Planken zagen

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Planken zagen

Bericht door ger010 »

Er zit hout in dus gaan :) mooi vakwerk hoor !


Afbeelding
husq395
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 feb 2015, 11:11

Re: Planken zagen

Bericht door husq395 »

Ik ken Chop with Chris. Hij maakt prachtige filmpjes van mooie projecten. Heb zelf nooit de lol gekregen om mijzelf te filmen. Ik hou het op foto's als ik iets interessants heb. Ik waardeer zijn motto om alles met de hand te doen. Zelf maak ik graag gebruik van de combo. soms is handmatig werk sneller (stam splijten gaat sneller al zagen mits de nerf recht loopt). Wat hakken betreft zou het kunnen want ik kantrecht nog wel eens een balkje of een plank. Dit laatste meestal voor een bouwproject.

Het bankje en de salontafel waren beide voor mijn meisje. Verkocht heb ik er eigenlijk nog nooit een. Wel heb ik mij eens verdiept in hoe je een kostprijs bepaald. Als je het hout/materiaal kan krijgen dan gaat het nog wel maar als je ook nog het materiaal moet kopen dan wordt het heel erg snel prijzig. Ik heb van een dergelijk salontafeltje prijzen gezien van een professionele meubelmaker Auw wat een prijs :o Maar als je het dan narekent en er a 21% btw aftrekt is het ook weer te verklaren. Handwerk is gewoon duur in Nederland.

Wat zagen betreft heb ik zowel Husqvarna als Stihl. Dat is zo gegroeid, net waar ik leuk aan kon komen. De Husqvarna 395 XP stond op de werkbank toen ik mij hier inschreef, vandaar de naam.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Planken zagen

Bericht door Tim »

husq395 schreef:Het bankje en de salontafel waren beide voor mijn meisje. Verkocht heb ik er eigenlijk nog nooit een. Wel heb ik mij eens verdiept in hoe je een kostprijs bepaald. Als je het hout/materiaal kan krijgen dan gaat het nog wel maar als je ook nog het materiaal moet kopen dan wordt het heel erg snel prijzig. Ik heb van een dergelijk salontafeltje prijzen gezien van een professionele meubelmaker Auw wat een prijs :o Maar als je het dan narekent en er a 21% btw aftrekt is het ook weer te verklaren. Handwerk is gewoon duur in Nederland.
Tsja, dan begrijp je ook direct dat wij nog steeds slaven hebben. Alleen wonen ze niet meer bij ons in.

Maar laten we OT blijven. Ik vind het mooi werk. Heb overwogen ook een cursus te doen, maar ja, zoveel hobby's, zoveel tijd..

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
husq395
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 feb 2015, 11:11

Re: Planken zagen

Bericht door husq395 »

Carpy,

Ik heb nooit een cursus gedaan en ben maar eens begonnen. Mijn enige opleiding was een jaar lang houtpraktijk op de MTS. De tijd dat je als Weg en waterbouwer nog een gedegen opleiding kreeg. Tijdens stage heb ik een paar maanden in de waterbouwploeg gezeten waar ik Remmingswerk heb gemaakt. Ongetwijfeld mis ik daardoor kennis en soms doe je zaken omslachtiger dan een vakman Of heb je momenten dat je denkt Sh....t daar heb ik nooit aan gedacht. Internet is voor vragen vaak een goede informatie bron maar heeft als nadeel dat je soms tig verschillende meningen krijgt. Op zich niet erg zolang je zelf de lol er in ziet om uit al die meningen de methode te kiezen die jijzelf het fijnst vind. Daarnaast bouw ik graag mee aan verschillende projecten (van steentijd tot volle middeleeuwen) in mij vrije tijd (afhankelijk of er een leuk project is) hier leer je een hoop van anderen.
In mijn geval werk ik veel met hout dat niet 100 procent recht is. In mis echt een grote vlakbank en een grote vandiktebank waar hout van 60-80 cm breed op gevlakt kan worden. Het is puur een kwestie van ruimtegebrek dat ik zo'n machine niet heb gekocht (die oudere, niet gekeurde 380v machines zijn niet meer zo duur) Ik zal even een foto opzoeken van een mooi en simpel bankje dat je in principe met een scherpe bijl, een scherpe beitel met hamer, eventueel een boormachine, een handzaag en een handschaaf kan maken. Materiaal is te verkrijgen bij de 'Gamma' waar velen van ons hier graag een tijdje bivakkeren beter bekend als: Het Bos


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Planken zagen

Bericht door Viking »

Mooi stuk vakwerk!


husq395
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 feb 2015, 11:11

Re: Planken zagen

Bericht door husq395 »

Nog twee foto's van het bankje toen het in geolied was. Aan de ene zijde heb ik gekozen voor tee poten van een rest stuk hout (mij onbekende tropisch hardhout soort) aan de andere zijde heb ik de stam zelf onder 45 graden afgezaagd en als poot gebruikt. De nerf van het hout loopt zo mooi door in de poot. Omdat het een binnen bankje is heb ik het spinthout hier laten zitten.
Bijlagen
bankje al.jpg
bankje al.jpg (119.86 KiB) 2886 keer bekeken


husq395
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 feb 2015, 11:11

Re: Planken zagen

Bericht door husq395 »

De doorlopende poot.
Bijlagen
bankje al 2.jpg
bankje al 2.jpg (97.94 KiB) 2886 keer bekeken


Plaats reactie