete vet komt lucht en vocht uit het hout en trekt het vet erin. Wanneer je geen belletjes meer ziet wordt deze eruit gehaald, afgekoeld en weer van de virolock voorzien.

Theorie is volgens mij dat de paraffine in het hout rond de pivot het vocht buiten houdt. Daarmee werkt het hout niet meer.
Zelf nog niet geprobeerd, doorgaans heb ik nl niet echt problemen met het niet open kunnen krijgen van Opinels.


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Opinel handvat

Bericht door Rien »

beste is als je een opinel koopt in de winkel eens voelen hoe vlot hij opengaat. Dit verschilt namelijk nogal sterk, als je een opinel neemt die zeer gemakkelijk (bijna vanzelf) opengaat zal hij bijna nooit zoveel opzwellen dat hij niet meer open kan. Er mee gaan zwemmen zou ik dan nog steeds niet doen :)


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Opinel handvat

Bericht door janvanloon »

op youtbe vind je genoeg om hem even uit elkaar te halen, aantepassen en terug in elkaar te zetten :) dan is ie weer als nieuw


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie